Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Calea, Adevărul şi Viaţa. Din nou despre folosul Postului
Viața în păcat și meschinăria pe care o trăim nu sunt ușor de biruit și de schimbat. Evanghelia așteaptă și cere de la om un efort de care, în starea sa actuală, este practic incapabil. Suntem ispitiți cu o priveliște, cu un țel, cu un fel de viață care sunt atât de mult peste posibilitățile noastre. Chiar și Apostolii, când au auzit învățăturile Domnului lor, L-au întrebat cu deznădejde: „Dar cum poate fi posibilă aceasta?”
Viața în păcat și meschinăria pe care o trăim nu sunt ușor de biruit și de schimbat. Evanghelia așteaptă și cere de la om un efort de care, în starea sa actuală, este practic incapabil. Suntem ispitiți cu o priveliște, cu un țel, cu un fel de viață care sunt atât de mult peste posibilitățile noastre. Chiar și Apostolii, când au auzit învățăturile Domnului lor, L-au întrebat cu deznădejde: „Dar cum poate fi posibilă aceasta?”
Într-adevăr, nu este ușor să respingem un mărunt ideal de viață, construit pe grijile zilnice, pe căutarea bunurilor materiale, a siguranței și a plăcerii, pentru un ideal de viață în care desăvârșirea este scopul ultim: „Fiți desăvârșiți precum Tatăl vostru din ceruri desăvârșit este”.
Lumea aceasta, prin toate mijloacele sale de comunicare, ne îndeamnă: Fii fericit, ia-o domol, urmează calea cea mai simplă! Hristos spune în Evanghelie: „Alege calea cea strâmtă, luptă și pătimește, pentru că aceasta este calea către singura fericire adevărată”.
Însă, fără ajutorul Bisericii, nu putem face această teribilă alegere, nu prea avem cum să ne pocăim și să ne întoarcem la negrăita făgăduință dăruită nouă în fiecare an de Învierea lui Hristos. Aici intervine Postul Paștelui. Acesta este ajutorul pe care Biserica ni-l întinde nouă: școala pocăinței, singura care face posibilă primirea Paștelui nu ca pe simplă dezlegare de a mânca, de a bea și de a ne relaxa, ci, într-adevăr, ca pe sfârșitul „celor vechi” în noi, ca pe intrarea noastră întru „cele noi”.
În Biserica primară, scopul principal al Postului era să pregătească catehumenul, adică pe creștinul nou convertit pentru Botez, care, în acea vreme, se săvârșea în timpul Liturghiei pascale. Dar chiar și atunci când Biserica arareori mai boteza oameni maturi iar instituția catehumenatului dispăruse, scopul fundamental al Postului a rămas neschimbat. Cu toate că noi suntem botezați, risipim și înșelăm permanent exact ceea ce am primit la Botez. De aceea Paștele este întoarcerea noastră anuală la propriul botez, pe când Postul este pregătirea noastră pentru efortul încet și susținut, pentru a realiza, la sfârșit, propria noastră „trecere” sau „pascha”(„paște”) către viața cea nouă în Hristos.
Dacă slujbele Postului păstrează chiar și astăzi caracterul lor catehetic și baptismal, acestea nu sunt rămășițe arheologice ale trecutului, ci reprezintă ceva actual și esențial pentru noi. Pentru fiecare an, Postul și Paștele sunt, o dată în plus, redescoperirea și refacerea de către noi a stării la care am fost aduși prin propria noastră moarte și înviere, în Botez.
Postul este o călătorie, un pelerinaj, și, de îndată ce începem acest pelerinaj, vedem foarte departe destinația. Aceasta este bucuria Paștelui, este intrarea întru slava Împărăției. Și este această vedere pregustarea Paștelui, care face tristețea Postului strălucitoare și ostenelile noastre postitoare o „primăvară duhovnicească”.
Noaptea poate fi întunecoasă și lungă, însă, de-a lungul pelerinajului, o rază tainică și strălucitoare pare că luminează la orizont.