• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 17 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 26 Decembrie , 2005

Cătunul prezidențial

Cătunele României sunt astăzi mai uitate decât erau în perioada comunistă. Edilii comunelor de care aparțin grupurile izolate de case investesc toată energia în centrele localităților, pentru că acelea sunt la vedere și de acolo vin cele mai multe voturi. În rest... Rozavlea, comuna natală a mamei fostului președinte Ion Iliescu, s-a procopsit de curând cu două tunuri, donate de Ministerul Economiei și Comerțului. Rapid, s-a realizat un suport din marmură neagră, care a văduvit bugetul local de o mulțime de bani. Dar e frumos, n-ai ce spune. Însă la 7 kilometri de centrul comunei, pe Valea Sâlța, 100 de case care compun un cătun aruncat în coșul uitării sunt rupte de lume. Drumul de acces trece prin pârâu, fiind accesibil doar mașinilor de teren. Școala stă într-o rână, pândită de pericolul prăbușirii. Biserica e vizitată de preot doar de două ori pe lună. În Sâlța există un singur mic întreprinzător, care deține un magazin „mixt” și un gater. Oamenii trăiesc din ceea ce oferă pământul. Civilizația a rămas departe, în valea Izei... Înstăritul Cătunul Rozavlei, neînscris pe hartă, poate fi găsit doar de temerarii care se încumetă să treacă podul peste Iza (nou, din beton, dar cumplit de îngust, aidoma unei punți pietonale). După câteva grupuri mici de case se ajunge la biserică, sus, la 3 kilometri de șosea. Acolo este „centrul”. Vizavi de lăcașul de cult, se află casa lui Petrovan Zaharia, fost consilier local PSD („m-am lăsat, sunt toți la fel, nu sunt buni de nimic, numa’ promit”). Zaharia, zis și Gabor, este cel care în urmă cu câteva decenii a adus moara lu’ Micle de la Șieu, veche de secole, din bârnele căreia s-a clădit școala din cătun. „Asta era pe vremea întovărășirilor, când n-ai avut ce face”, glăsuie bărbatul, căutând o explicație a implicării în jungla politicii. Omul deține singura batoză din zonă (a treierat grânele vecinilor și toamna asta), unicul magazin („cale de șapte kilometri” - în fond, o cameră din casă, în care se vând produse de strictă necesitate) și un gater de care este foarte mândru („dacă-mi faci poză, fă-mă în fața gaterului”). Gaterul folosește lemn adus de la Poienile Izei sau Botiza, pentru că pe Valea Sâlței nu mai există decât câteva tufe tinere. Biserica de lemn ce marchează mijlocul Văii, acoperită cu tablă de aluminiu, are „etatea” de patru ani, un turn clopotniță și, în curte, vreo 20 de morminte, unele chiar cu pământul reavăn, semn că se moare și acolo, pe Sâlța. Chiar la momentul documentării acestui reportaj, un prunc de patru ani a fost lovit de un cal nărăvaș și se afla în comă profundă la Spitalul din Baia Mare. Mama copilului, doborâtă de durere, confirmă doar că starea micuțului e neschimbată, apoi își încalecă bicicleta și coboară la vale, în Rozavlea, cu cine știe ce treburi... La biserica din Sâlța, popa vine doar de două ori pe lună, pentru că slujește și în Șesu Mănăstirii, o parohie aflată la 4 kilometri în jos, pe râul Iza. Prin ogrăzile oamenilor cotcodăcesc, voioase, orătăniile. „Nu ne temem de gripa aviară, aici nu zin păsări, numa’ oriceva cocostârci, șî aceia o dată la zece ani, da’ aceia n-au gripă”, râd, siguri pe ei, sătenii. Străini mai vin? „Cum să nu! Anu’ trecut o fo’ câțiva turiști, de-o stat vo două zâle”, răspund mândri sâlțenii. Deși există câteva case care s-ar putea folosi ca pensiuni, iar peisajul este parcă rupt din Rai, locul este aproape pustiu, inaccesibil din cauza drumeagului jalnic, rupt de viituri. Pe la mijlocul Văii se trece direct prin apă sau pe jos, pe punte. Nu există nici un pod. Școala Mai sus de „centru”, după ce drumeagul șerpuiește direct prin apa Văii, se ajunge la școală, o arătare care pare că acu’-acu’ se prăbușește. Clădirea părăginită are doar două săli, una pentru cei 19 elevi de clasele I-IV (care învață toți deodată, claie peste grămadă), cealaltă pentru preșcolari (deși mai numeroși, cei mici nu prea se înghesuie să învețe... lucrul manual). Există chiar și o învățătoare și o educatoare, care fac naveta din Săliștea de Sus și Bârsana. Copiii mai mari de clasa a cincea merg la școala din Rozavlea, din „centru”, fiind nevoiți să bată cale de două ore pe jos, prin noroi, apă, ploaie sau zăpadă. Tomșa Gheorghe și Anuța, ce locuiesc deasupra magherniței numite pompos „școală”, au un necaz „bun pentru ziar”: „pă vremea comuniștilor, ni s-o luat terenu’ pă care stă amu’ școala. Am reprimit tăt în 1990, plătim impozit pă iel (500 de mii), dar școala stă pă locu’ nost și nu ne plăte’ nici un leu.” Anuța e de doi ani femeia de serviciu a școlii: „lucrez, da’ primesc numa’ 500 de mii pă lună, la negru, că directoru’ Condrat (de la școala din Rozavlea-centru, n.red.) n-o vrut să-mi deie nici o jumătate de normă.” „Instituția de învățământ” folosește pentru încălzire lemnele familiei Tomșa (!). „Le dăm, că avem nevoie de bani. Ne-or da’ iei ceva, cât a vre’ directorul, că n-avem ce face”, ne spune amărâtă Anuța. Despre problema terenului pe care stă școala au vorbit la Primărie („primarul mai răcne’ uneori pă noi”), dar, la schimb, li s-a oferit doar o râpă, la naiba-n praznic. Nici o soluție convenabilă. S-au plâns și la școala din centru, au scris la Inspectoratul Școlar și Prefectură, dar nimeni nu i-a băgat în seamă. Familia Tomșa își dorește terenul retrocedat pe care stă școala cătunului și pentru care plătește impozit, eventual ca să-l dea apoi în chirie școlii. Iar Anuța Tomșa ar dori un salariu oficial, chiar și jumătate de normă, pentru munca ei. La vale ...coborând înspre panglica de asfalt de pe Iza, am dat mai jos, pe drum, de surorile Tisăliță, una în clasa a doua, iar cealaltă într-a zecea. Ambele merg la școala din Rozavlea-centru (cea mică alături de cea mare, „pentru că școala din cătun ’i tare re’, iar învățătoarele vin pe la ora 10 și nu fac nimic cu noi”). De un microbuz care să aducă elevii de pe Sâlța în centru se vorbește de foarte mulți ani ca despre o soluție ideală, dar nimeni n-a făcut un pas concret pentru obținerea mașinii. Coborând la vale, într-o curte, un taur nu vrea în ruptul capului să „monteze” o vacă, deși vreo trei oameni stau roată pe lângă el, încurajându-l. Asta e viața în Sâlța, creșterea și înmulțirea vacilor (și a oilor și porcilor). În rest, nu e rentabil nimic. Pentru a coborî în civilizație, la asfalt, sâlțenilor le trebuie bani (pentru cumpărat terenuri centrale), bani care nu-s. Sus, singura soluție de prosperitate ar fi turismul. Dar cu drumul de acces atât de accidentat, nici o speranță. La ieșirea din Rozavlea, o pancartă mare amintește numele localităților occidentale înfrățite. Oare cei din Franța, de exemplu, au suit vreodată pe Valea Sâlța? Nu, deși acolo încă se nasc copii, care se mai și încăpățânează să-nvețe carte, oricâte eforturi ar presupune asta. Pruncii din Sâlța ar trebui ajutați. Iar Anuța Tomșa musai trebuie plătită legal, și nu la negru, că școala statului nu este butic! Teofil IVANCIUC

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.