• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 18 August 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 1 Mai , 2006

BRAT-ul de fier al consilierilor

Ultima sedinta a Consiliului Local Baia Mare a fost marcata de o disputa, pe alocuri rautacioasa, pe tema proiectului de hotarare privind caietul de sarcini ce viza achizitiile publice de servicii ale Primariei Baia Mare, respectiv: „Publicitate institutionala prin mass-media”. Mai simplu, publicitatea care va fi contractata de catre Consiliul Local. Subiectul este delicat si a iscat mereu discutii. Pana acum, Primaria Baia Mare a fost nevoita sa recurga la publicitate in presa scrisa tinand cont de toate publicatiile existente pe piata mass-media maramureseana. Acest tip de publicitate este impus de lege, in presa scrisa fiind publicate, obligatoriu: proiecte de hotarare, licitatii, anunturi de interes general. Oricat de neutra a fost operatiunea de publicare a acestor anunturi, din varii motive, intre patronii publicatiilor au existat discutii de genul „de ce acolo a aparut si la noi nu?” Evident, publicitatea este o marfa pe care beneficiarul o vinde acolo unde are rezultate bune. Adica, un anunt publicitar trebuie sa ajunga la cat mai multi cititori, consumatori de presa. In Maramures, problema este delicata si din cauza existentei a numeroase publicatii si mijloace media audio-TV. In acest context, este relativ greu sa faci o impartire eficienta a fondurilor destinate publicitatii. Multe dintre aceste publicatii sau posturi de radio si de televiziune nu au capacitatea de a prezenta date reale despre tiraj, audienta… Pentru ca problema este generala, era necesara o reglementare legala. De aceea a aparut Ordinul 73 al Autoritatii Nationale pentru Reglementarea si Monitorizarea Achizitiilor Publice. La elaborarea acestui ordin au participat reprezentanti din partea organizatiilor civice, ai industriei de publicitate si din partea presei. Partea tehnica a fost asigurata de experti ai Biroului Roman de Audit al Tirajelor (BRAT) si ai Asociatiei Romane de Masurare a Audientelor. A rezultat un instrument de lucru necesar pentru cei din administratie, dar nu numai. In perspectiva aderarii la UE si la noi vor trebui respectate normele europene din domeniul publicitatii. Nedumerirea In sedinta Consiliului Local Baia Mare (CL), primarul Cristian Anghel a prezentat proiectul de hotarare cu privire la caietul de sarcini si la constituirea comisiei de licitatie pentru ofertele de publicitate pentru presa scrisa. Primarul a si explicat ca legea il obliga la aceasta masura. Cei mai nedumeriti au fost consilierii PSD si, evident, democratul George Pop. Anghel a repetat motivele, dar cearta a inceput. Alexandru Metes (utilaje si instalatii agricole) si George Pop (inghetata) au repetat, suspiciosi, ca ei nu inteleg necesitatea… Ce poti replica? Legea obliga CL sa organizeze licitatiile pentru publicitate dupa o anumita procedura, iar unii consilieri se fac ca nu pricep, sau poate nu pricep ca nu este nimic obscur, tenebros. Nu am fi abordat subiectul, dar astfel de reactii nefiresti am intalnit destul de des, ceea ce inseamna ca explicatiile ar fi bine venite. Explicatii Caietul de sarcini (care a provocat mania proletara a consilierilor PSD si, partial, PD) este alcatuit pe textul legii. Consilierii au fost interesati de modalitatea in care se va face departajarea intre publicatii, care sunt actele pe baza carora se va calcula punctajul unei publicatii care depune o oferta. S-a intrebat daca BRAT-ul este necesar, daca se tine cont de el? Raspunsul este afirmativ. Oricine poate consulta aceste texte de lege si se poate convinge (domnu’ Metes si ilustru domnule Pop, accesati dublu ve, dublu ve, dublu ve, punct, BRAT, punct, ro si convingeti-va). Iata cateva date importante din caietul de sarcini (ne mira ca alesii nostri, unii nu au avut curiozitatea sa citeasca acest caiet de sarcini, e drept ca are 50 de pagini, ceea ce presupune un oarecare efort intelectual, dar…). Principii care stau la baza atribuirii contractului de achizitie publica (in cazul nostru, publicitate): a) libera concurenta; b) eficienta utilizarii fondurilor publice; c) transparenta; d) tratamentul egal; e) egalitati de sansa; f) oportunitati; g) confidentialitatea (in conformitate cu OG nr. 40 din 12.05.2005, acest principiu nu mai este valabil in ceea ce priveste atribuirea contractelor de publicitate media care trebuie sa respecte principul transparentei). Fiecare publicatie va trebui sa prezinte o oferta care contine propunerea tehnica si propunerea financiara. Mai este nevoie de date complete cu privire la situatia financiara a publicatiei, daca are datorii la bugetele de stat, la taxe si impozite si multe altele. Pe langa aceste date, trebuie completata o fisa de date a achizitiei in baza careia se va stabili un punctaj, respectiv un clasament al publicatiilor care au depus oferte. In functie de acest clasament, se va da o cantitate mai mare sau mai mica de publicitate unei publicatii. Metes, jenant Dupa ce consilierii PSD s-au contrat cu liberalii, disputa care a beneficiat de arbitrajul democratului indragostit de inghetata, s-a trecut la vot. Cum era si firesc, proiectul a trecut (consilierii PSD si Pop democratu’ au votat impotriva). Cand credeam ca povestea s-a terminat, s-a produs incredibilul. Nervos, consilierul Alexandru Metes a refuzat sa voteze! Nu sa se abtina, sau sa voteze impotriva, cum ii permite regulamentul de functionare al CL. Nu, el nu a vrut sa voteze! Alegatorii l-au ales sa decida pentru binele comunitatii si ii mai si dau bani pentru asta, iar consilierul Metes a refuzat sa voteze, inaugurand un precedent jenant in analele CL. Jalnic! Cum se stabileste punctajul Pentru campania publicitara care se realizeaza prin intermediul presei scrise trebuie sa se realizeze o macheta de presa, o prezentare grafica cuprinzand toate elementele specifice. Oferta financiara, oferta tehnica alternativa (daca este cazul), oferta financiara alternativa (daca este cazul). Punctajul se calculeaza in functie de oferta financiara (50 de puncte) si cea tehnica (50 de puncte). Interesanta este partea tehnica. Pentru lamurirea celor carcotasi prezentam punctajul pentru oferta tehnica Presa scrisa COTIDIAN 1. Calitatea tipariturii publicatiei alb-negru … 10 puncte color … 15 puncte 2. Tiraj in conformitate cu clasificarea Biroului Roman de Audit al Tirajelor - pentru cel mai mare tiraj … 20 puncte - pentru celelalte punctajul scade proportional 3. Calitatea tipariturii anuntului pentru cea mai buna tiparitura … 15 puncte - pentru celelalte punctajul scade proportional TOTAL 50 PUNCTE SAPTAMANAL 3. Calitatea tipariturii publicatiei alb-negru … 10 puncte color … 15 puncte 4. Tiraj in conformitate cu clasificarea Biroului Roman de Audit al Tirajelor Pentru cel mai mare tiraj … 20 puncte - pentru celelalte punctajul scade proportional 3. Calitatea tipariturii anuntului - pentru cea mai buna tiparitura … 15puncte - pentru celelalte punctajul scade proportional TOTAL 50 PUNCTE Propunerile tehnice vor ramane anonime pana la acordarea tuturor punctajelor tehnice aferente acestor propuneri. In acest sens, plicurile suplimentare care contin elementele de identificare a ofertantilor se vor deschide numai dupa ce s-a finalizat faza de acordare a punctajului pentru toate propunerile tehnice. Comisia de evaluare intocmeste clasamentul final al ofertelor ramase in competitie, in ordinea descrescatoare a punctajelor tehnice acordate. Mentionam ca in Maramures sunt auditate BRAT: saptamanalul GAZETA de Maramures, cotidianul Informatia Zilei. Cotidianul Glasul Maramuresului este in curs de auditare. Nicolae TEREMTUS teremtus@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.