• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 18 August 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 10 Aprilie , 2006

Bondi, regres previzibil

Prefectul de Maramures a facut public raportul privind activitatea socio-economica a judetului pe 2005. In locul unei analize care sa cuprinda realizarile si esecurile institutiei, documentul este mai mult o… statistica. Putinele referiri la activitatea prefectului sunt legate de vizite in strainatate, modernizarea administratiei publice etc., fapte care nu prea demonstreaza implicarea in dezvoltarea judetului a reprezentantului guvernului in Maramures. Timp de mai multe saptamani, Bondi Gyongyike, prefectul de Maramures, a refuzat sub diferite (si jenante) pretexte sa ne furnizeze raportul de activitate pe anul 2005. Recent, Bondi a facut public “Raportul privind activitatea socio-economica a judetului pe 2005”. Vestea Senzationala veste ne-a determinat sa opinam ca doamna prefect nu a fost multumita de raportul pe care l-am intocmit noi (desi respectiva analiza se bazeaza pe obiectivele cuprinse in Programul de dezvoltare a judetului pe 2005 si a comunicatelor oficiale). In fine, am zis: bine ca institutia care reprezinta Guvernul a inteles ca are obligatia de a-si justifica activitatea in fata cotizantilor. Reactia initiala s-a dovedit neconforma cu realitatea: mult-asteptatul raport este doar un sir interminabil de cifre, din diferite domenii, fara concluzii, fara nuante, fara strategii cu aplicabilitate in viitorul imediat. Mai mult, documentul nu face prea multe referiri la activitatea Institutiei Prefectului, in pofida faptului ca Legea privind accesul la informatiile de interes public prevede ca “autoritatile publice sunt obligate sa dea din oficiu publicitatii un raport periodic de activitate, cel putin anual” (motiv pentru care alte prefecturi din tara au facut public un raport privind activitatea institutiei). De asemenea, legea obliga autoritatile si institutiile publice sa comunice din oficiu si lista cuprinzand categoriile de documente produse si/sau gestionate. Adica un soi de raport legat de solicitarile de informatii, reclamatii etc. Practic, un raport privind transparenta. Cele mai multe prefecturi si-au postat un astfel de raport pe site-ul oficial, insa Prefectura Maramures face din nou exceptie, sfidand legea. Regrese Potrivit legii, activitatea prefectului se intemeiaza pe principiile: “legalitatii, impartialitatii si obiectivitatii; transparentei si liberului acces la informatiile de interes public; eficientei; responsabilitatii; profesionalizarii; orientarii catre cetatean.” Daca in privinta transparentei ne-am lamurit, iar montarea barierelor la intrarea in Prefectura demonstreaza elocvent “orientarea spre cetatean”, am fost curiosi sa aflam cum sta Bondi la capitolul “Eficienta, responsabilitate si profesionalism”. Utopic? Raportul privind activitatea socio-economica a judetului pe 2005, demonstreaza ca aproape toate domeniile de activitate au inregistrat un regres fata de 2004! La capitolul “Tendinte in relansarea economiei”, se arata ca evolutia domeniului e, de fapt, o involutie: “principalii indicatori economici ai anului 2005 sunt in scadere fata de 2004, cu exceptia importurilor si exporturilor”. Desi, avand in vedere oscilatiile cursului leu-euro, nici exportatorii sau importatorii nu au dus-o prea bine, multi ajungand chiar la faliment. Anul 2005 nu a fost favorabil nici macar pentru culturile agricole, 625 de hectare ramanand neinsamantate. De asemenea, efectivele de animale si productiile aferente acestora au fost mai scazute in anul precedent. Nici constructiile sau investitiile nu au inregistrat un progres anul trecut. In schimb, s-a inregistrat o crestere a capacitatii de cazare si a calitatii serviciilor in turism. Tot la capitolul “Cresteri fata de 2004” am putea mentiona… fenomenul infractional. Raportul lui Bondi face referire si la “Solidaritate sociala”, motiv pentru care am vrut sa folosim prilejul pentru a-i aduce laude lui Alexandru Bondrea, director executiv al AJOFM Maramures. Numai ca n-am inteles ce vrea sa spuna fraza: “la finele anului 2005, numarul somerilor inregistrati era de 9.449, cu 102 persoane fata de finele anului 2004”. Adica numarul somerilor este cu 102 mai mic, sau mare decat in 2004? Deplasari Abia pe la punctul 21 al Raportului am gasit si cate ceva despre deosebitele realizari ale prefectului Bondi. La capitolul “Relatii externe”, se arata ca in cursul anului 2005 prefectul a efectuat deplasari in Cehia (la Targul de Turism Holiday World), in Ungaria (la sarbatorirea zilelor Romaniei) si in Regatul Unit al Marii Britanii (la invitatia principelui Radu Hohenzollern-Veringen). Insa nu se precizeaza ce beneficii au adus maramuresenilor aceste deplasari. Tot din Raport aflam ca “in cursul anului 2005 a continuat realizarea actiunilor prevazute in Strategiile de monitorizare, precum si planurile de actiune multianuale (2004-2006), de catre Prefectura si Consiliul Judetean Maramures”. In ce a constat asta? Organizarea Grupului judetean de monitorizare a administratiei publice, reprezentarea Prefecturii la o vizita de studii de 5 zile in Franta si sase proiecte Phare implementate de Consilii locale din judet. In privinta sarcinilor ce revin judetului din programulul national de aderare a Romaniei la UE, in 2005 s-a continuat monitorizarea si implementarea legislatiei armonizate cu aquis-ul comunitar la nivel local. Astfel ca, la finalul monitorizarii rezultatele sunt: “din totalul de 527 actiuni programate in Planul de implementare a legislatiei si consolidare la nivelul judetului Maramures au fost realizate 521 actiuni, din care 59 in avans, si sase nerealizate, din care trei au fost recuperate pe parcursul monitorizarii.” Insa, in raport se arata ca in cele mai multe cazuri, nerealizarile nu se datoreaza institutiilor din Maramures. Adica, altii sunt de vina. Din acelasi capitol al Raportului am aflat ca Prefectura continua colaborarea cu alte institutii pentru a creste capacitatea de utilizare a finantarilor europene de catre autoritatile publice ale judetului. Asa o fi, dar rezultatele nu sunt vizibile: institutiile nu prea stiu “cu ce se mananca” fondurile structurale, iar absortia fondurilor de pre-aderare e in continuare scazuta. Asta desi Prefectura se lauda ca este, alaturi de alte institutii si ONG-uri, membra a retelei de multiplicatori de informatie europeana a Delegatiei Comisiei Europene. Lista miraculoaselor realizari ale Prefecturii poate continua cu… organizarea manifestarilor dedicate Zilei Europei etc. Dileme Raman dileme. Potrivit legii, prefectul conduce serviciile publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale din subordinea Guvernului, organizate la nivelul unitatilor administrativ-teritoriale. Iar din Raport nu reiese implicarea lui Bondi in activitatea acestor institutii! Asadar, vorba deputatului Dan Mihalache: „activitatea prefectului este stearsa. Mie, in general, imi place de ea (Bondi, n.red.), e o femeie la locul ei. Dar, vorba aceea, si mama e o femeie la locul ei, dar nu-i prefect.” Si ultima dilema: putem sa fim „absolviti” de acea parte din taxe si impozite din care sunt (ras)platiti cei care „ne apara” interesele? Ioana LUCACEL ioana@gazetademaramures.ro Mircea CRISAN mircea@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.