• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 22 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Joi , 2 Decembrie , 2010

BIBLIOTECA versus INTERNET

Referate, carti de rasfoit si multe ore consumate pentru studiul de acasa? Iata responsabilitatea elevului din vremurile apuse. Pentru a face un referat, un elev trebuia sa studieze intens, sa mearga la biblioteca, sa inteleaga bine tema si abia dupa aceea sa conceapa acel material. O munca ce isi avea rostul ei, cunostintele generale devenind astfel mai bogate si mai bine fixate. Acum, lucrurile s-au cam schimbat. Daca are un calculator la indemana si cunostinte minime de cautare pe Internet, orice elev isi rezolva temele fara prea multa bataie de cap. Acum, cand tehnologia a evoluat, un rol din ce in ce mai important in instruirea scolara il ocupa Internetul. Daca biblioteca este institutia publica, ce are ca sarcina stocarea cartilor, periodicelor etc., cu scopul de a le pune la dispozitia publicului - Internetul este reteaua informatizata, care ofera utilizatorilor de computere din intreaga lume accesul la informatii si permite comunicarea si schimbul de date. Fara a se apela la studii de specialitate, se poate observa ca ponderea detinuta de informatiile dobandite prin intermediul cartilor, in general, este situata la un nivel inferior sursei informationale oferite de Internet. Odata cu explozia Internetului si aparitia sistemului global de hipertext, calculatorul s-a infiltrat cu repeziciune in viata noastra. Internetul a devenit, astfel, o noua modalitate de prelucrare, prezentare si comunicare a informatiei, ce permite implementarea unor noi modele si concepte de a parcurge informatia scrisa (prezentari multimedia ce includ texte, animatii, sunete, anchete sociale si statistici). Biblioteca ofera un mediu favorabil lecturii si culturii, in general, care nu va fi oferit niciodata de o pagina web. Mai mult, reprezinta o „agora”, sau locul unde poate avea loc comunicarea directa intre autor si cititori (vezi cenacluri, lansari de carte etc). Acest lucru nu poate fi niciodata compensat cu ajutorul Internetului. Perceptia prezentei poate fi creata doar pana la un anumit punct, insa nu pana la punctul in care sa inlocuiasca realitatea. Chiar daca internetul poate reuni (intr-un viitor mai mult sau mai putin apropiat) un volum foarte mare de informatii, superior bibliotecii, un material imprimat si usor de gasit se va dovedi oricand mai practic. Or, in momentul de fata, Internetul se defineste tocmai prin faptul ca informatia este prezentata extrem de dezordonat, cea verificata alternand cu cea nedocumentata. Cele mai populare surse de informare nu sunt alcatuite neaparat de experti, dovada stand si enciclopediile de tip Wikipedia. Internetul ofera in acest moment accesul la cele mai importante biblioteci din lume, in format virtual (98%). Acestea sunt actualizate constant si ofera celui din fata monitorului accesul la un volum imens de informatie, lucru pe care o vizita la oricare biblioteca nu ar reusi sa o faca. Se salveaza in acest fel timp si efort. Mai mult, se economiseste si timpul necesar cautarii, Internetul oferind posibilitatea unei cautari foarte rapide - aproape instantanee - a informatiei dorite. O biblioteca, oricat de bine ar functiona, va avea intotdeauna un timp de raspuns. In cazul Internetului, fiecare utilizator e tratat ca unic sau cel mai important vizitator. Accesul la informatii oferit de internet este 24 de ore din 24, fiind la indemana unui segment mai larg decat orice biblioteca. Mai mult, in timp ce numarul exemplarelor dintr-o biblioteca este limitat, unele fiind disponibile numai in sala de lectura, Internetul ofera un numar infinit de copii pentru orice articol, oferind posibilitatea de a fi consultate de catre un numar oricat de mare de doritori. Nu in ultimul rand, viteza cu care se raspandeste accesul la Internet este mult mai mare decat viteza cu care se construiesc biblioteci noi. Persoanele care stau in zone izolate sau carora le-ar lua foarte mult timp sa ajunga la o biblioteca pot folosi Internetul pentru a obtine informatii la care altfel nu ar fi avut acces decat foarte greu. Informatia oferita de Internet este nu doar actualizata constant, ci si mult mai dinamica prin comparatie cu cea gasita intr-o biblioteca, putand contine, pe langa text, si imagini in miscare sau chiar sunete. Componenta multimedia poate fi o completare foarte utila, mai ales in cazul textelor din domenii tehnice, sau din cadrul istoriei sau geografiei. Textele pot oferi o descriere destul de buna, iar pozele dintr-o carte pot da o idee mai clara, insa nimic nu se compara cu un film (real sau de animatie) insotit de sunet in prezentarea unor idei, intamplari, personaje. Asadar, Internetul devine mult mai interesant decat o biblioteca pentru aceia care vor cu adevarat sa gaseasca o informatie. Referate, carti de rasfoit si multe ore consumate pentru studiul de acasa…..Iata responsabilitatea elevului din vremurile apuse. Pentru a face un referat, un elev trebuia sa studieze intens, sa mearga la biblioteca, sa inteleaga bine tema si abia dupa aceea sa conceapa acel material, o munca ce isi avea rostul ei, cunostintele generale devenind astfel mai bogate si mai bine fixate. Acum, lucrurile s-au cam schimbat. Daca are un calculator la indemana si cunostinte minime de cautare pe Internet, orice elev isi rezolva temele fara prea multa bataie de cap. Acum, cand tehnologia a evoluat, un rol din ce in ce mai important in instruirea scolara il ocupa Internetul. Profesor documentarist, GEORGIANA PETREUS

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.