Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Biblioteca de idei. Marketing de artă sau arta marketingului?
Am primit în dar, personal, în primele zile din octombrie, Catalogul de Licitație de Toamnă A 10 by ARTMARK, realizat de Galeriile cu același nume din București, ai căror reprezentanți ne cunosc activitatea din perioada în care lucram în echipa „Baia Mare – Capitală Culturală Europeană”. Lucrarea în sine, care și-a propus să descrie operele expozante și licitate joi 22 octombrie 2020, constituie un prețios album de artă, lucrat cu acribie și finețe estetică (design: Iulian Pleștiu; fotografii: Gabriel Ghizdavu). Dincolo de toată frumusețea grafică, iconografică și tipografică, am sesizat cu bucurie „nota” de pe pagina de mențiuni „responsabile” în care „persoanele care sesizează erori în textul ori referințele umane dintre fișele de prezentare a autorilor și loturile licitației ori care pur și simplu se află în posesia unor date relevante pentru o mai bună documentare a loturilor…” sunt rugate să contacteze realizatorii spre a remedia informațiile în cauză.
Calendarul licitațiilor mai cuprinde și alte etape interesante pentru cei interesați. Licitație de ceasuri (în 10 noiembrie), de săbii și covoare (în 17 noiembrie), de curiozități (în 19 noiembrie), de autografe (în 26 noiembrie) ș.a.
Bucuriile de tip bibliofil și
cognofil au fost dublate, prin parcurgerea minuțioasă a volumului, de altele în format axiologic. Spre exemplu (p. 8-15) în Top 100 Artiști Români – Tranzacții interne și internaționale l-am întâlnit pe băimăreanul Adrian Ghenie pe locul 2, după Constantin Brâncuși, cu lucrarea „Nickelodeon”, licitată de Galeriile Christie’s din Londra cu suma de 7.977.000 EURO. Alte nume dragi nouă hiperboreenilor români: Carol Popp de Szathmari (locul 4), Sandor Ziffer („Peisaj cu căpițe în Baia Mare”, locul 15), Simon Hollosy („Interior de cârciumă”, locul 30), Ștefan Câlția (locul 59), Oszkar Nagy („Dealul Crucii în Baia Mare”, locul 63), Janos Thorma („Primăvara în Nagybánya”, locul 106).
Pentru licitațiile din 22 octombrie a.c. în album sunt reproduse și descrise sumar 184 opere de artă. Remarcăm scoaterea la licitație a statuii
„Abundență” (149X61X30 cm) sculptată în lemn de Gheza Vida, tabloul „Marină” realizat de Adrian Ghenie în 1996 și două lucrări ale lui Ipolit Strâmbu („Ciobănaș” și „Cusătoreasă”).
O remarcă în plus față de profesionalismul acestei galerii ce
și-a asumat principalul rol în relația dintre proprietari-deponenți-consignanți și participanți dornici să-și îmbogățească patrimoniul de frumos din incintele lor artistice îl privește pe dr. Tiberiu Alexa, directorul Muzeului Județean de Artă „Centrul Artistic Baia Mare”, așezat în „rândul” extrem de prestigios al experților-consultanți în domeniul „artă plastică”, alături de nume foarte cunoscute cum ar fi: Ruxandra Garofeanu, dr. Ruxandra Dreptu, profesor universitar, dr. Ioana Gabriela Beldiman ș.a. Definiția calității sale de expertiză vizează domeniul Coloniei de Pictură și Școlii Artistice băimărene, ceea ce conferă o notă aparte și un accent distinctiv în complexul calităților manageriale ale licitaților din Artmark.
P.S. Cunoscătorii apreciază că Artmark, operator cultural privat din București, este cel mai important broker din țara noastră în artele plastice de patrimoniu, obiecte decorative, lucrări, bibliofilie, bijuterii ș.a. Când a fost înființată, în 2008, Casa de licitații Artmark intra într-un „teren” cu o serioasă concurență. Azi deține circa 80% din piață. Nu e nici un mister în asta. E competență, rigoare, seriozitate, știință. Și, probabil, un „creuzet” de platină derivat din sintagma denominativă. Căci ARTMARK este și „marketing de artă”, dar și „arta marketingului”.