Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Biblioteca de idei / Despre facilitarea înţelegerii artei literare
La Festivalul Internaţional de Literatură şi Traducere desfăşurat la Iaşi ministrul educaţiei Remus Pricopie, discutând despre procentul foarte redus al elevilor care citesc textele recomandate de profesorii de limba şi literatura română, a propus soluţia de a fi invitaţi la aceste ore şi scriitori. Scopul ar fi de a întinde „o mână de ajutor copiilor, pentru a înţelege operele literare”.
Ideea aceasta nu e nouă şi nu vine din cabinete ministeriale. De mai multă vreme scriitori contemporani cu etichetă vorbesc despre o astfel de necesitate. Cel mai activ îmi pare a fi Nicolae Băciuţ, de la Tg. Mureş, care a punctat pe această temă chiar şi recent, în revista pe care singur o „gospodăreşte”, fără resurse bugetare, „Vatra veche” (nr. 10/58 octombrie 2013).
Creşterea atractivităţii „cursului” de „română” aduce discuţia pe terenul nostru, cu deosebire al relaţiei elev-bibliotecă. Dl. ministru „mângâie” nişte constatări vechi de-ale noastre. Zice dânsul că „dragostea pentru lectură este primul lucru pe care trebuie să-l cultivăm înainte de a merge mai departe”. Foarte adevărat! Şi eu personal salut „voios” această idee! Dar dacă nu ducem lucrurile spre esenţa lor, n-am făcut nimic. Dacă nu discutăm despre starea bibliotecilor şcolare (fondul învechit de carte, personalul insuficient sau inexistent, lipsa alocărilor pentru achiziţia de publicaţii etc.), despre starea şi dotarea bibliotecilor publice, despre derapajele din conţinutul manualelor... n-am făcut nici un pas înainte. Ziceţi domnule ministru că doar 3-4% dintre copii citesc?! Poate pe la dumneavoastră! Căci la noi, în Baia Mare, media de lectură oscilează între 30 şi 40 la sută. Vă aşteptăm în schimb de experienţă sau la schimb de idei!