• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 29 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 6 Februarie , 2006

Barna de 1 milion de euro

Podul romano-ucrainean e readus in actualitate de un document emis de Ministerul Afacerilor Interne si de declaratiile ambasadorului Ucrainei la Bucuresti. Pentru cei plictisiti, o confirmare: da, este vorba despre acelasi pod care a costat 1 milion de euro, a fost finalizat in 2001, dar… nu a fost dat in folosinta. „Podul istoric” de la Sighet e cunoscut in folclorul local ca „Podul lui Bledea”. Porecla podului e explicabila prin faptul ca de multe ori concetatenii asociaza obiectivul de numele ctitorului (de exemplu, lacul artificial Teplita din Sighet este cunoscut si ca „Balta lui Nasui”, dupa numele celui care a avut ideea amenajarii de agrement). Despre acest pod s-a scris atat de mult, incat daca ar trebui sa traverseze puhoiul de cerneala tipografica ar face cu greu fata. Si acest aspect are o explicatie: localnicii vad in deschiderea puntii spre Ucraina o scapare, o eventuala iesire din depresia economica in care se zbate Sighetul postdecembrist. Istoria „Podului istoric” Titulatura de „Podul istoric” vine de la faptul ca pe acel loc a existat, inca din secolul XVIII, o punte de legatura a malurilor Tisei, punte inlocuita in 1880 cu un pod metalic (distrus in al doilea razboi mondial). In 1997, Comisia Economica pentru Europa a ONU a luat la cunostinta de propunerea guvernului Romaniei de prelungire a soselei E 50 de la Mukacevo, spre est (prin Solotvino-Sighet), la Suceava, unde sa intersecteze E 85 (Bucuresti-Cernauti), respectiv E 576 (Cluj-Suceava). Mukacevo este un nod de comunicatii, de unde se desprinde si soseaua spre Kosice-Brno-Brest. In acest context, in 1999, UE, prin programul PHARE, a dat unda verde proiectului, care a primit o finantare nerambursabila de 290.000 de dolari, la care s-au adaugat alti peste 700.000 de dolari din partea romaneasca (Guvern si Consiliul Judetean Maramures - CJ). Podul, la care au lucrat vreo patru firme (suspectate ca au umflat devizul) a fost construit din lemn, este foarte ingust si nu suporta decat un trafic de 3,5 tone. Pe aici abia se poate strecura un autoturism, iar pietonii trebuie sa fie silueti, nu gluma, pentru a se putea prelinge printre balustrade si stalpii de rezistenta. Lucrarile au fost finalizate in 2001, cand au fost pseudoinaugurate de Ion Iliescu. Oficialii europeni au fost de mai multe ori la fata locului (ultima data in mai 2005) pentru a vedea, cu jale, cum podul se degradeaza pe zi ce trece, atacat de ciuperci si putreziciune. Acte ce se contrazic Conform Hotararii nr. 847 din iulie 2002, Guvernul a decis: „1. Se aproba deschiderea punctului de control pentru trecerea frontierei, in regim de trafic international de persoane, mijloace de transport auto si marfuri, si a punctului vamal intre Sighetu Marmatiei-Romania si Solotvino-Ucraina. 2. Din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2002, se aproba alocarea sumei de 5.000.000 mii lei pentru judetul Maramures si alocarea acesteia Consiliului Local al Municipiului Sighetu Marmatiei, in vederea finalizarii lucrarilor la obiectivul Pod istoric; suplimentarea bugetului Ministerului de Interne pe anul 2002 cu suma de 10.000.000 mii lei in vederea realizarii dotarilor necesare Politiei de frontiera la noul punct de control pentru trecerea frontierei de la Sighetu Marmatiei. 3. Ministerul de Interne, Ministerul Finantelor Publice si Ministerul Sanatatii si Familiei vor asigura prin redistribuire personalul necesar pentru desfasurarea activitatilor specifice din punctul de control pentru trecerea frontierei si din punctul vamal de la Sighetu Marmatiei, judetul Maramures.” Chiar dupa emiterea Hotararii s-a asfaltat drumul de acces de pe partea romaneasca si s-a montat sistemul de iluminare (primaria Sighet sustine ca manopera a costat 2,1 miliarde de lei, 900 de milioane a fost asfaltarea, iar 2 miliarde, restul). Cele 10 miliarde de lei destinate construirii punctului vamal au fost virate in contul Ministerului de Interne, dar pana la finele anului (cand ar fi trebuit cheltuiti) „nu a fost timp” sa se urmeze toti pasii (anunturi in presa, licitatii etc.). Asa ca banii s-au intors la bugetul central, conform informatiilor noastre. Cu toate acestea, in 10 ianuarie 2006, Ministerul Afacerilor Interne comunica prin intermediul Inspectoratului General al Politiei de Frontiera (IGPF), sub semnatura inspectorului general, chestor Nelu Pop: „S-a alocat suma de 5 miliarde de lei Consiliului Local Sighetu Marmatiei (CL), in vederea finalizarii lucrarilor la obiectivul Pod Istoric, iar cu 10 miliarde s-a suplimentat bugetul MAI, pentru realizarea dotarilor necesare politiei de frontiera. Conform prevederilor de mai sus, in anul 2002 Politia de Frontiera a achizitionat dotarea necesara functionarii PTF Sighet, insa acesta nu poate functiona datorita lipsei unui sediu.” Potrivit legii, „consiliile judetene si consiliile locale ale municipiilor, oraselor si comunelor, vor pune la dispozitie si vor asigura spatiile si conditiile tehnice edilitare necesare. In urma discutiilor dintre Inspectoratul Judetean al Politiei de Frontiera Maramures si factorii de decizie sigheteni, a reiesit faptul ca fondurile destinate CL prin actul normativ amintit sunt destinate exclusiv pentru restaurarea podului si amenajarea drumului de acces, nu si pentru realizarea constructiilor destinate functionarii PCTF. CL nu dispune de fondurile necesare construirii unui sediu pentru PCTF Sighet, care nu poate sa functioneze deoarece nu au fost alocate nici pana in prezent fondurile banesti necesare construirii punctului de trecere si nu au fost stabilite responsabilitati pentru nici una din institutiile publice care desfasoara activitati in punct. MAI, respectiv, IGPF, au efectuat demersuri in acest sens pe langa celelalte institutii interesate, insa acestea nu au fost solutionate nici pana in prezent.” Romeo Sandulescu (consulul roman de la Cernauti) declara in mai 2005 ca „urmeaza ca partea romana sa inceapa utilarea cu aparatura de vama, asa cum mi s-a confirmat ca o fac ucrainenii.” Deci aparatura ba a fost cumparata, ba nu. Credem ca o comisie a MAI va trebui sa verifice care este adevarul. Pana atunci, urmeaza rezolvarea finantarii construirii vamii si a punctului de control frontiera romanesc, cu speranta ca, in paralel, si ucrainenii vor construi propria infrastructura de pe partea lor (din care au terminat doar drumul de acces). Presedinte la pod! „Presedintele Romaniei, Traian Basescu, efectueaza in perioada 2-3 februarie a.c., o vizita oficiala in Republica Ucraina, la invitatia omologului sau ucrainean, Viktor Iuscenko. In prezenta celor doi sefi de stat, va avea loc ceremonia de semnare a Acordului intre Guvernul Romaniei si Cabinetul de Ministri al Ucrainei privind trecerea frontierei prin punctele de trecere a frontierei de stat romano-ucrainene. Cea de a doua componenta a vizitei oficiale o constituie prezenta delegatiei Romaniei la Cernauti. Cu aceasta ocazie, seful statului se va intalni cu liderii si membrii comunitatii romanesti din regiunea Cernauti si Transcarpatia.” - Comunicat oficial de la Cotroceni. Poate acum se decide si soarta Podului de la Sighet. Ipoteza cu iz de benzina Podul istoric a costat 1 milion de euro si nu este folosit. Pentru deschiderea acestuia ar trebui cateva gherete: una pentru politia de frontiera, una pentru vama si una pentru inspectia sanitar-veterinara. Apoi ar trebui gasit un spatiu pentru refugiul masinilor ce ar urma sa fie controlate (dar, in stanga podului sunt case, in dreapta dai in apa). Cu bani putini, dar cu vointa, podul ar putea fi deschis urgent, si asta ar mai ridica bunastarea sighetenilor. La cat costa benzina in Ucraina, daca pleci din tara cu rezervorul la limita, alimentezi dincolo, te-ai ales cu transportul gratis, ba iti mai si ramane de vanzare. Ar fi o mare lovitura pentru benzinarii din Sighet, si poate aici gasim explicatia retinerii aparent inexplicabile a autoritatilor locale. Declaratiile oficialilor Teofil Rendiuk, insarcinatul cu afaceri ad interim al Ambasadei Ucrainei la Bucuresti, sustinea in urma cu doua saptamani: „speram ca podul dintre Sighet si Solotvino sa se deschida in a doua parte a acestui an. Este un eveniment mult-asteptat, la care vor participa probabil si presedintii Traian Basescu si Victor Iuscenko.” Marinel Zgarciomanel Kovacs, presedintele CJ Maramures: „Consiliul Local Sighet nu are bani, asa ca vom contribui noi, Consiliul Judetean. Din datele mele, vor trebui cam 20 miliarde lei, pentru infrastructura de pe partea noastra, bani pe care-i va aloca guvernul. Speram ca prin vara vor incepe lucrarile, care ar trebui finalizate in acest an.” Ioan Bledea, fost primar de Sighet, acum consilier local: „la fiecare sedinta de consiliu cer bani pentru pod, dar nimeni nu vrea asta. Ar fi nevoie de 100 de milioane de lei ca sa putem deschide provizoriu frontiera, iar cu banii incasati ulterior din taxele de trecere, s-ar putea finaliza constructiile.” Teofil IVANCIUC teofil@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.