• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 18 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 9 Octombrie , 2006

Baloanele de sapun din CJ

Conducerea Consiliului Judetean Maramures radiaza de fericire deoarece a aparut legea Planului de amenajare a teritoriului, iar judetul nostru n-a fost uitat in materie de fonduri pentru retele de transport. Numai ca, de la vorbe pana la fapte e cale lunga, ceea ce ne face sa le reamintim: “nu spune hop, inainte sa sari”. Conducerea Consiliului Judetean Maramures (CJ) a abordat saptamana trecuta o atitudine triumfala la intalnirea cu mass-media. Motivul optimismului debordant il reprezinta aparitia legii care aproba Planul de amenajare a teritoriului national. De aceasta data, Maramuresul n-a fost “exclus din schema”, figurand in planurile de dezvoltare de cai rutiere, feroviare si chiar un tronson navigabil pe Somes. Trebuie sa recunoastem ca faptul ca judetul nostru figureaza in acest plan de amenajare reprezinta un pas extrem de important, dar de aici si pana sa ne vedem cu “merele-n caruta”, e cale lunga. Asta deoarece chiar si in varianta in care pe viitor nu vor aparea modificari legislative (e de notorietate ca legile se pot schimba de la o luna la alta) exista posibilitatea ca planurile sa se materializeze la “Sfantu’ Asteapta”. Se stie deja ca finantarea proiectelor nationale se face in functie de prioritati, asa ca daca pana acum n-a fost nimic prioritar in materie de cai de transport maramuresene, ne putem trezi si pe viitor ca suntem lasati pe listele de asteptare. Mai mult, deocamdata nu sunt identificate sursele de finantare. Portocaliu de Maramu’ Presedintele CJ, Marinel “Zgarciomanel” Kovacs, a fluturat cu mandrie si bucurie infantila hartile prin care demonstra ca este o premiera ca cei de la Bucuresti ne-au bagat in seama la capitolul retele de transport. Iar pentru a ne arata ca portocaliul aliantei din care face parte este “de laudat”, n-a omis sa anexeze si harta din guvernarea PSD, in care Maramuresul parea condamnat la izolare. Spectacolul menit sa aduca elogii actualei conduceri CJ a fost completat de faptul ca la intalnirea cu presa s-a prezentat vraful de documente care reprezinta finalizarea studiului de fezabilitate pentru drumul rapid Vaja – Baia Mare (despre care se discuta de dinaintea erei Kovacs). Desi realizarea acestui proiect pare posibila, se spune ca lucrarile vor demara de anul viitor, greul abia de acum incepe deoarece ramane in sarcina Guvernului sa finalizeze proiectul tehnic de executie, dar mai ales sa identifice sursele de finantare. Facand referire la inscrierea Maramuresului in planul de retele de transport, Kovacs a concluzionat pe un ton academic: “cand exista vointa politica si cand reusesti sa te faci inteles la Guvern, reusesti sa-ti impui necesitatile propriului judet. Ne declaram multumiti ca Maramuresul e mentionat cu drumuri expres si autostrazi, indiferent cand vor fi realizate.” In loc de aplauze, le reamintim celor din CJ ca pana acum, Maramuresul n-a stiut sa se faca prea inteles la Guvern si ca alte judete au reusit sa-si “impuna necesitatile” mult mai vizibil. Dar… “speranta moare ultima!” Drumurile…fericirea In a doua parte a intalnirii, pastrand “gustul izbandei”, Kovacs s-a laudat ca in acest an s-a cheltuit o suma fara precedent pentru imbunatatirea drumurilor judetene si comunale. Intr-adevar, cele 277 miliarde lei vechi nu sunt de neglijat, insa vazand ca nu-l aplaudam pe motiv ca drumurile arata in continuare jalnic, Kovacs a revenit cu picioarele pe pamant. Luat la “intrebari marunte”, “Zgarciomanel” a recunoscut ca banii au fost cheltuiti doar pentru portiunile de drum unde a ajuns cutitul la os. Cu alte cuvinte, drumurile Maramuresului sunt atat de distruse, incat 277 de miliarde sunt “frectie la picior de lemn”. Conducerea CJ a recunoscut ca, inclusiv in varianta in care s-ar investi anual 300 de miliarde, ar trebui sa treaca ani buni pana cand sa ne putem lauda cu drumuri bune. Asta in conditiile in care ceea ce s-a facut o data nu s-ar deteriora din cauza traficului. Ca un bun profesor, Kovacs a reusit sa distraga atentia vizavi de problema drumurilor judetene si comunale, abordand subiectul drumurilor nationale pline de gropi, a caror reparatie nu intra in sarcina CJ. Si ca sa cada in picioare in urma abordarii subiectului “drumuri stricate”, Kovacs a folosit sitagma preferata: “vom face si pe viitor lobby si diligente, ca problema sa fie rezolvata”. Se stie ca pentru a se afla calitatea lucrarilor, se iau esantioane din asfalt si se duc la analize de laborator. Insa analizele se fac in laboratorul firmei din subordinea CJ, SC Drumuri Judetene, care este si executantul lucrarilor. Asta provoaca speculatii ca “probele au fost luate de unde s-a stiut ca ies bine.” Desi am propus conducerii CJ ca esantioanele sa fie prelevate si analizate de cineva asupra caruia sa nu planeze suspiciunea de subiectivitate si sa nu fie duse in laboratorul SC Drumuri Judetene, n-am primit un raspuns clar. Tocmai pentru a elimina speculatiile in privinta calitatii, am cerut conducerii CJ sa ne spuna ce sanse sunt ca lucrarile de executie a drumurilor sa nu fie date exclusiv societatii din subordine. Raspunsul a fost ca nu se pot organiza licitatii deoarece fondurile se dau “cu taraita”, iar in functie de cati bani sunt la un moment dat, se stabilesc reparatiile pe cele mai stricate portiuni. Pentru ca asfaltarile si pietruirile se fac pe portiuni mici (800 – 2.000 m), in zone rasfirate ale judetului, alte firme nu accepta sa suporte costurile de transport a utilajelor. “Eu sunt primul care mi-as dori sa fie licitatii in care sa vina mai multe firme care sa se bata pentru a face lucrari de calitate, sa poata castiga si la anul. Din pacate nu suntem in aceasta situatie”, a spus Kovacs. Vom vedea ce ne rezerva viitorul. Mircea CRISAN mircea@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.