Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Balanyi Karoly şi Balanyi Zoltan, tată şi fiu, expun în Baia Mare
Emailul pe metal este o tehnică foarte veche, originile acesteia plasându-se în vremea Egiptului faraonic. Multă vreme, această formă de artă a fost apanajul bijutierilor, în special în perioada Evului Mediu. În a doua jumătate a secolului trecut, tehnica emailului pe metal a fost redescoperită în Ungaria, unde au fost deschise mai multe ateliere, mai ales în Kecskemet, oraş de unde provin cei doi artişti prezenţi în Baia Mare, emailul pe metal devenind o formă de artă tot mai folosită de artiştii plastici. „Este un alt univers, care la noi în ţară nu este foarte bine cunoscut. E vorba de o tehnică ce porneşte de la porţelan şi trece cumva în domeniul industrial şi revine în cel al artelor vizuale. De această dată, Karolyi duce această tehnică de la decorative spre grafic, prin tehnica serigrafiei”, a afirmat Laura Ghinea.
Tiberiu Alexa a subliniat faptul că lucrările celor doi artişti au darul de a transmite, în pofida tehnicilor modern folosite, ceva din parfumul Evului Mediu, perioadă în care meşteşugurile se transmiteau din tată în fiu.
„Poate că nu este întâmplător faptul că amândoi, tatăl şi fiul, artistul decorator şi fiul său, sculptorul, prin ceea ce ne înfăţişează astăzi, demonstrează, înainte de toate, că dincolo de modernitatea şi actualitatea tipului de exprimare, se recomandă, în primul rând, printr-un extraordinar profesionalism, care parcă încorporează ceva din parfumul meşteşugurilor de tip medieval, un parfum al unei vremi când totul se făcea cu discreţie şi se transmitea în familie”, a afirmat Tiberiu Alexa.
Sculptura minimalistă a lui Balanyi Zoltan, formă de artă ce se încadrează în stilurile abstracte ca reacţie împotriva subiectivităţii şi preţiozităţii expresionismului abstract, reduce obiectul de artă la forme fundamentale, la forme geometrice simple, la un minim de linii şi forme, prin reducerea la esenţial a formelor artistice. În căutarea unei purităţi a formei, obiectele sunt prezentate într-o manieră impersonală, extrem de simplu, prin precizie şi limitare extremă, doar prin linii şi forme de bază, atât la nivel de conţinut, cât şi la nivelul formelor, îndepărtând orice formă de expresivitate personală. Scopul urmărit de sculptura minimalistă este acela de a obliga privitorul să vadă esenţa operei de artă în afara formei sale, dar şi în absenţa unor teme sau subiecte clare, aşa cum presupunea arta tradiţională. Sunt obiecte de artă neconvenţionale, viziuni ce se doresc cât mai obiective, neexpresive şi nonreferenţiale, forme geometrice primare, în aranjamente impersonale.
În prelegerea sa, Tiberiu Alexa a ţinut să sublinieze legăturile istorice care leagă comunitatea artistică din Baia Mare de cea din Kecskemet, în condiţiile în care Baia Mare a avut rolul de colonie-mamă pentru cea din Kecskemet. De asemenea, directorul Muzeului Judeţean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare» a remarcat rolul important pe care Balanyi Karoly l-a jucat în urmă cu patru ani, în organizarea unei expoziţii comune a artiştilor din Baia Mare, Kecskemet şi Szentendre, moment în care a dat dovadă de un „remarcabil tact, în împrejurări care rămân între noi.”
„Poate că nu este întâmplător faptul că amândoi, tatăl şi fiul, artistul decorator şi fiul său, sculptorul, prin ceea ce ne înfăţişează astăzi, demonstrează, înainte de toate, că dincolo de modernitatea şi actualitatea tipului de exprimare, se recomandă, în primul rând, printr-un extraordinar profesionalism, care parcă încorporează ceva din parfumul meşteşugurilor de tip medieval”
Tiberiu Alexa