• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Sambătă , 23 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 10 Iulie , 2023

BAC-ul neputinței noastre

 În perioada comunistă circula un banc cu admiterea la miliție. Se dă următorul subiect ,, în timpul Răscoalei țărănești din 1907 și-au pierdut viața circa 10000 de țărani”. Precizați: 1) când a avut loc răscoala 2) câți țărani au murit. Astfel de bancuri au devenit din păcate realitate, pentru că așa sună subiectele la BAC în acest an.

Clamăm  slogane  ieftine  privind  educația, dar ne batem joc de școală, de elevi și de viitorul țării. Nu doar statisticile sumbre care arată gradul de analfabetism funcțional zugrăvesc realitatea din învățământul românesc, ci și examenul de Bacalaureat, care ar trebui să reprezinte testul maturității pentru elevi. Numai că, școala românească a devenit un soi de Bulă din bancurile seci ale guvernanților, bancuri de care nu râde nimeni, pentru că situația e de plâns.

După ce ani de zile au transformat materii importante, ca și istoria, care contribuie la formarea unui viitor cetățean al țării în mod decisiv, în cenușerese ale unei programe prea des modificate, acum iată că decidenții îi dau lovitura finală. Subiectele de anul acesta sunt cel puțin hilare, par mai degrabă teste de logică pentru elevii din clasele primare decât subiecte de bac.

Iată câteva exemple:

Se dă enunțul B. „Transformarea Transilvaniei în Principat autonom sub suzeranitatea Porții [Imperiul Otoman] a însemnat o grea lovitură dată Habsburgilor, pentru care potențialul economic al acestei provincii reprezenta o puternică atracție (...)”. Întrebare: ,,Numiţi Principatul autonom precizat în sursa B”. Altul: se dă enunțul: ,, În primele decenii ale secolului al XVI-lea, domnii Țării Românești și Moldovei au dus o politică de alianțe antiotomane, deși continuau lungi perioade de timp să plătească tribut turcilor. [...] Domnii Moldovei, de la Petru Rareș până la Ion Vodă și Aron Vodă [...] au avut o politică antiotomană activă, cu rezistențe armate și cu bătălii sângeroase.” Cerință: ,,precizaţi, o informație referitoare la politica externă a domnilor români (...)”. Nu-i așa că vi se pare un banc prost sau o ofensă? Nu-i nimic, mai avem. A (...) ,,Totuși,românii, conștienți de soarta grea a grecilor, bulgarilor, albanezilor, sârbilor, croaților, ungurilor etc.,ocupați de otomani, au continuat rezistența și au menținut statutul de autonomie a țărilor lor”. Cerință ,,dificilă”: ,,Scrieţi, pe foaia de examen, litera corespunzătoare sursei care susţine că popoarele balcanice sunt ocupate de otomani”. Noroc că le-a explicat elevilor unde să scrie litera corespunzătoare că dacă scriau Doamne ferește pe bancă sau pe tablă?

Ei, nici la limba și literatura română, subiectele n-au fost mai presus. Iată un exemplu: se dă enunțul ,, Așa a fost Ion Luca Caragiale. Fața lui fină, ochii mari, privirea răscolitoare, gesturile scurte, cu precizări psihologice uimitoare, puterea de eliminare a inutilului în povestire și în scris, ironia sclipitoare – armă cu două tăișuri,îi apăra sensibilitatea și distrugea vulgaritatea – mersul lui ușor de fiară blândă, mâinile feminine, subțiri și întoarse la vârful degetelor, atitudinea capului rotund cu bărbia puțin înaintată cercetând parcă un orizont marin, toată ființa lui cizelată cu artă exprima geniul său literar”. Cerință: ,,Menționează două trăsături fizice ale lui I. L. Caragiale, utilizând informaţiile din textul dat”. Alta ,, În scris, nu-și îngăduia decât esențialul, verbul dinamic, adjectivul plastic. Ocolea detaliul nesemnificativ, alegea cu grijă nuanța în fraze scurte, de aceea scria greu, trecându-și ideea prin multe filtre cerebrale, până ce o așternea definitiv pe hârtie, scânteind de viață”. Cerință: ,,Explică un motiv pentru care, în viziunea autoarei, I. L. Caragiale scrie cu dificultate”.

Vorba cuiva: dacă aș fi fost elev de liceu, după acest examen aș fi emigrat, pe motiv că țara mea nu doar că mă vrea prost, dar mă și consideră așa. Și totuși, rata de promovare este  în continuă scădere. Rata de promovare, inclusiv pentru cei din promoţiile anterioare, este 72,8%, faţă de 73,3% anul trecut. De asemenea, 56 de elevi au obţinut media 10, anul trecut 162 de candidaţi obţinând această medie.

Iar la nivelul județului Maramureș s-a înregistrat o promovabilitate de 68,21%, respectiv pentru promoția curentă este de 74,43% și 25,18% pentru promoțiile anterioare. Pe discipline de examen, au fost notate cu 10 un număr de 198 de lucrări:

  • Limba și literatura română: 10;
  • Limba și literatura maternă (maghiară): 5;
  • Proba obligatorie a profilului 129 (Matematică – 26 / Istorie – 103);
  • Proba la alegere a profilului și a specializării: 54 (Anatomie - 10, Chimie organică - 3, Filosofie - 1, Fizică - 8, Geografie - 11, Informatică - 10, Logică – 11).

Propunem ca anul viitor, printre subiectele la BAC să fie următorul enunț: ,,inconștienți de importanța educației, decidenții își bat joc de școala românească”. Cerința 1: ,,de ce își bat joc decidenții de școala românească?”. 

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.