• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 25 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 7 Aprilie , 2003

Postul Arogantei

Oamenii Bisericii se impart, ca in oricare alt domeniu al vietii, in buni si rai, dar parca niciodata cei care-si urmaresc propriile interese nu au fost mai multi decat acum. “Descurcaretii” avanseaza in functii pe criterii greu explicabile. Falsa sobrietate fabricata de imaginea celor in sutane negre a impus tacere, daca nu respect pentru persoanele lor, macar pentru ceea ce ar trebui sa fie fiecare din ei. Comportamentul unora dintre ei constituie in continuare un subiect tabu pentru majoritatea enoriasilor.

Numeroase abuzuri facute de cativa preoti cu raspundere in administratia Episcopiei Ortodoxe a Maramuresului si Satmarului au fost semnalate GAZETEI de cativa preoti care au decis, ca in numele adevarului si a Celui Slujit, sa demaste ilegalitatile si neregulile. Publicatia noastra a incercat, in numele profesionalismului, sa afle pozitia oficiala a institutiei incriminate. In plin Post al Pastelui, solicitarea noastra s-a izbit de zidul arogantei.
Acest “Nu ne intereseaza” (ce scrieti – n. red.) ii culpabilizeaza pe influentii gestionari ai unor mari fonduri financiare si posesori ai unor averi rezultate dintr-o meserie care se doreste a fi sustinatoarea morala si financiara a celor napastuiti. Credinta in Dumnezeu nu e singura obligatie a unor preoti care in cei 14 ani de democratie nu au construit nici un adapost pentru sarmanii judetului. Despre ei nu s-a scris niciodata rau. Elogii peste elogii si osanalele dedicate sfinteniei lor il determina pe cel care strecoara banuti in talerul de duminica sa se intrebe daca e singurul care vede altfel. Respectul pentru preoti al omului simplu, al truditorului care se framanta pentru painea zilnica a copiilor sai, e pus sub semnul indoielii. Pentru ca nimeni nu spune ceea ce el vede cu proprii ochi, acesta tace amar si se autocompatimeste tacit in noptile in care-si face calcule pentru cartile de scoala pe care trebuie sa le cumpere “alor mici”, care nu trebuie sa cunoasca grijile lui. Dar tot nu e lamurit. “De ce isi scuza purtarea si trairea preotul cu mizerabila scuza: Nu face ce face popa, fa ce spune popa”. In fata lui Dumnezeu, nu suntem toti la fel? Nu. Indestulati cu cate doua sau chiar trei salarii, cu masini scumpe pe care el, muritorul de rand, nu si le permite nici din economiile facute in doua vieti, cu case care frizeaza austeritatea in care ar trebui sa traiasca Slujitorii Domnului, cu taxe care seamana ca doua picaturi de apa cu birurile feudale, o parte a oamenilor Bisericii afiseaza aroganta pe care, daca omul de rand nu o pedepseste pentru ca nu are caderea de-a o face, Cel de Sus n-o va ierta. Nimeni nu a indraznit, dintr-un motiv inexplicabil, sa-i intrebe ce fac. Cum sunt cheltuiti banii din fondul “Filantropia” sau fondul “Central misionar”? Este adevarat ca excesul de alcool este motivul pentru care la manastirea din Chiuzbaia au ars chilii? S-au luat masuri impotriva celor doi preoti ortodocsi care si-au schimbat nevestele intre ei? La nici una din aceste intrebari nu am primit un raspuns din partea celor autorizati din cadrul Episcopiei. Lista intrebarilor poate continua, cum credem ca va continua si tacerea reprezentantilor institutiei respective, dar asta duce, inevitabil, la recunoasterea cel putin partiala a “Dosarului Ortodoxia Ilegala”. Astazi vom prezenta o parte din acuzele de abuzuri savarsite de cativa preoti din administratia Episcopiei Maramuresului si Satmarului: incalcarea regulamentelor bisericesti si a statutului Bisericii Ortodoxe Romane.

“Madularele moarte”

Ajungem sa ne prefacem ca totul este in regula. De ce? Unul dintre posibilele raspunsuri e ca influenta castei preotilor si-a intins tentaculele in aproape toate domeniile care ar putea sa-i deranjeze vreodata. Oameni politici, politisti, rude sau soti de magistrati, ziaristi, medici, oameni de afaceri, puternici functionari din cadrul aparatului administratiei publice locale, vamesi, intr-o singura expresie “crema puterii” a fost absorbita de clerici si adoptata sub functia de coratori, oameni care vegheaza la bunul mers al parohiilor. In randul preotilor-contestatari, Episcopul Iustinian Maramureseanul este regretat. Varsta inaintata a conducatorului ortodoxiei din aceasta parte de tara este considerata motivul pentru care puterea efectiva este in mainile Episcopului-vicar Iustin Sighe teanul, in acelasi timp staret al manastirii Rohia. Iustin este acuzat de unii preoti de o prea mare “libertate” oferita altor responsabili din cadrul Episcopiei. Intr-una din epistolele primite la redactie, cativa preoti care se considera nedreptatiti au anuntat ca se fac demersuri serioase, ajungandu-se pana in faza strangerii de semnaturi, pentru infiintarea unui Sindicat al Crucii care sa-i apere de abuzurile conducerii. Se mai consemneaza ca in ultimii trei ani au fost numiti fara concurs si fara a fi declarate posturi vacante preoti “cu pile” la parohiile “Sfanta Treime”, “Sfantul Andrei”, “Sfantul Ilie”, “Soborul celor 12 Apostoli”, precum si la mai multe parohii din satele maramuresene. Potrivit regulamentelor bisericesti si statutului Bisericii Ortodoxe Romane, Protopopiatul are obligatia sa afiseze timp de 30 de zile toate posturile vacante, dupa care Consiliul Eparhial ales de Adunarea Eparhiala, pe baza dosarelor examinate, numeste un preot (criteriile sunt vechime, studii, realizari). Democratic constituita, Legea Bisericii e corecta. Problema intervine la aplicarea ei. Episcopul-vicar Iustin se spune ca ar fi interesat doar de definitivarea Catedralei mastodont din intersectia bulevardelor Unirii cu Republicii si care va fi a doua ca marime din tara (aveau nevoie enoriasii maramuresului de aceasta cheltuiala exorbitanta?). “Isi vor incununarea vietii cu aceasta constructie, dar un adapost pentru copiii strazii, pentru orfani sau un azil pentru batrani nu au putut construi din banii Bisericii, care pana la urma sunt in mare parte ai oamenilor, ai nevoiasilor care-si rup de la gura pentru a da ceva si Bisericii”, arata preotii contestatari.

“M-ati facut varza”

Lista numirilor abuzive a preotilor (fara concurs), pe baza de “nepotism, influente si pile”, este deschisa chiar de preotul Augustin Vasile, consilier administrativ care raspunde de numiri si transferari de preoti. Al doilea salariu il ia din parohia din Tautii de Sus, o parohie mare (cu peste 800 de familii) unde ar fi indicat, potrivit directivelor Patriarhiei, sa fie cel putin doi preoti (sunt parohii cu 100 de familii, sau chiar mai mici). Sotia lui Augustin Vasile este contabila sefa a Episcopiei, nasul e responsabil cu C.A.R., iar finul sau (Balan Milan) a fost numit inspector scolar la scurt timp dupa hirotonire si apoi, fara concurs, preot in parohia lui Balan Gheorghe (consilier economic si tatal sau, care l-a mai adus langa el si pe cuscrul sau din Sighet si pe fiul acestuia numindu-i, fara concurs, preoti in Baia Mare). Preotul pensionar Sorasan Ciprian, vicar eparhial, si-a uns (tot fara concurs) fiul si ginerele in parohia sa din Baia Sprie. Lazar Marius, consilier cultural, l-a adus in parohia sa de pe Valea Rosie pe fiul sau. Printre numele influentilor din casta, mai sunt mentionate cele ale preotului Pop Ioan, secretar general al Episcopiei, despre care se spune ca ar detine mai multe imobile in Baia Mare, preotul Catana Marius (angajat al Episcopiei datorita nasului sau, Rusu Augustin, care e consilier la Cancelaria Sfantului Sinod), preotii pensionari Maghear Isaia si Filip Ioan (care ocupa posturi ce ar trebui scoase la concurs, conform legii ortodoxe), Fabian Coroian, inspector eparhial, care a fost numit Protopop interimar si a ramas in functie fara a se organiza alegeri, Buteanu Alexandru, secretar al Protopiatului, numit fara respectarea legalitatii la parohia “Inaltarea Domnului”, preotul Fodorut Vasile, profesor la Seminarul Teologic, care slujeste la biserica “Sfantul Iosif Marturisitorul” desi figureaza pe statul de plata de la “Sfantul Ilie”. Toate aceste date ne-au fost comunicate de oameni din interiorul sistemului. Fireste, e vorba de nemultumiti, dar numeroasele semnale din ultima vreme indica evidentul “declin de liniste” din cadrul Episcopiei Ortodoxe a Maramuresului si Satmarului. In virtutea deontologiei care o caracterizeaza, GAZETA i-a contactat pentru a afla pozitia oficiala a institutiei pe Pop Ioan, secretarul general al Episcopiei (refuz hotarat al dialogului), Lazar Marius (consilierul cultural si-a aratat disponibilitatea de a ne raspunde, dar problema nu a fost considerata “de competenta” sa) si Augustin Vasile, consilierul administrativ al Episcopiei, a carui pozitie ne scuteste de orice comentarii suplimentare si pe care o vom reda in totalitate doar pentru savoarea dialogului: “ Da’... aaa, cine face acuzatia? Pai si asa m-ati facut varza, in ziarul dumneavoastra, asa ca eu nu am ce discuta cu dumneavoastra.” Inchizand telefonul, lipsitul de diplomatie Augustin Vasile, a crezut ca inchide si subiectul deranjant pentru capii Episcopiei. Observati ca nu e asa. Abia am inceput.

Catalin VISCHI

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.