• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 24 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 9 Februarie , 2004

Izolarea Maramuresului

De prea mult timp, judetul e izolat economic de restul tarii, din punct de vedere al fondurilor primite, al deciziilor care se iau in cancelariile puterii si care au un rol determinant in dezvoltarea nordului Romaniei. In 12 ianuarie, in Monitorul Oficial a aparut o Ordonanta de Urgenta care confirma aceasta teorie.

Partea de nord a Ardealului, Maramuresul si zona Tg. Mures nu intra in cartile “scrise” de actualul guvern despre dezvoltarea infrastructurii (proiecte de interes national si international ce se vor derula pana in 2015). Probabil vor exista voci care vor incadra afirmatia ca fiind “de tip paranoid”, ca vedem "monstruoasa conspiratie”, ca dam apa la moara ultranationalistilor sau adeptilor teoriilor separatiste etc. In fapt, am pus cap la cap o serie de decizii ale guvernantilor care au culminat cu promulgarea Ordonantei de Urgenta 94, care modifica Legea 203 din 2003. Rezultatul argumenteaza afirmatia GAZETEI. Pentru a intelege fenomenul cu conotatii economice si politice, vom explica modul in care s-a jucat sah politic cu Maramuresul, un tinut pe care “ei” il numesc in campaniile electorale "binecuvantat de Dumnezeu”.
Inceputul marginalizarii

Miscarile administrativo-economico-politice, necesare in perspectiva aderarii la NATO si UE, au inceput din guvernarea trecuta (CDR). Era inceputul pregatirii Romaniei pentru normele europene si se incerca aplicarea in toate domeniile (de la administratie, la economic si militar). Procesul este complicat, de lunga durata si necesita pricepere, dar mai ales politicieni care vor sa se dedice dezinteresat acestui scop. Inainte de 2000, una din deciziile cu impact vizibil pentru Romania a fost impartirea tarii in opt Agentii de Dezvoltare Regionala (ADR). In actul oficial prin care s-a parafat decizia se mentioneaza ca are loc "landizarea” Romaniei (agentiile au fost facute dupa modelul land-urilor germane). Conform acestei impartiri, Maramuresul face parte din ADR Nord-Vest (alaturi de sapte judete vecine). A pornit “campionatul interjudetean” pentru obtinerea sediului central al Agentiei. Clujul a jucat cel mai inteligent si a devenit capitala ADR Nord-Vest, desi Baia Mare avea atu-uri puternice (si azi, gratie profesionistilor, Maramuresul detine jumatate din proiectele promovate de ADR N-V!). Dupa 2000, capitala judetului nostru a pierdut si alte "batalii” importante, care vizau alegerea gazdelor sediilor regionale ale mai multor agentii. La Cluj s-a stabilit sediul Agentiei Regionale de Mediu, (desi Baia Mare era mai indicat - vezi poluarea existenta), iar Satu Mare a luat SAPARD si Silvicultura. Pana si la Bistrita este un centrul regional. Desi pare, nu este o problema minora. Municipiile, respectiv judetele, care gazduiesc sediile centrale regionale, impart frisca de pe "tortul” finantarilor dupa interesul lor. Baia Mare a ramas pe dinafara si consecintele se vad.

Cauza:
falimentul politic

Dupa alegerile din 2000, Maramuresul a intrat intr-o zona neagra. Principala cauza o reprezinta managementul politic defectuos al actualei administratii. Din cauza eternelor certuri din PSD Maramures, administratia pesedista a judetului a pierdut orice contact cu “sefii” din Bucuresti. Nu intram in amanuntele scandalului, care continua si azi. Cert este ca liderii partidului-stat s-au saturat de neintelegerile social-democratiei maramuresene si le-au retezat acestora "ombilicul” spre centru. In aceste conditii, am ramas in "bataia vanturilor” intereselor unor ministri care s-au orientat spre judete mai primitoare si mai cuminti. Din aceeasi cauza, nimeni nu a mai facut lobby pentru Maramures, iar conducatorii judetului au facut si fac anticamera prin cabinetele Palatului Victoria. Cei care au diriguit interesele judetului nu au reusit sa impuna o politica investitionala coerenta (de atragere a investitorilor, a fondurilor necesare pentru dezvoltarea in perspectiva a judetului), iar factorii de decizie din capitala sunt dezinteresati de o zona considerata "butoi cu pulbere politica”. Pentru ca politicul merge mana-n mana cu economia, ratiunea ne demonstreaza de ce suntem ocoliti de orice proiect de infrastructura major (se vede acest lucru in hartile alaturate).

Izolarea brandului national

Pana acum, Maramuresul a fost un "brand” national si exploatat pana la saturatie: folclor, traditii populare nealterate, horinca, zona turistica de exceptie etc. Toate apar in brosuri turistice expuse la simpozioane si intalniri diverse. Dar, atat. Paradoxal, cand este vorba de exploatarea acestor bogatii, faimosul "brand” este aruncat la gunoi. Privind in jur, observam ca ministrul Ioan Mircea Pascu sprijina Satu Mare, Clujul il are pe ministrul de Interne, Zalaul si Bistrita au devenit favoritele Clujului si Bucurestiului, Oradea are atu-ul granitei de vest. Mineritul maramuresean este in declin fortat si calculat, metalurgia - idem, proiectele turistice sunt sublime, dar nu au suportul dezvoltarii infrastructurii, iar prezidentul Cosma se faleste cu celebrul "Tunel pe sub Gutai” (desi studiul de prefezabilitate pentru acesta a fost facut inca din 1996!). Astazi, acest proiect reprezinta un lux pentru judet. Prioritatile ar trebui sa fie dezvoltarea drumurilor judetene si comunale. Practic, la noi se pune carul inainte boilor. Nu poti avea turism, daca nu ai infrastructura. Dintre investitorii importanti, multi au venit si in Maramures. Numai ca exista cerinte nesatisfacute, fara de care nu investesc: cai rutiere rapide, legaturi la coridoarele europene, cai ferate, aeroport, acces la apa, gaz si electricitate. Dupa cum se observa in recenta Lege promulgata de Iliescu, toate caile rutiere, caile ferate sau dezvoltarea aeroporturilor, ocolesc Maramuresul. Si revenim la obsesia noastra, suntem sau nu izolati economic de restul tarii?

Solutia

Ati auzit de Mihai Grecu, unul din tinerii geniali ai Baii Mari (castigator al Olimpiadei Internationale de Chimie-1999)? Dupa facultate, Grecu s-a specializat pe probleme de infrastructura. El a elaborat un proiect realizabil privind dezvoltarea infrastructurii in Romania, in special in zona de N-V, proiect in care propune solutii viabile pentru legarea nordului tarii de coridoarele rutiere si feroviare transeuropene. Este o onoare pentru GAZETA sa va prezinte in curand acest proiect, pe care il consideram cel mai potrivit pentru situatia actuala. Proiectul a suscitat divergente si discutii in CJ-ul lui Cosma. Probabil, pacatul tanarului baimarean e ca nu-i inregimentat politic si faptul ca este angajat al Primariei. Se mai discuta si despre reorganizarea administrativa, solicitata de UE, prin comasarea judetelor (premierul Nastase a amintit de acest proiect in decembrie 2003).

Regiunea Maramures

Se pare ca in acest colt de tara se va forma regiunea Maramures (Satu Mare plus Maramures) cu centrul regional la… Satu Mare! Inca o paranteza demna de luat in seama: este posibil ca zona Borsa sa fie cedata regiunii Suceava (astfel s-ar finaliza “pacifist” disputa pentru muntii borsenilor aflati in administrarea sucevenilor). Fara a fi fatalisti, cel mai prost iese din aceasta ecuatie Baia Mare, care devine astfel un municipiu de rangul doi. In schimb, politicienii maramureseni actuali ar da "lovitura” vietii, transformand cel mai faimos "brand” national intr-o zona a compromisurilor politice, izoland si diluand politic municipiul. Rationamentul nostru a fost confirmat si de cei mai influenti politicieni locali. Daca au gresit cei care ne conduc este grav si trebuie luate masuri corespunzatoare. Este ceasul al doisprezecelea, poate “trecute de fix”. Vom reveni.

Statistica oficiala a PSD

Potrivit unei brosuri (editie de lux) propagandistice editata de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului, in Romania au fost realizari insemnate pe infrastructura in perioada 2001-2003. La o cercetare atenta, observam oficial ca Maramuresul lipseste, cu obstinatie si perseverenta, cam din tot ceea ce inseamna dezvoltare regionala.
l Aeroporturi regionale: s-au alocat in aceasta perioada 84 de miliarde de lei pentru lucrari de modernizare, reparatii capitale, achizitionare de echipamente. Aeroportul Baia Mare a primit 0 lei.
l Infrastructura rutiera: Programul de reabilitare a Drumurilor nationale a beneficiat pe programe de cofinantare BIRD, BEI, BERD, PHARE de 464 de milioane EURO. In Maramures, nici o lucrare. De autostrazi, nici nu mai vorbim.
l Transport feroviar: Au fost facute lucrari de modernizare, eurostatii, sisteme de telecomunicatii, sisteme informatice in valoare de sute de milioane EURO. Maramuresul nu ia parte la acest "joc”.
l Constructia de locuinte: prin ANL, locuinte sociale etc, fata de Moldova si Oltenia baronilor PSD, judetul nostru paleste la o simpla comparatie (Ca o ironie, in Baia Mare este mentionat celebrul bloc L8B realizat de CASTRUM ca fiind dat in functiune pana la data de 1.11.2003. In realitate, se lucreaza si se va mai lucra la el).
l Pietruirea drumurilor comunale: In judet s-au pietruit 5Km de drumuri, spune MTCT, sunt in faza de executie 11Km, iar in proiectare alti 5Km. In comparatie, in judetele "fanion” ale PSD s-au realizat zeci si sute de kilometri de drumuri comunale.

“Dedicatie” pentru autoritatile judetului

1. Strategia de dezvoltare a judetului

- Unde se gaseste, unde poate fi citita, care sunt opiniile cetatenilor, parlamentarilor, autoritatilor locale?

2. Problema apei in Maramures - proiectul MARA

- De ce nu sunt cuprinse Baia Mare si Cavnic in proiect?

- Care au fost ratiunile reale pentru care acestea s-au retras (sau nu) din proiect?

- De unde se pot lua informatii detaliate despre proiect?

- Care este ratiunea politica de a nu fi sustinuta initiativa Baii Mari de finalizare a barajului Runcu in loc de construirea Tunelului (ca o solutie integrata pentru mai multe probleme judetene: somaj, apa, turism, legaturi Sighet-Baia Mare)?

3. Problema mineritului

- Care sunt alternativele CJ de sustinerea a crearii de noi locuri de munca la o scara reala de cca. 7.000 de locuri noi de munca?

- Care sunt discutiile si etapele parcurse impreuna cu sindicatele miniere pentru a elabora, sustine, dezvolta alternative?

4. Izolarea Maramuresului sau a Baii Mari? - In contextul unei reorganizari administrative, ce perspective exista la stabilirea capitalei la marginea regiunii?

- Borsa, Sighet, Satu Mare, Baia Mare au sanse egale, cu argumente egale?

Drumurile

"Problema noastra este ca ne invecinam cu Ucraina, iar marile cai rutiere si cai ferate se indreapta de la est la vest. Sigur, din punct de vedere al comunicatiilor, ramanem izolati. Nu cred ca politicul are vreo influenta, dar ar trebui sa se dezvolte aceste puncte turistice de care se tot vorbeste, astfel incat sa existe un trafic dinspre Ungaria si de mai departe catre zonele turistice. Pentru asta, trebuie puse la punct caile de comunicatii din judet, care sunt… cum sunt.” - Alexandru Marina, directorul Directiei Judetene de Drumuri si Poduri.

Bindea confirma

"Exista o tendinta de dezvoltare economica in care Maramuresul nu joaca un rol mai important. Este o tragedie pentru noi. Sper ca vom reusi sa oprim coborarea Maramuresului la un rang inferior de tratament politic si economic. Ne aflam in fata unei probleme politice. Din pacate, tot ce s-a intamplat in plan politic in Maramures a influentat deciziile care s-au luat. PSD-ul nu are o forta politica in masura sa sustina interesele judetului. Acum exista forte politice, din care nu face parte deocamdata PRM, care pregatesc izolarea politica a PSD. Acest partid va trebui miscat de la carma conducerii judetului. Ramanerea lor la carma ar fi in defavoarea Maramuresului. La inceputul mandatului am crezut ca nu poate fi o conducere a judetului mai slaba decat cea anterioara. M-am inselat. In acesti patru ani, marea problema a PSD a fost ca a produs o echipa manageriala la nivelul administratiei judetene cum nu merita Maramuresul” - Liviu Doru Bindea, senator PRM

Din cate stie Buda

"Proiectele, strategia de dezvoltare a judetului este facuta ca si material, dar nu pot sa spun un termen cand va incepe, care sunt sursele de finantare. Este adevarat ca se discuta de o reorganizare administrativa, dar, din cate stiu, anul acesta nu se intampla nimic. Este un an electoral. Din cate stiu, Comunitatea Europeana nu ne cere un capitol special in acest sens. Strategia de dezvoltare a judetului exista, dar eu am venit prea tarziu ca sa pot face ceva sau sa dirijez intr-o directie. Prioritatea ar fi introducerea gazului la Sighet. Comparativ cu judetele vecine, pot spune ca la noi s-a lucrat mai bine. Situatia Maramuresului este mai buna. In privinta regionalizarii, eu nu o vad tragic. Nu se vor lua masuri fara sa se tina cont de pozitionare, de puterea economica. Ori, puterea economica a Maramuresului este net superioara fata de Satu Mare. Asta este parerea mea.” - Ioan Buda, prefect

Matei e optimist

“Dupa mine, nu se mai poate face nimic. Acum trebuie sa gandim un proiect care sa lege Baia Mare de coridoarele rutiere europene. Daca nu se face acest lucru, va fi intr-adevar o problema. Problema transportului feroviar este si mai delicata! Sa nu ne prinda anul 2010 fara iesiri rutiere si feroviare la principalele rute europene. Maramuresul trebuie sa aiba acces la aceste rute, nu ne poate nimeni neglija. Baia Mare e o zonas prospera, cum putine sunt in tara.” - Dumitru Matei, consilier judetean PSD, candidat la Primaria Baia Mare

Iluziile lui Cosma

“Prin pozitia geografica, Maramuresul este izolat din punct de vedere al legaturilor rutiere cu principalele coridoare internationale ale continentului. In cadrul strategiei de dezvoltare am elaborat si promovat proiecte care urmaresc dezvoltarea economico-sociala si dezvoltarea infrastructurii rutiere pe axa nord-sud si est-vest a judetului. Drumul Sarii, Dezvoltarea zonei turistice Borsa, Drumul lui Dragos, Subtraversarea muntelui Gutin cu tunel rutier, Modernizarea Aeroportului Baia Mare, Drum expres Baia Mare-Satu Mare-Vaja, Dezvoltarea turismului in zona lacurilor sarate Ocna Sugatag-Costiui-Solotvino sunt proiecte integrate si interconectate in strategia de dezvoltare economico-sociala pe termen lung. Regionalizarea Romaniei nu va putea fi realizata in urmatorii patru ani. Judetul Maramures, ca si concept istoric, tezaurizeaza vechi traditii si este un mod de viata cu o civilizatie aparte, care nu se poate disemina intr-o alta entitate teritorial-administrativa.” - Alexandru Cosma (PSD), presedintele CJ. Realitatea demonstreaza ca prezidentul traieste intr-o lume iluzorie si conduce un judet de care noi nu avem stiinta.

Man confirma

“PSD-ul local a avut o prestatie mediocra fata de interesul judetului. Putem vorbi de izolarea judetului! Toate proiectele de care vorbeste Cosma (tunel, introducerea gazului in Maramuresul istoric - in care sunt implicate firmele lui) sunt declaratii de campanie electorala. Maramuresul nu poate ramane un judet de rangul doi. Nu vom admite o impartire a Romaniei pe regiuni, dupa interesele baronilor locali PSD.” – Mircea Man, presedintele PD Maramures, candidat la Primaria Baia Mare

Nicolae TEREMTUS

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.