• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 25 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 29 Septembrie , 2003

Gavril Miclea de la “Pensii” si-a… pensionat masina

Accidentul a declansat minciuna

Masina CJP a fost implicata intr-un accident rutier * peste 4000 de euro s-au dus “in sant” * directorul executiv al CJP Maramures a incercat sa treaca evenimentul sub tacere * soferul nu avea acreditare

“Economia” a fost realizata sub ochii lui Gavril Miclea, directorul executiv al Casei de Pensii Maramures. Masina institutiei, care-l transporta pe Miclea, a fost facuta “varza”. Cauza? Viteza. Reparatiile sunt platite de firma asiguratoare, dar cine a platit transportul “fierului vechi” pe ruta Valcea – Maramures?
Este al doilea accident rutier (in care au fost implicati conducatori ai unor importante institutii ale Statului) demascat prin efortul exclusiv al GAZETEI. Masinile institutiilor au fost cumparate din bani publici. Distruse, probabil vor fi inlocuite cu altele. Din aceeasi pusculita. Ce se intampla cu cei vinovati? Sunt acoperiti de politie, “iertati” de sefii de la Bucuresti… Viata merge inainte. De platit, mereu, in Romania, vor plati prostii.

Cronologie

Joi, 11 septembrie 2003, ora 19,20. Pe valea Oltului a avut loc un accident rutier in care a fost implicata masina Casei Judetene de Pensii Maramures (CJP). Masina era condusa de Aurel Emil Pop si transporta un pasager de lux: Gavril Miclea, directorul executiv al CJP. Conform procesului verbal al Politiei din comuna Caineni, judetul Valcea, autoturismul Dacia SupeRNova, de culoare alba, cu numarul de inmatriculare MM-05-CJP, rula pe DN 7, din directia Ramnicu Valcea. Pe raza comunei Caineni, in apropierea garii, a fost implicat intr-un accident, in urma caruia masina a fost consistent avariata.

Accidentul

“Intr-o curba periculoasa la stanga, semnalizata cu indicatoare, din cauza neadaptarii vitezei la conditiile de drum (carosabil ud), autoturismul a intrat in derapaj, parasind partea carosabila si rasturnandu-se in santul din partea stanga (in directia de mers). Conducatorul auto, Pop Aurel Emil de la CJP Maramures, a fost testat alcoolscopic (rezultatul fiind negativ), a recunoscut cele mentionate in procesul verbal si a fost sanctionat cu avertisment”, a descris accidentul agentul Catalin Simon de la Politia Caineni. Ciudata si blanda pedeapsa! In raportul politiei se mentioneaza ca avariile vizibile ale masinii sunt: bara fata distrusa; panou fata, capota motor, aripa stanga fata, usile de pe partea stanga si masca fata infundate; far stanga, lampa semnalizare stanga fata, parbriz, geam usa stanga spate, luneta spate si tripla de spate sparte; oglinzile retrovizoare rupte; stalp stanga fata torsionat; janta dreapta fata indoita si usa stanga spate zgariata. Asadar, o Dacia SupeRNova cumparata de CJP in 2001 a avut viata scurta.

Transportul

In 12 septembrie 2003, masina a fost adusa la service-ul auto Chimprod SRL din Baia Mare, pe un autotransportor (trailer) cu numar de inmatriculare de Valcea. A fost aleasa aceasta varianta pentru ca masina fusese asigurata la societatea Asirom, iar intre Chimprod si Asirom exista un contract de colaborare.

Reparatia

Dupa ce expertii Asirom au constatat avariile, masina a fost bagata in garajul atelierului, urmand a fi examinata de inginerii si mecanicii auto. “Am auzit ca autoturismul s-ar fi rasturnat. Am gasit avarii la partea stanga-fata, la plafonul masinii si la luneta spate. Farurile fata erau sparte, iar bara de protectie distrusa in proportie de 100%. Cel mai grav aspect este ca ansamblul fata al masinii (care include motorul, cutia de viteze si tot ce tine de directie) s-a deplasat cu cateva grade lateral. Asta a fost ceea ce am constatat la prima vedere. Probabil mai sunt si alte defectiuni interioare, pe care le vom gasi dupa dezmembrarea masinii. Probabil ca ne vom putea pronunta asupra unei cifre estimative a costurilor si a termenului de finalizare a reparatiei cand o vom desface si vom stabili care elemente pot fi reparate si care trebuie inlocuite”, a declarat vineri, 19 septembrie, un inginer din cadrul firmei Chimprod. Saptamana trecuta, mecanicii atelierului au dezasamblat, bucata cu bucata, masina. “Asteptam sa vina noul jug motor (suportul pentru sasiu), pentru a spune cu cat sunt deplasate lonjeroanele. Nu putem face o aproximare a costurilor reparatiei, fiindca preturile s-au modificat substantial de la 1 septembrie”, a precizat un inginer al Chimprod. Florin Simonca, managerul service-ul, incurcat de situatia creata, s-a eschivat. “Regret, dar nu pot sa dau detalii referitoare la cost decat in momentul finalizarii reparatiei. Alte amanunte nu pot fi dezvaluite decat cu acceptul proprietarului masinii si a firmei asiguratoare, imi pare rau....” Din informatiile primite de la ACR, tariful practicat pentru transportul masinilor avariate este de 15.000 lei, dus-intors, la care se adauga taxa de incarcare de 250.000 lei. Un calcul simplu (in care apare numarul de kilometri dintre Ramnicu Valcea si Baia Mare) demonstreaza ca transportul masinii a costat aproape 14 milioane lei.

Consilier surprins

Contactat telefonic, Razvan Condurateanu, asistent de cabinet la Ministerul Muncii si Solidaritatii Sociale si consilier al lui Petre Ciotlos, presedintele Casei Nationale de Pensii, nu stia nimic! “Pana in acest moment (luni, 22 septembrie – la 11 zile de la producerea accidentului!) nu am primit nici un raport despre acel accident. Ma voi informa in Baia Mare si maine va dau o declaratie oficiala.” Condurateanu s-a abtinut sa comenteze daca este normal sau nu ca accidentul sa nu fie declarat institutiei superioare, repectiv CNP. Dupa ziua de ragaz pentru “convorbirea cu Baia Mare”, in prima faza, Condurateanu a sustinut ca “nu a existat nici un accident, nu stiu de unde aveti informatia”. La aflarea dovezilor detinute de GAZETA, consilierul CNP a mai cerut “ragaz de-un telefon”. Datele problemei s-au schimbat cu 900. “Da, aveti dreptate. A avut loc accidentul, dar masina este doar usor avariata pe partea stanga”. Dupa ce a aflat declaratia celor de la service-ul baimarean privitoare la avariile reale ale masinii, sirul telefoanelor a continuat. Finalul a fost exprimat la un nou telefon, cu rugamintea acceptarii unei intalniri cu Miclea, pentru a lamuri amiabil situatia.

Soferul

In legatura cu soferul masinii, exista o ciudatenie. Aurel Emil Pop a fost angajat al CJP pana in luna iulie 2003. In 10 iulie, CNP a decis sa reduca personalul de conducere si cel de executie (implicit si costurile). In urma reducerii, din 18 factori de conducere au ramas doar sapte. De asemenea, s-a redus cu trei posturi si personalul auxiliar. Toti, sau o mare parte din cei disponibilizati, au fost angajati cu contract la Cooperativa “Progresul” si apoi detasati la... CJP! In urma scenariului, Miclea a indeplinit cerinta lui Ciotlos de a reduce personalul si cheltuielile. Glumim, desigur. Cheltuielile au crescut cu comisionul care trebuie platit la “Progresul” pentru cei detasati. In rest, salariile si “darile catre Stat” pentru cei “reintegrati” raman aceleasi. Numai ca acest caz, al accidentului din Valcea, i-a “dat mat” lui Miclea. Nefiind angajat al CJP, Aurel Pop nu mai putea avea acreditare pentru a conduce masina institutiei, cel putin asa ar fi normal. Ciudat este ca in raportul Politiei Caineni se mentioneaza, in rubrica “ocupatia, locul de munca” faptul ca Pop este conducator auto CJP Maramures, desi nu mai este angajatul CJP de trei luni!

La palavre cu Miclea

Amabil si increzator in fortele proprii, directorul executiv al CJP Maramures a “acceptat sa lamureasca incidentul”, recunoscand ca i s-a “sugerat” asta de catre Condurateanu. Raspunsurile sale au acceptat evidentele. “A fost un accident, i se putea intampla oricui. Am derapat intr-un sant, dar masina era asigurata. Bine ca nu a fost mai rau. Toate cheltuielile, inclusiv transportul masinii la service-ul din Baia Mare vor fi suportate de societatea de asigurari. In ceea ce priveste acreditarea pe care spuneti ca trebuia sa o aiba soferul, nu stiu nimic. Nimeni, nici cei de la CNP, nici politia, nu ne-a cerut vreodata acel act. N-am stiut ca trebuie sa-l aiba. Soferul a facut parte din cele patru persoane care au fost reduse de pe organigrama (ni s-a cerut asta de la CNP, dar ratiunea deciziei nu a fost reducerea costurilor, ci a personalului bugetar), apoi a fost angajat la Cooperativa Progresul si l-am adus inapoi, in baza unui protocol incheiat cu Progresul. Stiu si cei de la CNP. Nu stiu de ce soferul a declarat ca locul sau de munca e la CJP. Accidentul nu l-am raportat, pentru ca nu stiam ca e necesar”, a concluzionat Miclea. Am parasit biroul directorial cu senzatia (comunicata si lui Miclea) ca a incercat musamalizarea si apoi minimalizarea accidentului. Plus ca mutarea “pionilor” de la CJP la Progresul si inapoi e jenanta si mai costistoare.

Ce a ascuns Miclea?

Multe, dar cea mai importanta parte e declaratia cum ca CJP nu a fost nicicum implicata financiar in urma accidentului. Conform spuselor sale, atat transportul, cat si reparatia masinii distruse vor fi suportate de firma de asigurare. Numai ca adevarul e altul. Asirom, firma asiguratoare, plateste, intr-adevar, urmarile dezastrului, dar nu acum, ci dupa finalizarea reparatiei. Pentru ca a trebuit sa achite taxa perceputa de firma transportatoare (care a incarcat si adus masina in Baia Mare), Miclea a semnat in 12 septembrie un ordin de plata catre sociatatea transportatoare prin care CJP s-a "scutit" de minim 10 milioane de lei (conform calculelor facute de specialistii de la ACR Maramures). Asadar, Miclea a platit pocinogul din banii institutiei! Fireste, candva, Asirom va rambursa suma, dar pana atunci se cheama ca Miclea a mintit. Ce altceva a mai incercat sa tainuiasca directorul executiv? Starea masinii dupa accident, incercand sa acrediteze ideea ca “e doar putin lovita pe partea stanga”. In fapt, conform declaratiilor specialistilor de la service si ale directorului Asirom (care s-a bazat pe raportul inspectorilor firmei), masina a suferit avarii serioase. “Automobilul a fost grav avariat, iar dauna este foarte mare. Masina a fost asigurata CASCO. In acest tip de asigurare este inclus si transportul, dar acest aspect nu l-am discutat pana acum cu conducerea CJP. Noi nu am platit transportul, toate cheltuielile de reparatii, inclusiv transportul, vor fi achitate la sfarsit”, a declarat Florina Muntean, director ASIROM.

Miclea a platit transportul masinii accidentate a institutiei din bugetul CJP! Cu toate acestea, a mintit, spunand ca “transportul a fost achitat de firma de asigurari”. Cum este justificata in contabilitate o suma de peste 10 milioane de lei? Cum este justificata minciuna? Cine ia masuri?

Proiectul SupeRNova, finalizat in noiembrie 2000 cu know-how-ul Renault, a stat la baza transformarii marcii Dacia. Modelul e adaptat la conditiile de drum din Romania si costa 4.000 - 5.500 euro.

Contradictii 1

“Nu a existat nici un accident, nu stiu de unde aveti informatia.” – (marti, 23 septembrie ora 12, 35)
Razvan Condurateanu, consilierul presedintelui CNP
“Aveti dreptate, a existat acel accident.” – (marti, 23 septembrie, ora 12, 45) Razvan Condurateanu
“Nu mi s-a raportat nimic.” – Razvan Condurateanu, surprins de insistenta noastra.
“Nu am stiut ca e necesar sa raportez accidentul.” – (miercuri, 24 septembrie, ora 12,00) Gavril Miclea, director executiv CJP Maramures

Contradictii 2

“Masina nu e grav avariata.” – Gavril Miclea, omul care spala aparenta cu buretele de la baie. “Masina e grav avariata, iar dauna este foarte mare.” – Florina Muntean, director Asirom Maramures
“Cel mai grav aspect este ca ansamblul fata, care include motorul, cutia de viteze si tot ce tine de directie, s-a deplasat in lateral.” – inginer service Chimprod Baia Mare
“Transportul masinii pana la service-ul din Baia Mare a fost platit de firma de asigurari” – Gavril Miclea
“In 12 septembrie, CJP Maramures a emis un ordin de plata prin Trezorerie catre firma de transport din Ramnicu Valcea.” - sursa anonima

Procentul secret

Maria Cerne, presedintele “Cooperativei Progresul”, s-a metemorfozat in cerber al cauzei CJP. “Avem un contract incheiat cu CJP, dar nu va dau detalii. In ce calitate ma intrebati? Daca vreti detalii, intrebati la CJP, ca nu va pot spune nimic.” Din informatiile noastre, CJP plateste Cooperativei Progresul un procent minim de 10 %, plus salariile si toate “darile obligatorii” catre Stat.

Catalin VISCHI
Cirpian DRAGOS

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.