• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 25 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 5 Mai , 2003

Cosma, lasa-ne!

In Monitorul Oficial (MO) 279/21 aprilie 2003 a aparut Pachetul de Legi Anticoruptie pentru care Guvernul si-a asumat raspunderea in fata Parlamentului. Contestate de opozitie, discutate si rasdiscutate, Legile Anticoruptie au intrat in vigoare de la data aparitiei in MO. Se doreste diminuarea coruptiei, lucru asteptat de toti romanii si de Comunitatea Europeana. In fapt, legile respective au iscat confuzii si vor produce, in mod cert, nemultumiri, chiar abuzuri.

Printre Legile Anticoruptie, poate cea mai controversata si contestata este cea privind masurile pentru asigurarea transparentei, in exercitarea demnitatilor publice, a functionarilor publici si in mediul de afaceri. Mai exact, este vorba de incompatibilitatea intre calitatea de ales (consilieri locali, judeteni, parlamentari) si functiile in societatile comerciale si institutiile infiintate sau aflate in subordinea Consiliilor Locale (CL) si Judetene (CJ).

Inca din faza de proiect, aceasta lege cu titlu kilometric a iscat numeroase discutii. Alesii maramuresenilor s-au declarat nemultumiti de prevederile legii. Potrivit proiectului de lege, toti consilierii locali baimareni si majoritatea celor judeteni s-ar fi aflat in situatia de incompatibilitate, ei fiind membri in Consiliile de Administratie, ori conducatori la societati comerciale ori institutii infiintate sau aflate in subordinea CL si CJ.
Indulcirea

Dupa criticile venite din teritoriu, Ministerul Administratiei Publice, condus de abilul Octav Cozmanca, a modificat textul legii aparut in MO in sensul ca anumite incompatibilitati au disparut. Oricum, textul de lege este ambiguu si cu siguranta va produce multe discutii. Pana nu vor avea textul oficial in fata, alesii maramuresenilor nu doresc sa comenteze legea care ii vizeaza in mod direct . De pe Internet am luat legea care a produs valuri in administratia locala si judeteana si avem confirmarea ca anumite situatii de incompatibilitate au disparut. Cel putin, asa se intelege. Directorii institutiilor aflate in subordinea Consiliului Judetean (Biblioteca Judeteana, Centrul de Creatie, Muzeul Judetean) nu mai figureaza ca incompatibili. “Asa am auzit si eu. Daca este asa, am scapat. Ar fi fost o situatie cel putin discutabila. De ce un angajat al Bibliotecii, de exemplu, ar fi putut fi consilier, iar directorul nu? Putem vorbi de drepturile omului, de dreptul de a fi ales. Stiu de motivatia cum ca, fiind consilier judetean, directorul poate atrage mai multe fonduri spre institutia pe care o conduce. Este un punct de vedere, dar se uita ca solicitarile sunt discutate in comisiile CJ si apoi votate de 40 de consilieri”, ne-a declarat directorul Bibliotecii Judetene, consilierul judetean Teodor Ardelean. In cazul CJ, siguri sunt incompatibili cei noua consilieri care sunt in Consiliul de Administratie de la societatea “Drumuri si Poduri” si cei doi cenzori la aceeasi societate. Aceeasi situatie o au consilierii Doru Pop, Alexandru Tordoi si Gelu Todorut, membri in CA la Ansamblul “Transilvania”. Nu acelasi lucru se poate spune despre Lucian Angheluta, care nu este membru in CA la “Rompetrol SA”, asa cum s-a vehiculat in Baia Mare. “Sunt un sef de departament, iar cei care m-au avansat in grad nu au avut bunul simt sa ma intrebe. Mi-ar fi placut sa fiu membru in CA, dar…”, ne-a spus Angheluta.

Incompatibilii locali

In cazul Consiliului Local Baia Mare, situatia este mai simpla. Toti cei 25 de consilieri sunt membri in CA la societatile din subordinea CL, Urbis, Vital si Energoterm. Ca atare, ei sunt incompatibili cu functia de consilier local. Mai mult, Augusta Mos este si director adjunct la Directia pentru Protectia Copilului (institutie din subordinea CJ), iar Arpard Virag este sef la Inspectia pentru Controlul Calitatii Constructiilor. Din informatiile pe care le avem, consilierii vor opta pentru calitatea de ales local. Paradoxul in cazul consilierilor locali, ca si in cazul celor judeteni este ca, sunt membri in CA la societati comerciale al caror actionar unic este CL (Urbis, Vital, Energoterm) si CJ (Drumuri si Poduri). Cum va putea o societate la care actionarul unic este administratia locala sau judeteana (cele patru societati sunt de interes local si judetean) sa aiba un CA format din oamenii de aiurea, probabil va explica abilul Cozmanca. Controversata este si prevederea de la articolul 87, litera “g”, din legea mult discutata. Potrivit acestui alineat, primarii si viceprimarii nu pot sa aiba calitatea de comerciant-persoana fizica. “Este o prevedere absurda. De ce nu se poate ca un primar, de exemplu, sa poata vinde pantofi sau bomboane dupa program? De asemenea, la functionarii publici sunt prevederi discutabile. De ce nu pot functionarii dupa serviciu sa tina o contabilitate sau actele unei firme micute? Fac oamenii un ban in plus. Se castiga asa de bine in Romania?”, s-a intrebat, retoric, primarul Baii Mari, Cristian Anghel

Pa si pusi!

Am lasat la urma conducerea Consiliului Judetean deoarece aici situatia este putin diferita de cea a consilierilor. Potrivit legii in discutie, alesii care conduc, care sunt actionari ori asociati la firme cu capital privat sau cu capital majoritar de stat nu pot incheia contracte comerciale de prestari de servicii, de executare de lucrari, de furnizare de produse cu autoritatile administratiei publice locale si judetene sau cu institutiile aflate in subordinea CL si CJ. Aceasta prevedere se aplica si in cazul in care functiile sau calitatile respective sunt detinute de sot sau rudele de gradul I ale alesului. Dupa cum se stie, firmele prezidentului CJ Alexandru Cosma au fost trecute pe numele fiicei acestuia. Se mai stie ca aceste firme executa lucrari pentru institutii din subordinea CJ sau Consilii Locale. Probabil, este cel mai evident caz de incompatibilitate. Pe culoarele Consiliului Judetean se zvoneste ca presedintele Cosma va demisiona din functia de sef al CJ. In aceasta situatie, toate explicatiile pe care Cosma le-a dat la semnalele presei, privind lucrarile pe care firma CIMP le-a “castigat”, se dovedesc a fi demagogie ieftina. Cosma spune ca nu mai are nici o legatura cu firmele pe care le administreaza acum fiica sa, ca nu mai stie nimic de ele. In acest caz, de ce s-ar intoarce sau cum ar putea sa se intoarca la carma afacerilor de familie? Pe de alta parte, am fost atentionati ca zvonurile care circula pe culoarele CJ pot fi otravite. Altfel spus, Cosma va face in asa fel incat sa ramana in functia pe care o are, dar si afacerile pe care le gireaza din umbra sa mearga ca pana acum. Avand in vedere ca prezidentul CJ s-a descurcat anii trecuti, este posibil ca si in continuare sa ramana tot asa. Romania a devenit tara tuturor posibilitatilor, iar baronii locali raman cei care fac jocurile in teritoriu, sub privirile admirative ale puternicului ministru Cozmanca.

Nicolae TEREMTUS

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.