• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 25 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 4 August , 2003

Cascadorii la Vamă

Cu o săptămană în urmă, la caţiva kilometri de iesirea din Maramures, a avut loc un grav accident de circulaţie. Un automobil de 600 de milioane de lei, aparţinand Vămii Baia Mare si avandu-l la volan chiar pe seful acesteia, a fost făcut “praf". Accidentul a fost ascuns de Poliţie si de cadrele de la Vamă (altă instituţie a statului). Mai mult, GAZETA a fost obstrucţionată în aflarea adevărului. Vă prezentăm “povestea tăinuirii unui accident de circulaţie".

Duminică, 27 iulie 2003. O dimineaţă care a-nceput cu soare si care a sfarsit cu nori agăţaţi de cer, parcă pentru a încurca petrecăreţilor planurile pentru ultima zi a weekend-ului. Dar ghinionul n-are zi liberă! Pentru că acesta nu este un buletin meteorologic si nici o predicţie astrală, e momentul să vă pregătim: urmează un caz clasic de tăinuire a unui grav accident de circulaţie.
Ora 8 dimineaţa, pe sosea, în apropierea localităţii Petresti (judeţul satu Mare), soferul unui automobil Volkswagen Bora cu numărul de înmatriculare MM 10 VAM, avand încă trei pasageri la bord, depăseste o masină care rula (conform declaraţiei soferului respectiv) cu 90-100 km/h si, după ce mai parcurge aproximativ 200 de metri, are o traiectorie ciudată, părăseste carosabilul si se răstoarnă peste un sanţ de pe marginea drumului. Masina este distrusă iar soferul si cei trei pasageri sunt transportaţi la spitalul Judeţean de Urgenţă Baia Mare. Un accident, veţi spune, ca atatea altele. Numai că acest accident nu a fost inclus în buletinele de presă ale Poliţiei Rutiere satu Mare. Timp de cateva zile, doar puţine persoane stiau ce s-a întamplat la Petresti în dimineaţa zilei de 27 iulie. De ce? Pentru că masina distrusă aparţine unei instituţii a statului si a fost condusă chiar de seful acesteia.

Duminica vitezei

Horia Colda, coordonator activitate - seful Biroului Vamal de Control si Vămuire la Interior Baia Mare (BVCVI) - mai simplu, seful Vămii Baia Mare, se îndrepta spre Oradea, unde urma să participe la o întalnire pe linie profesională (BVCVI Baia Mare e în subordinea Direcţiei Regionale Vamale Interjudeţene, care îsi are sediul în Oradea). Pentru că Dan Pop, soferul acreditat al masinii, era în concediu de odihnă, Colda a ales o variantă care s-a dovedit a fi neinspirată, nefericită si care se putea solda cu urmări mai grave. si-a luat soţia si cei doi copii (un băiat si o fată) si au plecat împreună spre destinaţie. Numai că nu au ajuns decat pană în Petresti. Din prezumţiile unui martor ocular, la volanul masinii s-ar fi aflat Colda. Plecand de la descurajantul “se putea întampla oricui", am aflat că nu numai ghinionul a contribuit la eveniment. Cu puţin timp în urmă, Colda fusese “pe foaie de boală" (din cauza secretomaniei de care ne-am lovit, nu am aflat dacă nu cumva si în acel moment era “sub scutire sau tratament medical"), cert este că seful Vămii nu era un sofer profesionist. Mai mult, avand sofer de serviciu, se presupune că nici nu conducea foarte des, iar între masina sa personală (un autoturism Dacia - an de fabricaţie 1993) si cea de serviciu (Volkswagen Bora cu tracţiune 4x4, model care accelerează de la 0 la 100 km/h în 12 secunde si atinge viteza maximă de 188 km/h) este o mare diferenţă. Dacă am admite că la volanul masinii nu ar fi fost Colda, ci soţia acestuia, gravitatea faptei ar fi mai mare. Am aflat că masina Vămii poate fi condusă doar cu o acreditare care se dă prin ordin intern.

Martorul ocular

Martorul cheie a fost Ioan sabău, seful Vămii din satu Mare, singurul care a aceptat să lămurească modul în care s-a petrecut accidentul. “Mergeam înspre Oradea, unde aveam o întalnire pe linie profesională. Circulam cu viteza regulamentară (90-100 km/h) si, în jurul orei 8, am fost depăsit de masina MM 10 VAM (parcă). La o distanţă de 200 de metri după ce m-a depăsit, am văzut că masina a început să danseze pe sosea si apoi, brusc, s-a rostogolit peste un sanţ. Am oprit, am găsit o persoană tanără în sanţ, iar două persoane adulte au iesit din masină. În total erau patru persoane, adică Horia Colda si familia sa. Am făcut tot ceea ce se face în astfel de situaţii, am dat telefoane… Nu stiu cine conducea, probabil Colda", a spus Ioan sabău. Interesant este că sabău nu a pomenit nimic despre o eventuală explozie a roţii dreapta faţă (sau a alteia), asa cum a încercat să acrediteze Livia Popovici, controlor vamal, subordonata lui Coldea. Întrebată despre accident (veţi înţelege de ce), Popovici a spus iniţial că nu are de unde să cunoască amănunte pentru că “nu a fost acolo". “seful Vămii satu Mare a spus că accidentul a avut loc din cauza exploziei roţii din faţă! Normal că a condus Colda, cine să conducă? Masina se va face, că fiarele tot noi, oamenii, le facem." Întrebată de locul unde se află masina Vămii, Popovici a izbucnit. “Bine că după ce omul are probleme, mai faceţi si… la revedere!" După aceea, doar tonul si GAZETA a stiut ce s-a întamplat.

Obstrucţie totală

Încercand să aflăm mai multe, am încercat, asa cum e legal, să intrăm în posesia comunicatului de presă al IJP satu Mare si al raportului de evenimente care, în mod normal, ar trebui să fie în posesia Direcţiei Generale a Vămilor. Poliţia ne-a plimbat mai bine de 30 de minute prin: robotul telefonic al lui Dan Moisea, purtătorul de cuvant al IJP satu Mare (robot care ne informa milităreste că omul se află în concediu); secretariatul, care ne-a expediat la inspectorul Radu Bogdan Păun, înlocuitorul acestuia (“Da, a fost accidentul respectiv, dar îmi pare rău că nu pot să vă spun mai multe, dacă vreţi vă dau legătura la sefa"); Rodica Nilvan, sefa cabinetului comandantului IJP satu Mare (“Confirmăm accidentul, dar nu putem să vă transmitem un comunicat de presă, pentru că nu s-a făcut niciunul. Avem ordine să nu comunicăm amănunte privitoare la evenimente în care sunt implicate persoane din alte structuri…"). Dacă nici legea nu convinge (544, a liberului acces la informaţii), nu am mai insistat. Driblingurile au continuat si la Direcţia Generală a Vămilor. În absenţa lui Alexandru Năstase, sef Abilitări Transport, care ar fi urmat să confirme sau să infirme dacă avea Coldea acreditare de a conduce masina Vămii, am mai fost plimbaţi prin vreo două birouri, ascultaţi cu plictisul birocratic obisnuit pentru o zi de vineri si sfătuiţi zeflemitor să întrebăm la “Relaţii cu publicul"! Insistand să vorbim măcar un angajat al “Relaţiei cu presa", am reusit să primim promisiuni. “Vom încerca să vă trimitem un răspuns, dar nu stiu… E vineri, înţelegeţi", ni s-a soptit conspirativ. N-am înţeles, doar si pentru noi era vineri. Funcţionăm după acelasi calendar, cred. Pană la urmă, nu am primit nimic.

Ascunzătoarea!

surse din spitalul Judeţean de Urgenţă ne-au confirmat că duminică au fost adusi de urgenţă cei patru membri ai familiei Coldea. Din fericire, sansa a fost de partea lor. “Toţi au leziuni usoare care nu necesită intervenţii chirurgicale. sunt în afara oricărui pericol. Îmi pare rău, nu pot să vă spun mai multe decat dacă faceţi o cerere oficială către conducerea spitalului." Nu mai era timp, ziarul era cu “un picior în masină spre tipografie", asa că am pornit în căutarea relicvei Volkswagenului Bora, o masină estimată de un dealer auto la minim 16.000 euro (aproximativ 600 milioane lei) si cumpărată din bani publici. surpriza cea mare a fost că am găsit-o. Masina era în satul săsar, în curtea vilei familiei… Maxim si Livia Popovici (primul, primar al comunei Recea, a doua, subordonata lui Coldea)! “Io nu mă bag, domnule. Or adus-o aci cu un trailer, mi să pare. Atata", ne-a spus un sătean, privind în stanga si-n dreapta cu teamă. Masina instituţiei statului (mă rog, ce-a mai rămas din ea) era în curtea unei case particulare, pitită după ziduri si copaci si acoperită cu un covor si cu o folie de plastic.

Ghilotina întrebărilor

Avea Horia Coldea acreditare pentru a conduce masina Vămii? Avea aprobarea de a-si transporta familia cu masina instituţiei statului? s-a făcut raportul de evenimente si dacă da, s-a trimis acesta pe cale ierarhică la Oradea (o fi cunoscand amănunte Călin Vesa, seful de la Bihor?) si Bucuresti? Cum explică Poliţia din satu Mare si Maramures prezenţa masinii în curtea lui Popovici, cand ar fi trebuit făcută o expertiză tehnică pentru stabilirea cauzei accidentului? De ce este ascunsă masina? Dacă ar fi condus Coldea si acesta ar fi fost nevinovat de producerea accidentului, “vina" ar trebui să cadă pe seama masinii. Numai că, surpriză! Contactaţi telefonic, Doru Pop (soferul acreditat al masinii) si Călin Petrusca (managerul siromex) au declarat acelasi lucru. Cu doar cinci zile înaintea producerii accidentului, masina a fost dusă la service-ul siromex, unde i s-a făcut inspecţia tehnică si masina a primit din partea specialistilor firmei “certificat" de bună stare. Nu putem decat să ne bucurăm că starea de sănătate a familiei Coldea e bună si oamenii sunt în afara oricărui pericol, dar nici nu putem asista nepăsători la modul “opac" în care au reacţionat unii, făcand adevărul sul într-un covor si acoperindu-l cu folie. Oare, indiferent de poziţia socială a lui Coldea, reacţia lor ar fi fost aceeasi? Întreb, nu…

Cătălin VISCHI

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.