• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 24 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 10 Noiembrie , 2003

Capii ortodocsi din Romania au vrut autonomie judecatoreasca!

Un document din Arhiva Patriarhiei atesta un fapt cutremurator
Capii ortodoxiei romanesti au incercat sa impuna autoritatilor statului o autonomie proprie
Actul aprobat de Patriarhul Teoctist e semnat de Constantin Parvu, vicar administrativ al Cancelariei Sfantului Sinod
Legalizarea ar insemna aparitia unui Stat in Stat

Fapt fara precedent in religia ortodoxa! Capii Bisericii Ortodoxe Romane au incercat sa "imite" si sa impuna modelul inaugurat de Vatican. Se dorea o autonomie speciala. In special in anul 2000, Patriarhia a facut demersuri la autoritatile statului pentru recunoasterea autonomiei instantelor bisericesti fata de toate instantele de judecata ale Statului roman.
In 1953, la editura Institutului Biblic si de Misiune Ortodoxa din Bucuresti a aparut, cu binecuvantarea Patriarhului Justinian Marina (dar si cu "parafa" comunistilor carmuitori ai legilor laice din acea perioada), "Legiuirile Bisericii Ortodoxe Romane". Aceasta carte insuma legea dupa care urma sa se coordoneze de atunci incolo Biserica singurei religii acceptate de comunistii din Romania. Ortodoxia a fost acceptata mai mult tacit si de teama unei posibile revolte a maselor, desi contravenea "credintei si idealurilor rosii". Surse din interiorul ortodoxiei afirma ca dupa decembrie '89 s-a incercat adoptarea unei noi "Legiuri". Una revizuita si in pas cu vremea. Cei mai multi dintre preotii ortodocsi sustin ca nu le-a fost prelucrata niciodata o noua Legiuire si ca nici nu au auzit de existenta acesteia. GAZETA a intrat in posesia unui document din arhiva Administratiei Patriarhale care atesta faptul ca, mai ales in anul 2000, BOR a facut demersuri catre Ministerul Justitiei, Curtea Suprema de Justitie, Senatul Romaniei si Guvernul Romaniei pentru recunoasterea deciziilor pronuntate de instantele de judecata bisericeasca si nesupunerea acestora la controlul judiciar exercitat de judecatorii, tribunale, curti de apel sau alte instante de judecata laice! Aprobarea demersului ar fi insemnat crearea unui Stat in Stat.

Documentul

... cu pricina poarta numarul 4.411 si este inregistrat in 24 octombrie 2003 la Registratura Generala a Patriarhiei Romane. In document este specificat ca in perioada 2000-2003, Centrul Patriarhal a facut demersuri la Ministerul Justitiei, Curtea Suprema de Justitie, Senat si Guvern in problematica autonomiei instantelor disciplinare bisericesti. In interventia din documentar se arata ca: "in conformitate cu principiul autonomiei bisericesti, solutiile pronuntate de instantele de judecata bisericeasca nu sunt supuse controlului judiciar exercitat de instantele de judecata laice (judecatorii, tribunale, curti de apel etc.), competenta de judecata revenind exclusiv Consistoriilor." Alt punct care "arde" si trebuia stins cu "extinctorul autoritatilor nationale" era conflictul interreligios ortodox - greco-catolic. Mai-marii tarii erau sesizati "ca solutiile pronuntate de unele instante juridice din Ardeal in cazurile litigioase ale Bisericii Ortodoxe cu Biserica Greco-Catolica pe probleme patrimoniale si de disciplina bisericeasca incalca principiul autonomiei bisericesti si prolifereaza imixtiunea acestor instante laice in chestiuni exclusiv bisericesti". Solutia propusa de capii ortodocsi era ca Statul sa accepte solutionarea unor conflicte pentru cladiri, terenuri si bunuri in exclusivitate de mult trambitata Comisie de Dialog Ortodox - Greco-Catolic. Ca si cum nu ar fi fost vorba de constructii sau proprietati de pe teritoriul Statului. Cred ca e inutil sa dezvoltam celelalte probleme care nu au nimic in comun cu credinta si starnesc ilaritate prin imixtiunea in probleme laice. Voi aminti doar solicitarea BOR ca "Parlamentul sa aiba maturitate si prudenta in demersul legislativ pentru dezincriminarea relatiilor homosexuale prin abrogarea articolului 200 din Codul Penal." Ramane demna de semnalat si propunerea de "amendare a anexei 1 la Legea 142/1999 privind personalul de conducere asimilat cu functiile de demnitate publica si pentru cresterea contributiei de la bugetul de stat pentru completarea salarizarii personalului clerical." Pare nedrept. Legea lor, banii nostri. Peste ultimele doua semnalari putem trece ca peste niste glume care nu amuza, dar ramane demersul de legalizare a unei autonomii distincte de a Statului. De orice natura ar fi aceasta.

Stat in Stat

Legile fiecarui Stat care are pretentia ca respecta normele democratiei sunt cele care reglementeaza si apara drepturile si libertatile cetatenilor sai. Uneori, o factiune nationala din interior reuseste sa impuna majoritatii acceptarea ei ca "individualitate distincta care se coordoneaza dupa propriile legi si e condusa de o autoritate separata". E ceea ce limbajul popular a definit "statul in stat". In fapt, e rezultatul unei autonomii separate in interiorul unui teritoriu bine definit. Singura Biserica din lume care a reusit crearea unui teritoriu autonom in interiorul altui stat este cea romano - catolica. Disputa inaintea "prizonieratului italian" al preotilor de pe langa Sfantul Scaun a fost rezolvata in 11 februarie 1929, prin semnarea Tratatului Lateran, care a stabilit independenta Vaticanului si a garantat romano-catolicismului un statut special in Italia. Astfel, Vaticanul a devenit primul si singurul stat-religios.

Catalin VISCHI

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.