• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 26 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 18 Februarie , 2008

Avem 112, ce facem cu el?

Romania se situeaza pe primul loc in Europa la numarul apelurilor false catre numarul unic de urgenta 112. Statisticile arata ca, desi la fiecare 10 minute apare un caz urgent care necesita o interventie rapida, numarul apelurilor reale reprezinta doar cateva procente din totalul apelurilor catre 112. Sistemul National Unic pentru Apel de Urgenta functioneaza in Maramures inca din octombrie 2004, iar la nivelul intregii tari a fost introdus in martie 2005. Principalul rol al acestui sistem este acela de a reprezenta o interfata intre cetatean si anumite institutii ale statului, cu abilitatea de-a interveni pentru rezolvarea unor situatii urgente si grave. Pe de alta parte, el este menit a filtra apelurile false de cele reale, prin conferirea unor date suplimentare ale apelantului, catre operatoare. De asemenea, apelantii, aflati in situatii critice, nu trebuie sa se mai gandeasca la numarul de telefon al unei anumite institutii, fiind suficient a apela 112, solicitarea lor fiind procesata in cateva secunde si transmisa celor abilitati sa intervina. Operativitatea unui astfel de sistem, cu care incet, incet, incepem sa ne obisnuim cu totii, desi el functioneaza in Europa de la inceputul anilor ¼90, este aceea ca de la momentul preluarii apelului si pana la luarea primelor masuri pentru rezolvarea situatiei de criza trec, in medie, doar 20 – 30 de secunde. Un timp foarte scurt in care se pune in miscare un intreg angrenaj menit a face fata urgentei. Importanta acestui sistem unic a fost inteleasa de toate statele Uniunii Europene, in acest sens, data de 11 februarie fiind dedicata Zilei Numarului European de Urgenta 112. In Romania, acest sistem asigura comunicarea cetatenilor cu dispeceratele de urgenta ale Politiei, Pompierilor, Ambulantei, Jandarmeriei, ajutand la interventia acestor institutii in diverse cazuri grave, cum ar fi² omoruri, atacuri armate, talharii, atentate, tulburari ale linistii pubice, accidente de circulatie soldate cu victime, urgente medicale, incendii, salvarea oamenilor aflati in pericol etc. Practic, orice situatie aparuta intempestiv, in care este pusa in pericol viata oamenilor, animalelor sau existenta unor bunuri. Din nefericire, multi nu au inteles rolul si importanta acestui sistem si apeleaza 112 pentru amuzament (raportand cazuri fictive) sau pentru a aduce injurii operatorilor. O statistica oferita de colonelul Marin Bancos, cel care conduce activitatea Serviciului de Telecomunicatii Speciale Maramures, in coordonarea caruia se afla si Sistemul Apelurilor de Urgenta 112, ne arata faptul ca cele mai multe dintre apelurile catre acest numar sunt false. Spre exemplu, in 2005, media apelurilor reale a fost de doar 2%, iar in 2007, aceasta a crescut la 8%. Procente ingrijoratoare, care arata lipsa de educatie si de informare a celor care apeleaza 112. Totusi, apelurile catre acest numar sunt foarte dese, numai in ultimul an, acestea trecand de 600 mii, incluzandu-le aici si pe cele false. Ideea este ca in fiecare minut, statistic vorbind, Centrul Judetean al Apelurilor de Urgenta inregistreaza cel putin un apel. Insa, sunt perioade ale zilei cand intr-un minut sosesc zeci de apeluri. Cum spuneam, cele mai multe sunt false. Insa, daca ne referim la cele reale, trebuie sa precizam ca in fiecare ora s-au finalizat, in ultimul an, 6 apeluri pe ora. Cea mai mare parte a apelurilor false o reprezinta acelea in care operatorilor li se aduc diverse injurii sau sunt luati peste picior. De asemenea, tot in cadrul apelurilor false se regasesc si cele in care cetatenii solicita informatii legate de o anume institutie, uitand ca 112 nu inseamna o carte de telefon audio. Evident, uneori operatorii trebuie sa faca fata si unor solicitari hazlii, cum ar fi acelea in care cineva a solicitat interventia pompierilor pentru salvarea pisicii care s-a cocotat intr-un copac si acolo a ramas sau pentru a-l ajuta la deblocarea usii care refuza sa se deschida. La acest capitol, al apelurilor false, prin 112, Romania ocupa un „onorant” loc I, in Europa, cu 20 milioane apeluri false pe an. La nivelul intregii tari s-au inregistrat pana acum sute de cazuri in care anumite persoane ce au sunat la 112 pentru a aduce ofense verbale operatorilor au revenit, cu un caz real, cerand ajutorul. Evident, solicitarea acestora a fost rezolvata, dar pentru apelul fals s-au trezit cu o amenda cuprinsa intre 100 si 500 lei. Daca apelurile reale apartin persoanelor de varsta a treia, ce solicita interventii medicale, apelurile false vin din partea copiilor, care nu constientizeaza rolul acestui sistem. In acest sens, in toate scolile maramuresene se desfasoara o ampla campanie dedicata prevenirii apelurilor false. Ciprian DRAGOS ciprian@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.