• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 28 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 12 Decembrie , 2005

Asfalt-tango cu un milion de euro

Dupa contestarea licitatiilor si intarzieri semnificative inregistrate la executia lucrarilor, proiectul SAPARD din Cernesti a generat un nou conflict. Dupa ce a sesizat faptul ca aproape 1 milion de euro se poate duce pe „apa Sambetei” din cauza calitatii indoielnice a lucrarilor executate de Ben&Ben Serv, fostul primar sustine ca a fost supus la “presiuni puternice” din partea actualului primar. Proiectul SAPARD din comuna maramureseana Cernesti pare sortit esecului. Batjocura cifrata la 31,8 miliarde de lei a inceput odata cu executia proiectului. Proiectul a fost contractat in martie 2004, pe vremea cand comuna era condusa de Nelu Sovre. Cand Sovre a pierdut fotoliul de primar, proiectul trebuia sa treaca la faza de executie. Cel care a castigat alegerile, Marcel Garda, a inceput demersurile pentru organizarea unei licitatii pentru atribuirea contractul de executie (circa 18 km de drum). Licitatia a fost contestata. Jocul licitatiilor A urmat o alta licitatie, castigata de Ben&Ben Serv Cluj Napoca si Castrum Corporation, dar lucrarile tot nu au inceput. Din cauza unui contract mai vechi dintre Primaria Cernesti si Castrum Corporation, una dintre firmele participante la licitatie a semnalat un conflict de interese, asa ca proiectul a ramas in stand-by inca trei luni. Dupa ce taras-grabis a inceput executia lucrarilor, au aparut alte probleme. Firma clujeana Ben&Ben Serv a fost reclamata la Agentia SAPARD si Delegatia Comisiei Europene (DCE) din cauza neregulilor legate de executia lucrarilor. Cativa localnici au remis o adresa prin care aratau ca “atat antreprenorul (Ben&Ben Serv, n.red.) cat si subantreprenorul (Castrum Corporation, n.red.) nu sunt firme constructoare de drumuri si poduri, ci firme de transport pentru constructii si firme de constructii civile. Panta drumului si curbele sunt prea abrupte, iar iarna aici va fi o partie de schi. Santurile nu sunt realizate corespunzator pe ambele parti ale drumului, iar podeturile sunt subdimensionate. Drumul nu are dimensiuni standard si uniforme. Muncitorii executa lucrari la persoanele particulare folosind materialele destinate executiei drumului, fiind astfel afectata calitatea acestuia. Din pacate drumul este si va fi impracticabil, deoarece nu pot sa treaca doua masini una pe langa cealalta. Cel mai grav fapt e ca au fost taiati copaci din gradinile noastre si s-a intrat pe terenurile noastre fara a ni se cere acordul, fara a fi expropiati si fara a ni se reface gardurile.” Au urmat numeroase controale, intarzieri de executie etc. Din cauza ca banii nu ajungeau iar timpul ramas era scurt, s-a renuntat la cei aproximativ 3 km de drum spre manastirea Satra. Numai ca modificarea proiectului nu a crescut calitatea lucrarilor executate. Invective, asfalt si zapada Cum lucrarea se apropie de termenul limita (martie 2006), saptamana trecuta s-a dorit incheierea unui proces verbal de receptie. Din comisia de receptie, prezidata de Garda, facea parte si fostul primar Sovre care s-a declarat nemultumit de faptul ca drumul e deja plin de gropi si ca nu respecta standardele prevazute in proiect. Sovre a refuzat sa semneze procesul verbal: “am ridicat si am consemnat problema neregulilor. Ei au facut drumul putin concav (pe margini e de 4-5 cm, cat e prevazut in proiect, dar in mijloc e si de 1 cm), iar acum i-a apucat harnicia, cand ningea mai tare! Au lucrat zi si noapte. Efectiv s-a asezat asfaltul in noroi si zapada! Au venit azi noapte si au lucrat. Au decupat gropile si au lucrat. Primarul a venit cu vorbe murdare, ca-si baga, ca-si scoate, ca sa ma duc la vaci. Asa s-a exprimat: avem sedinta extraordinara si o sa te schimb, nu ma intereseaza semnatura ta. S-au facut niste presiuni puternice asupra mea.” Graba nocturna! Procesul verbal de receptie are si o anexa in care au fost semnalate problemele ce trebuie remediate de catre constructor: “completare acostamente, decolmatare santuri pe drumul Cernesti-Brebeni, compactare si refacere acostamente executate cu materiale necorespunzatoare (nu respecta caietul de sarcini), refacerea sistemului rutier in zonele in care nu respecta caietul de sarcini si proiectul tehnic, refacerea podetelor pe drumul Cernesti-Fanate etc.” Numai ca Sovre sustine ca acestea nu sunt singurele tare ale lucrari: “am vazut anexa, dar nu s-au atins toate problemele, in special cele legate de grosimea asfaltului. Nu stiu cum vor tine petecele astea. Problema pe fond ramane, vor aparea iar gropi! Va fi ca drumurile din Irak, dupa bombardament. Deja drumul e tot rupt, plin de gropi, iese noroiul prin el! Acuma lucreaza. Ieri (joi, 8 decembrie, n.red.) au inceput pe la 20,30 si am inteles ca au lucrat pana pe la 23. Dar era intarit deja asfaltul cand l-au turnat.” „S-a intins de bani!” Primarul Marcel Garda recunoaste ca lucrarile executate de Ben&Ben Serv si Castrum au probleme, dar sustine ca inversunarea lui Sovre are si motive politice: “probleme sunt si vor mai aparea. Sunt si alte motive, probabil politice. A fost ieri si prefectul si cei de SAPARD. Are ceva cu mine personal (Sovre, n.red.) de cand au inceput lucrarile, nu de acum. Noi avem 15 km de asfalt din 31,8 miliarde. Cu aceeasi valoare, la Cicarlau s-au facut 3 km de asfalt. Cand e mult, e si prost. Si o tuica buna daca o lungesti nu mai e buna S-a intins efectiv de banii asta. S-a renuntat la portiunea dinspre Santra pentru a se face sistemul rutier mai bun pe DC 32 (Cernesti-Fanate), au intrat in plus 600 de tone de asfalt. De ce nu va tine? Sunt 4 cm de asfalt, dar sunt 2 ani de garantie. Sunt singurul care am stabilit 7% garantie, nu 5% cat au stabilit alte consilii locale. Doi ani de zile orice se intampla se remediaza. S-a facut o singura transa de plata, la a doua transa vine comisie de la BRIPS. Daca nu remediaza lucrarea, nu primesc banii. Am avut multe probleme cu acest proiect. Au fost reclamatii, dar nu s-au confirmat cele reclamate.” Tacuta vinovatilor Am incercat sa aflam cum motiveaza firma clujeana Ben&Ben Serv neregulile semnalate la executia lucrarii, dar directorul Ioan Bene nu a fost de gasit. Secretara ne-a furnizat numarul de telefon mobil al responsabilului de lucrarea de la Cernesti, Gabriel Vaida. Insa, persoana care a raspuns la telefon a sustinut ca „nu e Vaida”. In schimb, am aflat de la cetatenii care au reclamat in vara firma lui Bene la Agentia SAPARD si DCE ca neregulile sesizate nu au fost remediate si ca lucrarile din Trestia, de exemplu, sunt departe de a fi terminate. N-am inteles de ce s-a dorit receptionarea lor in mare graba. Oricum, si fostul primar si grupul de cetateni nemultumiti sunt hotarati sa continue demersurile pana cand, vinovatii vor fi pedepsiti. Vom reveni. „Vom fi necrutatori!” Sorin Radu, directorul Biroului Regional SAPARD Satu Mare, recunoaste ca lucrarile au o calitate indoielnica: “exista niste nereguli: n-a fost degajat acostamentul de balast pe anumite portiuni. Pe altele, din cauza unor subtransversari facute de localnici, asfaltul s-a lasat. Se lucreaza la remedieri. Am luat legatura cu constructorii si le-am pus in vedere sa remedieze problemele. Nu va fi avizata o receptie in lipsa conditiilor de calitate. In masura in care nu exista calitate, vom fi necrutatori.” Ioana LUCACEL

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.