• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 22 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 6 Noiembrie , 2023

ARTIȘTI ȘI TOPOSURI. Un compendiu de istorie culturală în imagini a Centrului Artistic Baia Mare 1896-2021 (XIII)

 Viața expozițională a constituit, mereu, nu doar un șir de evenimente culturale și intelectuale de promovare publică a creației artistice curente. Cel mai adesea vizitarea unei expoziții a însemnat – și continuă să reprezinte pentru public – una dintre cele mai interesante împrejurări de socializare, de autoreprezentare și de expunere publică a propriei individualități. Mondenitatea pe care o reprezintă evenimentul social al vizitării unei expoziții – și mai ales participarea la ceremonialul  VERNISAJULUI  EXPOZIȚIONAL – constituie prilejuri unice prin care membrii comunității pot să pătrundă legitim și neinvaziv în misterioasa și fascinanta lume a «laboratorului» ficționărilor artistico–vizuale.

 

 

EXPOZIȚIONISMUL și instituții de prezentare publică.

 

 

La Baia Mare, circulaţia publică a creaţiei artistice s-a putut desfășura de-a  lungul timpului printr-o reţea – diversificată treptat – de spaţii şi instituţii prin intermediul cărora producţia artistică curentă a fost scoasă  la public sub forma EXPOZIȚIILOR TEMPORARE și PERMANENTE – de autor, de grup și/sau colective, cu caracter curent, tematic, de program și/sau retrospectiv.

 

Structura reprezentată de circulaţia publică a creaţiei artistice a integrat o reţea – diversificată lent – de instituţii și spaţii prin care producţia artistică curentă a putut fi scoasă la public sub forma expoziţiilor temporare (colective, de grup și individuale/de autor). Până în 1911, rolul de spațiu expozițional public a fost îndeplinit mai ales de vechiul atelier al Școli Hollósy (1897-1910) Hollósy – inițial situat în parcul orașului, apoi mutat pentru câțiva ani, prin 1924, în perimetrul Coloniei Pictorikor, fiind demolat definitiv la începutul anilor deceniului 1930, înlocuit, apoi, de atelierul Şcolii de Pictură (construit în 1909-1911; reabilitat și reamenajat, între1968-1971, în complexul expoziţional «Colonia Pictorilor»; transformat complet și modernizat între 2013-2018).

 

Pe la sfârșitul anilor 1950, Filiala Baia Mare a U.A.P. a înfiinţat Galeria Fondului Plastic (între 1960-1965 în Piața Libertății nr. 14; din 1965 în str. G. Coșbuc nr. 14; din 1982 în Bd. Republicii nr. 6). Începând din 1956, unul dintre cei mai activi promotori ai creației contemporane băimărene, în spațiile sale din str. 1 Mai nr. 8, a devenit Muzeului Regional (fondat în 1951, transformat în Muzeu Județean – 1968, cu secție de artă distinctă, iar apoi în unitate muzeală independentă – din 2006, sub denumirea oficială Muzeul Județean de Artă «Centrul Artistic Baia Mare»). Învățământul artistic preuniversitar (de stat) s-a înscris  în rețeaua expoziționismului public prin spații (amenajate „ad hoc”) ale edificiului cu care a fost dotat în 1968 Liceul de Muzică și Arte Plastice, iar din 2018 (în cele din urmă !) și printr-o Galerie de Artă propriu-zisă a Colegiului de Arte Baia Mare.

 

Începând din 2001 au intrat în circuitul de prezentare publică spațiile învățământului universitar de artă – mai întâi prin atelierele de studiu deschise public la prezentarea producțiilor didactico–artistice semestriale, iar începând din 2013 prin Galeria de Artă a Universității.

 

Alte instituţii publice angajate în promovarea creaţiei profesioniste curente au fost Casa de Cultură a Sindicatelor (în anii 1970-1989), Biblioteca Județeană «Petre Dulfu» (începând din anii deceniului 1960, iar din 2002 în Salonul Artelor – amenajat corespunzător exigențelor actuale ale unei galerii expoziționale profesioniste, în noul sediu al instituției din Bd. Independenței nr. 4 B).

 

Alături de aceste instituţii – în majoritate specializate, alte câteva spaţii au găzduit expoziţii temporare într-un regim asemănător galeriilor particulare: în Sala Restaurant a «Hotelului Ştefan Vodă» și în Cofetăria «Berger» (ambele situate în complexul arhitectonic omonim din Centrul Vechi al urbei, cu o activitate expozițională deosebit de efervescentă în anii deceniului 1930), în redacţiile gazetelor locale NagybányaésVidéke (sporadic din 1898), Cronica (între 1937-1940), iar după 1990 în galerismul privat, actualmente funcțional la Casa Maghiară «Teleki» („Teleky Magyar Ház”, din str. Minerilor nr. 5-7 – care, începând din 2002, susține un dinamic program expozițional multianual angajat în promovarea prevalentă a artiștilor de etnie maghiară din Baia Mare, România, Ungaria și din diaspora maghiară internațională), Galeria Várvédő – specializată de asemenea în prezentări expoziționale ale fracțiunii maghiare din Centrul Artistic Baia Mare, respectiv în Galeria «Partner» (str. V. Lucaciu nr. 13 – din 2016), precum și în spațiile altor câteva firme private prezente efemer/sporadic în circuitul expoziționismului public, precum au fost Galeria Fauve, Golden Gallery care a funcționat cu mult succes sub direcția managerială a artistului plastic dr. Ioan Marchiș, vreme de câțiva ani la începutul deceniului 2010, la etajul al doilea al complexului comercial GoldPlazza (actualmente Vivo).

 

EXPOZIȚIONISMUL  TEMPORAR  băimărean (cu manifestări de durată de prezentare publică scurtă și/sau medie – de regulă de la 1-2 săptămâni, până la maximum 2-3 luni) acoperă în evoluția sa istorică din 1896 până în prezent, întregul portofoliu de tipologii organizatorice cunoscute și practicate în spațiile culturale național și european/internațional:

 

 

 

 

  • Expoziţii anuale oficialeîncepând din 1897, cu câteva sincope:
    • Expoziţiile anuale aleŞcolii Hollósy: 1897, 1898, 1900, 1901;
    • Expoziţiile Coloniei  Pictorilor: 1905, 1907, 1910, 1911; 1930-1942;
    • Expoziţiile Societăţii Pictorilor Băimăreni: 1913-1916; 1920-1929;
    • Expoziţiile regionale ale Filialei Baia Mare a U.A.P.: 1952-1967;
    • Expoziţiile județene ale Filialei Baia Mare a U.A.P.R.: 1968-2018;
      • «Maramureş»: 1969-1989;
      • «Anuala Artelor»: 1990-2018;
      • Anuala Tineretului «Atelier 35»: 1985-1987;
    • Expoziţii de grup și colective– sistematic începând din 1903;
    • Expoziţii personale – sistematic începând din 1898;
    • Expoziţii retrospective – conjunctural începând din 1911 (1911, 1912, 1921, 1926, 1952, 1960, 1964, 1966, 1971, 1973, 1979, 1984, 1985, 1989, 1996, 2009, 2012);
    • Expoziții naționale, sau cu caracter național – sporadic începând din 1911 (1911, 1966, 1985, 1986, 1987, 1988, 1996);
    • Expoziții internaționale sau cu caracter internațional – conjunctural începând din 1897 (1897, 1898, 1900, 1901, 1912, 1925, 1942, 1969, 1971, 1992, 1993-2004, 2010, 2013, 2014, 2017);
    • Expoziții colective și de grup itinerate în afara Băii Mari (în spațiile regional, național și internațional) – cu o frecvență variabilă, dar mai mereu într-o dinamică ascendentă, începând din 1896 – în locații din Transilvania, Banat și „Partium – părțile ungurene” (Arad, Bistrița, Brașov, Dej, Cluj-Napoca, Negrești-Oaș, Oradea, Satu Mare, Sibiu, Timișoara, Zalău / Sighetu Marmației, Vișeu de Sus, Târgu Lăpuș, Sălsig, Budești, Șomcuta Mare, Ulmeni, Borșa – în județul Maramureș); Ungaria (Budapesta, Nyíregyháza, Szolnok, Kecskemét, Debrecen); România (Bacău, Botoșani, București, Constanța, Piatra Neamț); Polonia – Kielce, NovySącz); U.R.S.S. (Ordjonikidze), Franța.
    • Participări epoziționale și expoziții personale internaționale sistematic începând din 1896.

 

EXPOZIȚIONISMUL  PERMANENT  reprezintă aportul și plusvaloarea culturală pe care instituția băimăreană publică specializată în muzealizarea patrimoniului artistic le aduce la introducerea și susținerea, în circuit public, a valorilor artistice produse în Centrul Artistic Baia Mare prin intermediul programele proprii de expunere tematică permanentă (5-15 ani) a patrimoniului muzeal deținut. Deși muzealizarea la Baia Mare a început „oficial” încă din 1898, o autentică politică muzeografică profesionistă în domeniul artelor plastice poate fi identificată abia începând de prin 1956-1960. Iar cea dintâi expoziție permanentă de artă plastică a fost organizată în toamna anului 1960 în temeiul unei hotărâri a administrației regionale de atunci, privind înființarea unei Secții de artă românească și contemporană la sediul băimărean al Muzeului Regional Maramureș. Potrivit consemnărilor din izvoarelor documentare ale vremii, din august 1960, conceptul tematic abordat a fost acela „(…) ca centrul artistic băimărean să nu fie prezentat izolat, rupt de viața artistică din România, ci integrat în ea și situat pe locul lui meritat. (…) zilele acestea sosesc la Baia Mare 35 de lucrări reprezentative (…) din București, operele unor mari creatori români, contemporani cu artiștii Școlii de pictură băimărene. Astfel, pe lângă creațiile cunoscute ale lui Hollósy, Ferenczy, Réti, Thorma, Maticska etc., vor fi expuse lucrări de Grigorescu, Luchian, Th. Aman, Camil Resu, Steriadi și alții. Paralele cu acest material, se va prezenta și arta contemporană, militantă. Muzeului i-au fost oferite circa 40 de lucrări create de artiști români contemporani.” (Gheorghe Csoma, 2001, pp.243-244). Pe acest temei conceptual muzeografic de tip integraționist și comparatist (care combină secvențele artistice istorice și contemporane) s-a deschis linia expozițiilor muzeale permanente consacrate artei plastice de la Baia Mare. Expozițiile muzeale permanente care au urmat, de atunci până în prezent, au păstrat elementele conceptuale de bază după care au îmbogățit, au extins și au nuanțat substanțial perspectivele tematice, cazuisticile argumentativă și demonstrativă, respectiv portofoliile de autori și de lucrări.

 

 

 

 

  • Expoziția permanentă de artă plastică: 1960/1961 – 1971 (actualizată în 1966/1967);comisar de expoziție, concept tematic expozițional: Viola Maderspach (1920-2004, căsătorită:Zoltanné Kovács).
  • Expoziția permanentă «Prezențe artistice la Baia Mare»: 1971-1979;comisar de expoziție, concept tematic expozițional: Mihai Muscă (1944).
  • Expoziția permanentă «Tradiție și continuitate în Centrul Artistic Baia Mare» 1984-1996;comisar de expoziție, concept tematic expozițional: Traian Moldovan; asistent comisar: Tiberiu Alexa; managing team: Mihai Pop, FloariaBăințan, Minerva Oțoiu;consultanți de specialitate: prof. univ. dr. Vasile Drăguț (1928-1987), acad. prof. univ. acad. dr. Paul Petrescu (1921-2009), acad. prof. univ. dr. Dinu C. Giurescu (1927-2018).
  • Expoziția permanentă «Centrul Artistic Baia Mare» 1997-2009:comisar de expoziție, concept tematic expozițional: Mihai Muscă; managing team: Mihai Pop, Georgeta Pop, FloariaBăințan;consultanți: Traian Moldovan, Tiberiu Alexa.
  • Expoziția permanentă «Centrul Artistic Baia Mare. Repere artistice europene între tradiție și inovație» 2010-… (actualizată în 2014, 2017 și 2021):comisar de expoziție, concept tematic expozițional: Tiberiu Alexa; curatori asociați: Mihai Muscă, Ioan A. Negrean, Dorel Topan; managing teamAdriana Rednic, FloariaBăințan, Mariana Chiș;consultant de specialitate: acad. prof. univ. dr. Marius Porumb.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.