• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 27 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 26 Decembrie , 2005

Arhipelagul naivității

N-ar fi fost elegant și igienic dacă ultimul material din acest an, de pe această pagină, n-ar fi avut ceva din spiritul sărbătorilor. În ultima săptămână nu s-a întâmplat nimic spectaculos în Baia Mare, din punct de vedere cultural, doar pasărea din mâna stângă a pictorului Ioan Vasile Bota și-a mai luat o dată zborul... Comparativ cu alte vernisaje, expoziția lansată de Ioan Vasile Bota a beneficiat de un public restrâns, aplicând ceea ce în matematică se numește „proporție inversă.” Exceptându-l pe vice-primarul Băii Mari, Ștefan Ovidiu, care nu înțelege nimic din ceea ce înseamnă artă în general și pictură în particular, cei prezenți la vernisaj au fost oameni cu oareșcare cultură: artiști, studenți, folkiști, scriitori, cititori și scriitori de cărți, jurnaliști. O satisfacție morală Programată în preajma Crăciunului, expoziția lui Ioan Vasile Bota reunește lucrări pe care le-am putea situa în zona artei naive, fie și doar pentru că ele înmagazinează o curiozitate nedisimulată, o inocență sinceră și o spontaneitate aparentă. Ingenuitatea lucrărilor semnate Ioan Vasile Bota probează, o dată în plus, că arta naivă nu reprezintă o tehnică ce ar putea fi copiată, ci rezultatul unei atitudini morale și a unei viziuni particulare asupra lumii, născute din nevoia omului de a visa și din plăsmuirile unei fantezii necorupte de contemporaneitate. Interesul pentru flori și animale, pentru grădini și mediul rural este cel care animă și orientează tematic creația artistului naiv. Satisfacția pe care acesta ne-o dăruiește prin tablourile sale este mai puțin estetică și mai mult morală, căci admirăm în primul rând nu obiectele reprezentate, ci ideea pe care acestea le reprezintă. Iar faptul că unele lucrări aduc cu ele ceva din pictura murală din vechile biserici de lemn maramureșene pun pe această expoziție amprenta unei religiozități sporite de apropierea Crăciunului. Insula Naivilor „Exploratori moderni ai acestei insule le-au dat locuitorilor denumiri diferite, în funcție de una sau alta din trăsăturile cărora le-au acordat prioritate: „pictori de duminică”, pictori „laici” sau „de ocazie”, „pictori ai inimii sacre”, „artiști ai instinctului”, „neoprimitivi”, „exponenți ai marelui real” sau ai „realismului naiv”, „maeștrii populari ai realității”, „artiști insitici”. În mare parte sinonime, conturând mozaical un recognoscibil portret-robot al artistului naiv, aceste denominații mascheză însă disocierile de esență ce trebuiesc operate, în perimetrul artei „laice”, între arta naivă, pe de o parte, și arta primitivă, arta populară și arta de amatori, pe de altă parte.” – Victor Ernest Mașek Ioan BOTIS

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.