• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 27 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 27 Februarie , 2006

Anonimele cluburi

Desi imaginea este una dintre principalele surse de venit ale cluburilor, in Maramures, aspectul este complet ignorat, de parca in visteria echipelor ar exista sute de mii de euro. Niciodata sportul din Maramures nu s-a zbatut intr-un asemenea anonimat. Daca pana mai ieri orice copil de pe strada stia numele unui Alexandru Koller, Noemi Lung sau Maricel Voinea, azi, lipsa de performanta din sportul local, il pune in dificultate. In deceniul in care sportul are parte de o mediatizare fara precedent, gruparile sportive maramuresene nu investesc aproape deloc in imagine. In ultimii ani a fost imposibil sa achizitionezi un tricou personalizat, sau macar un breloc, sau un autocolant cu echipa locala favorita. HC Minaur, cel mai galonat club maramuresean, aloca mai putin de 50 de milioane anual pentru actiuni de promovare a echipei. In afara de programe de meci, editate sporadic la marile derby-uri, si cele cateva afise lipite in centrul urbei, nimic nu aduce aminte orasului ca fosta castigatoare de cupe europene inca mai straluceste pe cerul handbalului romanesc. Incercari au existat, in urma cu cativa ani clubul inaugurand un magazin cu articole promotionale, dar, in scurt timp, prostul management a cauzat incetarea activitatii. HCM Baia Mare, clubul de handbal feminin, traieste la limita supravietuirii si singurele materiale promotionale sunt programele de meci, editate de un sponsor pe o coala A4. Explorari, echipa de volei, a reusit sa editeze doar un calendar la sfarsitul anului trecut, facand eforturi destul de mari pentru un program color cu ocazia turneului play-off. Conducerea recunoaste ca a neglijat complet aspectul imaginii. Remin, echipa de rugby aflata pe locul doi in prima liga, pare a nu-si pune problema imaginii. Cine e interesat de acest sport, sa vina la meciuri, cine nu, sa stea linistit. Oricum, conducerea nu se oboseste. FC Baia Mare e o amintire. Vremea in care umplea tribunele a trecut, galeria s-a dizolvat, iar fanii sunt pe cale de disparitie. Cat despre echipa, e in reorganizare juridica si fara ajutor se va desfiinta. In aceste conditii vanzarea macar a unui tricou ar fi o utopie, de vreme ce prin oras nici afise nu au mai fost de vazut in turul campionatului. In conditiile in care Real Madrid a amortizat costurile transferului lui Zidane (60 de milioane de dolari) in numai o luna doar din vanzarea tricourilor, orice comentariu este de prisos. Comparativ, in Europa Principala sursa de venituri a sportului occidental o reprezinta vanzarea imaginii. Toate echipele mari ale Europei, indiferent de sportul practicat, au un magazin specializat in care se vand articole cu insemnele echipei, de la pixuri si brelocuri pana la tricouri si autografe. Un tricou original al unei echipe de top de fotbal se vinde cu preturi cuprinse intre 40 si 250 de euro, in timp ce un fular trece bine de 10 euro. La o singura partida, o echipa de prima liga din Anglia incaseaza 100.000 euro, exclusiv din vanzarea articolelor promotionale. In Romania cluburile de fotbal de top au facut cateva firave incercari, punandu-si la punct cateva magazine mobile. Deja, in noiembrie 2005, magazinul mobil al echipei Steaua a avut incasari de 1,5 miliarde de lei. In Baia Mare exista un singur magazin specializat in articole pentru suporteri, amenajat intr-un garaj. Aici, majoritatea articolelor se pot achizitiona doar pe baza de comanda. Viorel Maier: „Bani investiti degeaba!” Viorel Maier este din aceasta iarna presedintele executiv HC Minaur Baia Mare: „imaginea pe care un club si-o creeaza e unul din cele mai importante aspecte ale sportului din ziua de azi. Ea porneste de la modul in care se prezinta echipa, cum se comporta ea pe teren, ce fel de suporteri are si merge pana la programele de meci, insigne sau tricouri. Din pacate, la saracia de la club, aceste aspecte sunt lasate pe un plan secundar si nu cred ca alocam mai mult de 50 milioane lei anual pentru imagine. Ultimul program de meci l-am facut la partida cu Steaua, insa avand un tiraj mic (1.000 de exemplare) costurile au fost destul de ridicate, practic o investitie degeaba. M-am gandit la un magazin specializat pentru fanii echipei, dar o astfel de initiativa a mai fost si s-a dovedit nerentabila. Performanta in momentul de fata asigura cea mai buna imagine. Degeaba fac 1.000 de programe, daca la meciul cu Poli Iasi imi vin 260 de spectatori. Pe vremuri, cand juca in cupele europene, Minaur avea peste 1.700 de abonati, acum abia daca avem 100. Desigur, in Europa se castiga sume enorme din acest fel de activitati, insa la noi deocamdata nu se poate.” Cu jalba la sponsori „Cea mai buna imagine in momentul de fata ne-o face presa care e si modalitatea exclusiva prin care voleiul baimarean se face cunoscut. Mai cheltuim cate ceva cu afisele, insa si acestea se fac cu ajutorul unor sponsori.” - Traian Rad Taut, presedinte Explorari Baia Mare „Conform manualului, ar fi logice cheltuielile de imagine, insa atunci cand n-ai bani de salarii, prime sau pentru deplasari, e mai greu sa te mai gandesti la asa ceva. Facem totusi programe (la meciurile de pe teren propriu), cate-un calendar sau autocolante… mai rar. Totusi, tine si de conduita spectatorilor. Daca din 1.800 de spectatori la meciul cu Silcotub, doar 350 au platit bilet, sa te astepti ca ei sa cumpere tricouri sau fulare?” - Daniel Kotecz, director executiv HCM Baia Mare Claudiu BABAN claudiu@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.