• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 02 Decembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 25 Noiembrie , 2016

Anomaliile poliţelor RCA

După intrarea în vigoare a plafonării tarifelor, o poliţă pe 6 luni a ajuns să fie mai scumpă decât una pe un an, chiar şi cu 40 de lei. În plus, preţul poliţelor a ajuns să fie aproape la fel la toate companiile, ceea ce nu se întâmpla în urmă cu o lună.

 

 

Tarifele RCA s-au schimbat. Dacă pentru unii şoferi scad, pentru alţii cresc. Asta deşi, începând de vinerea trecută, tarifele au fost plafonate pentru următoarele 6 luni, iar statul a impus asiguratorilor limite maxime la care să vândă poliţele. Pe de altă parte, unii şoferi s-au lovit săptămâna aceasta de o situaţie ciudată: surpriză pentru asigurat - se poate trezi că primeşte cam acelaşi preţ de la toate companiile de asigurări. Pentru maşina luată ca exemplu, tarifele diferitelor companii diferă cu câţiva bani.

 

Valentin Ionescu, Direcţia de strategie şi stabilitate financiară din cadrul ASF, a declarat pentru Digi24 că: „Tarifele stabilite în urma ordonanţei nu sunt nici foarte generoase, nici foarte diverse. Noi ne aşteptăm ca toate companiile de asigurări să vină şi să ofere numai tariful maxim. Este greu de verificat dacă acele companii care oferă acelaşi preţ, şi nu este maxim, au avut o înţelegere între ele”.

Consiliul Concurenţei atrăgea atenţia în urmă cu 2 luni că impunerea unor tarife maximale ar putea duce la cartelizarea sectorului de asigurări chiar de către stat, adică va exista o înţelegere între firme pentru a aplica tarifele până la nivelul permis. Or, acest lucru va dăuna consumatorilor pe termen mediu. Oficialii ASF spun că primul efect al plafonării tarifelor este reducerea comisioanelor pentru brokeri.

Asigurătorii au început deja demersurile pentru contestarea legii la organismele europene şi au primit un prim răspuns favorabil în acest sens. Comisia Europeană va cerceta cazul. În opinia companiilor, plafonarea RCA, cerută doar de transportatori şi susţinută doar de câteva persoane din Guvern, va afecta afacerile din alte domenii, care nu au beneficiat niciodată de sprijin de la stat.

 

 

Directoratul general pentru probleme economice şi financiare din cadrul Comisiei Europene (DGEFA) a declanşat o investigaţie în ceea ce priveşte plafonarea tarifelor pentru poliţele auto obligatorii (RCA) adoptată de guvern şi intrată efectiv în vigoare la finalul săptămânii trecute, potrivit mai multor informaţii din piaţă.

Iniţial, se vehicula că o anchetă va fi demarată de direcţia care se ocupă de concurenţă. Informaţia potrivit căreia Comisia Europeană (CE) a început deja să se intereseze de cauzele care au stat la baza deciziei de plafonare a tarifelor a fost confirmată şi de Adrian Marin, preşedinte al Asociaţiei profesionale a asiguratorilor locali UNSAR în cadrul unei conferinţe organizate ieri de ZF.

 

„Comisia Europeană a început deja să se intereseze la Guvern de cauzele care au dus la adoptarea unei astfel de măsuri“, a precizat Adrian Marin.

CE a fost sesizată de două ori pe tema deciziei de plafonare a tarifelor, o dată de companiile de asigurări prin UNSAR, şi o dată de companiile de brokeraj.

În următoarele şase luni persoanele fizice vor plăti un tarif maxim pentru RCA cuprins între 541 de lei pe an şi 3.087 lei pe an, în funcţie de vârstă şi capacitatea cilindrică a autoturismului.

 

Ordonanţa de urgenţă care plafonează tarifele RCA include şi obligativitatea asigurării căruţelor. Actul normativ a schimbat definiţia termenului de vehicul în aşa fel încât proprietarii atelajelor cu tracţiune animală care au nevoie de înregistrare nu mai pot circula legal fără poliţă RCA.

 

În ordonanţa de urgenţă, vehiculul este definit ca „mijloc de transport cu sau fără propulsie proprie, destinat deplasării pe uscat, inclusiv orice tip de remorcă, indiferent dacă este cuplată sau nu, cu excepţia celor care se deplasează pe şine, bicicletelor sau vehiculelor cu tracţiune animală, pentru care nu există obligaţia legală de înmatriculare sau înregistrare”.

 

 

În România, proprietarii căruţelor sunt obligaţi să le înregistreze la primărie şi plătesc şi o taxă anuală pentru aceasta. Aşadar, potrivit definiţiei din OUG, căruţele sunt înregistrate, deci nu sunt excluse din categoria „vehiculelor”.

Articolul 4 al ordonanţei precizează cazurile în care este obligatorie încheierea contractului RCA: „Persoanele fizice sau juridice care au în proprietate vehicule supuse înmatriculării sau înregistrării în România, precum şi tramvaie, au obligaţia să se asigure pentru cazurile de răspundere civilă ca urmare a prejudiciilor produse prin accidente de vehicule”.

 

Această gafă a fost sesizată inclusiv la nivelul ASF, care nu a luat încă nicio măsură în acest sens. Potrivit Institutului Naţional de Statistică, în România există peste 720.000 de care şi căruţe.

 

Obligativitatea încheierii de asigurări obligatorii de răspundere civilă auto pentru vehicule cu tracţiune animală este, cel mai probabil, o „eroare materială” care va fi discutată înainte de stabilirea variantei finale a normelor de aplicare a Ordonanţei de Urgenţă (OUG), se arată într-un comunicat al Autorităţii de Supravaghere Financiară.

 

 

Poliţa RCA

Şofer 31 - 40 de ani

Maşină 1.201 - 1.400 cmc

Clasa B0

Tarif maxim: 610 lei

De exemplu, un şofer cu vârsta cuprinsă între 31 şi 40 de ani, fără daune dar şi fără bonus, adică încadrat la B0, care conduce un Logan, nu trebuie să achite mai mult de 610 lei pentru o poliţă RCA cumpărată pe un an.

Laura Culiţă, reporter Digi24: „Tarifele maximale arată că tot tinerii sunt cei care plătesc cele mai scumpe poliţe - de exemplu, un şofer tânăr, cu vârsta de până în 25 de ani, va plăti pentru poliţa RCA cel mult 985 de lei, dacă maşina are o capacitate cilindrică de până la 1.400 de centimetri cubi”.

 

Pentru maşinile cu motoare mai mari, şi tarifele RCA sunt mai mari.

Tarife maxime persoane fizice (1.401 - 1.600 cm3)

Grupa de vârstă:

sub 25 de ani: 1.166 lei

31 - 40 de ani: 712 lei

Şoferii cu vârsta de peste 31 de ani plătesc în jur de 700 de lei pentru asigurarea obligatorie.

 

Tarife maxime persoane fizice (1.601 - 1.800 cm3)

Grupa de vârstă:

sub 25 de ani: 1.294 lei

41 - 50 de ani: 794 lei

Cei de peste 41 de ani, pot ajunge chiar la preţuri mai mici de 800 de lei.

 

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.