Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Lecţii de ştiinţă inspirate de Jules Verne
Lectură şi ştiinţă. Aneta Pop, directorul Şcolii Traian Vuia din Tăuţii Măgherăuş, împreună cu un grup de profesori dedicaţi, au găsit o metodă inedită de predare a chimiei, folosind ca bază romanele lui Jules Verne.
Un proiect inedit, care revoluţionează sistemul de învăţământ şi transformă chimia într-o adevărată aventură: Lecţii de ştiinţe în romanele verniene. Profesoara de fizică-chimie, Aneta Pop, Director al Liceului “Traian Vuia” din Tăuții Măgherăuş, îi încurajează pe copiii să citească romanele lui Jules Verne şi să experimenteze reacţiile chimice studiate.
Ineditele lecţii de chimie au ajuns să fie prezentate în judeţ şi în ţară. De exemplu, pornind de la vizionarea documentarului Jules Verne –„O călătorie incredibilă”, elevii au fost încurajaţi să lectureze romanul „Insula misterioasă” pentru a identifica pasaje legate de chimie, a extrage metodele de obţinere a diferitelor materiale şi substanţe necesare supravieţuirii şi a le transpune în reacţii chimice studiate.
O astfel de activitate s-a derulat luna trecută şi în Sala de Conferinţe a Bibliotecii Judeţene „Petre Dulfu” Baia Mare, purtând titlul sugestiv de „Lecţii de chimie în romanele lui Jules Verne”. Activitatea a reunit atât elevii claselor de excelenţă (a-VII-a şi a VIII-a) de la Şcoala „Traian Vuia” din Tăuţii Măgherăuş (director Aneta Pop) cât şi a celor de la Şcoala „Avram Iancu” (prof. Elda Păşcuţ) şi de la Colegiului Naţional „Vasile Lucaciu” Baia Mare (prof. Magdalena Covaci).
Nu este însă singura activitate de acest fel la care au participat elevii din Tăuţii Măgherăuş: Xperimania (2010), U4energy (2011), Şcoala mea şi a ta, e- Şcoala! (2009), European Exchange School (2011). La începutul lunii martie, elevii şi prof. Aneta Pop au participat la „Forumul inovatorilor în educație” de la Brașov. Evenimentul a reunit învățători, profesori si directori din întreaga țară care au discutat despre cele mai noi tendințe si abordări de folosire a tehnologiei informației în educație. În aceeaşi locaţie, s-au desfăşurat şi consfătuirile Naționale MECTS organizate în parteneriat cu Microsoft România, unde activitatea profesoarei a fost premiată de celebra companie.
Fabricarea sticlei
„Substanţele care intră în compoziţia sticlei sunt doar nisipul, creta şi soda. Or, ţărmul le furniza nisipul, varul furniza creta, plantele marine furnizau soda, piritele furnizau acidul sulfuric, iar subsolul le furniza cărbunele pentru a încălzi cuptorul la temperatura dorită.
La 28 martie cuptorul ardea cu flacără mare. O sută părţi de nisip, treizeci şi cinci de cretă, patruzeci de sulfat de sodiu, amestecate cu trei părţi de praf de cărbune compuneau substanţa depusă în creuzete de pământ refractar...”
Vă propun următoarea problemă:
Sticla de potasiu, utilizată pentru obținerea vaselor de laborator datorită rezistenței termice și chimice mari, conține: 32,94% Si, 43,92% O, 7,84% Ca.
Aflați formula chimică a sticlei de potasiu!
Rezolvare:
32,94 + 43,92 + 7,84 = 84,7
100 - 84,7 = 15,3 → sticla conţine 15.3% K
Si: 32,94 / 28 = 1,17 ; 1,17 / 0,19 = 6,15
O: 43,92 / 16 = 2,74 ; 2,74 / 0,19 = 14,42
Ca: 7,84 / 40 = 0,41; 0,19 / 0,19 = 1
K: 16,3 / 39 = 0,41; 0,41 / 0,19 = 2,15
→ Si6O14CaK2
Formula corectă: 6SiO2 ∙ CaO ∙ K2O
Derecskei Norbert, cls. a VII-a A, Liceul „Traian Vuia” Tăuţii-Măgherăuş