• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 25 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 19 Mai , 2003
* Guvernul si CNAS atenteaza la viata romanilor
Criminalele lor minciuni

* Ministerul de Interne doreste o schimbare
Deh, imaginea conteaza

* Interviurile GAZETEI: azi, Theodor Stolojan, presedintele Partidului National Liberal
Pe urmele Bratienilor

* Guvernul si CNAS atenteaza la viata romanilor
Criminalele lor minciuni

Se vorbeste despre optimism si speranta, dar situatia din sistemul de sanatate se agraveaza tot mai mult. Farmaciile nu mai elibereaza medicamente compensate, pe motiv ca nu li s-au platit datoriile din primul trimestru al acestui an. CNAS a interzis farmaciilor sa depaseasca plafonul impus pentru eliberarea de medicamente compensate. Din cauza lipsei banilor necesari pentru achizitionarea de medicamente, bolnavii devin agresivi cu cei din jur sau cu ei insisi.

Incompetenta, indiferenta, ineficienta si promisiuni desarte. Inscriptiile itinerariului spre moarte al romanilor si singurele rezultate ale sforaitoarei reforme din sistemul de sanatate. Conform protocolului din februarie 2003, datoriile catre farmacii trebuiau achitate pana la sfarsitul lunii aprilie. Protocolul s-a dovedit a fi o penibila minciuna prin care guvernantii si-au castigat cateva momente de liniste.

Fiecare inceput de luna e un deja-vu. Mereu aceleasi probleme, farmaciile nu elibereaza medicamente compensate. Cozile formate din bolnavi fac parte din tristul peisaj cotidian al Romaniei noastre “atat de glorioase”. Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS) nu a platit. Promisiunile facute fabricantilor, importatorilor si distribuitorilor de medicamente, promisiuni care aveau si girul Guvernului, s-au dovedit a fi minciuni fara acoperire. Promisiunile eterne ca “va fi bine, ca situatia va fi rezolvata” s-au dovedit a fi modul in care guvernantii au castigat linistea perturbata de indignarea bolnavilor. Au mai castigat patru luni de liniste trisand miseleste, ca in partidele docherilor. Cu o carte ascunsa in maneca.

Sinuciderea

In lipsa de medicamente, bolnavii psihic sufera cel mai mult, suferinta care poate avea repercusiuni si asupra celor din preajma, din cauza reactiilor de violenta care pot surveni in lipsa tratamentului. Undeva, in Romania, parca nici nu mai conteaza unde, un bolnav de schizofrenie, caruia i s-a intrerupt tratamentul, s-a aruncat pe geamul apartamentului sau de la etajul sapte. “Intreruperea tratamentului pentru bolnavii psihic poate duce la situatii decompensate, adica de acutizare a tulburarii. Aceasta agravare duce la heteroagresivitate, adica agresivitate indreptata impotriva celor din jur, sau la autoagresivitate. Depresiile cronice duc la suicid sau la tentative de suicid. Medicamentatia pentru bolile psihice este foarte scumpa. Pericolul generat de intreruperea tratamentului este mare nu numai sub aspectul tulburarilor comportamentale. Cand vor fi bani, s-ar putea sa ne trezim cu o aglomerare a paturilor de spital. Ne asteapta o perioada extem de dificila”, a estimat celebrul psiholog Ioan Serban.

Macelarul

Sinucigasi sau potentiali criminali, bolnavii psihic necesita tratamente scumpe, dar retetele nu sunt onorate. Farmacistii motiveaza prin datoriile imense pe care le are Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate Maramures (CJASM). Proprietarii farmaciilor mai reactioneaza doar la “rugamintile” sefilor din CJASM si elibereaza “compensate” doar celor care-si cer vehement drepturile dupa asteptari indelungate in anticamera audientelor. Guvernul vrea sa reduca lista medicamentelor compensate si numarul farmaciilor care le elibereaza. Oamenii mor si premierul Adrian Nastase joaca rolul macelarului, afirmand ca “defectul” Danielei Bartos, ministru al Sanatatii si Familiei, este ca “nu stie sa taie in carne vie”!

... Atunci, transati-ne!

CJASM nu a respectat termenul pentru plata arieratelor farmaciilor. Conform protocolului incheiat intre CNAS, Ministerul Finantelor Publice, Ministerul Sanatatii si Familiei si Asociatia Distribuitorilor de Medicamente, pana la sfarsitul lunii aprilie datoriile trebuiau achitate integral. “Am platit aproape integral datoriile pe 2002 catre farmacii. Urmeaza sa fie facuta si plata datoriilor pe 2003. Farmaciile elibereaza medicamente compensate atat cat le permit fondurile. Conform contractului, plata se face dupa trei luni. Din punctul nostru de vedere, situatia este normala. Sigur ca necesarul de medicamente nu poate fi acoperit de fondurile CJASM si asta nu e normal. Se urmareste asigurarea terapiei cu medicamente mai ieftine. Compensarea medicamentelor se va face la pretul de referinta, nu la pretul de raft. Bolnavul va trebui sa scoata mai multi bani din buzunar, dar vor beneficia mai multe persoane de medicamente. Bugetul contractat cu farmaciile pe 2003 este de 42,8 miliarde de lei. Anul trecut am primit 87 de miliarde, din care 23 erau arieratele pe 2001”, a spus Florin Tataru, directorul CJASM. Nu au platit, desi au “promis”, au “semnat acte”... in fiecare luna criza se acutizeaza si pare ca a ajuns la maximum, dar luna care urmeaza demonstreaza ca romanul are o suportabilitate infinita. “Domnilor” guvernanti, nu supralicitati, psihologii carora le-am cerut parerea spun ca “dormiti pe un butoi cu pulbere.” Am incheiat citatul. Apropo, transati-ne...

Dilema farmaciilor

In Maramures sunt 50 de farmacii particulare care au relatii contractuale cu CJASM si trei farmacii cu circuit inchis pentru boli cronice. Cum au ajuns aceste farmacii sa aiba relatii contractuale cu CJASM? Criteriile de selectie se stabilesc in functie de: gradul de orientare a farmaciei pentru desfacerea de medicamente, raportul dintre valoarea impozitului platit si valoarea contractului cu CJASM, numarul de puncte de lucru si concordanta dintre stocul de medicamente declarat si cel constatat de controlul efectuat de CJASM. Ce spune institutia care ar trebui sa-i controleze pe farmacisti? “Inca nu am efectuat un control pentru a verifica daca stocul de medicamente declarat este cel real. Nu am primit plangeri in care sa se arate ca unele farmacii ar elibera medicamente rudelor sau cunostintelor. Pe langa acestea, trebuiau sa aiba o gestiune cantitativ-valorica a stocului de medicamente. Pe baza acestor criterii s-au inregistrat variatii foarte mari intre sumele alocate”, a recunoscut Alina Pop, purtatorul de cuvant al CJASM.

Site-ul ilegalitatilor

Pe site-ul oficial, lista farmaciilor care au relatii contractuale cu CJASM include si farmacia SC Diana SRL din Cehu Silvaniei (judetul Salaj)! Conform legii, o casa judeteana de asigurari de sanatate poate avea relatii contractuale numai cu farmaciile care se afla in judetul respectiv. Incalcarea legii (in conditiile in care nu ajung banii pentru farmaciile si bolnavii din Maramures) este “explicata” intr-un mod original. “Aceasta farmacie a refuzat sa incheie un contract cu noi, pentru ca fondurile care urmau sa-i fie alocate erau foarte mici. Si farmaciile ’Farmaceutica Galenus’ au sediul in Satu-Mare, dar au relatii contractuale cu CJASM. Aceasta farmacie nu are relatii contractuale cu CJAS Salaj, pentru ca sediul prinipal se afla in judetul Maramures. Oricum, site-ul nu a fost actualizat, iar lista este de anul trecut”, a motivat Alina Pop.

Vor sa fie creditori!

Chiar daca farmaciile nu au primit banii pentru medicamentele eliberate in primul trimestru al acestui an, nu intentioneaza sa desfaca contractele cu CJASM. De ce? Pare o intrebare normala. “Sunt 50 de farmacii care elibereaza medicamente compensate. Daca nu eliberam medicamente gratuit sau compensat, oamenii nu mai vin la noi. Trebuie sa ne asiguram salariile”, a motivat Veronica Cupsa, sefa farmaciei Millefolia din Baia Mare. Fondul alocat farmaciilor Galenus, Remedium si Pharma le-a permis sa elibereze medicamente compensate o singura zi. CNAS a interzis farmaciilor sa elibereze medicamente compensate peste plafonul impus. “CAS mai are datorii. Pentru primul trimestru nu am primit nici un ban. Nu putem elibera medicamente compensate peste plafon, pentru ca o sa le platim din banii nostri. Acum vor reduce numarul farmaciilor care elibereaza medicamente compensat, dar fondurile raman aceleasi. Vor fi din nou randuri, ca pe vremea lui Ceausescu”, a spus Margareta Kosa, sefa farmaciei “Ultramed”.

Disperare!

Fondurile CJAS se reduc, dar CNAS face economie. In primele luni ale acestui an, s-a inregistrat un plus de peste 800 de miliarde de lei. Bolnavii care sufera de cancer, diabet, boli psihice sau epilepsie trebuie sa scoata din buzunar cateva milioane de lei sau sa-si astepte resemnati sfarsitul. “Am pensie de 700.000 de lei, de unde bani pentru insulina si antidepresive. Am stat la coada sa-mi scot medicamente, dar au zis ca au depasit plafonul”, a spus Ana Cristea in varsta de 72 de ani. “De unde bani? Sunt pensionata pe caz de boala psihica. Am pensie de 900.000 de lei, iar medicamentele costa peste 2.000.000. Am stat doua ore pe holuri sa mi se elibereze o reteta compensata?”, a spus Mirabela Covaci in varsta de 56 de ani. Situatia e critica, iar reprezentantul CJASM, Valentin Pop incearca “temporizarea cu lumanarea”. “Nu e vina noastra ca nu ni se aloca mai multi bani. Speram ca situatia sa se rezolve in viitorul apropiat”, a spus Valentin Pop. Sperati singuri, scuzati-ne!

Ioana LUCACEL



* Ministerul de Interne doreste o schimbare
Deh, imaginea conteaza

Toma Zaharia, adjunctul Ministrului de Interne, insotit de Gheorghe Boblea, seful Directiei de Informare si Relatii Publice din MI, si Iancu Stefan, adjunct al Inspectoratului General al Politiei Romane, au prezentat in Baia Mare noua programe prin intermediul carora se doreste o schimbare de structura si imagine a politiei. Programele presupun atragerea de resurse umane in structurile ministerului, cresterea eficientei actiunilor, precum si schimbarea imaginii institutiei.

Politia isi schimba imaginea. Miercuri, 14 mai 2003, s-a aflat in Baia Mare o delegatie a Ministerului de Interne condusa de Toma Zaharia, chestor sef adjunct, secretar de Stat, prim-loctiitor al ministrului de Interne. Din delegatie au mai facut parte Stefan Iancu, adjunct al sefului IGP si Gheorghe Boblea, comisar sef, seful Directiei de Informare si Relatii Publice a Ministerului de Interne. S-au mediatizat noua programe prin care se doreste ridicarea eficientei actiunilor ministerului. Pentru realizarea programelor este nevoie de 8.500 miliarde de lei. Momentan, ministerul dispune de 40% din fonduri.

Al doilea om din ierarhia Ministerului de Interne, Toma Zaharia, a prezentat la Baia Mare noua programe prin care se doresc schimbari de structura si imagine in Ministerul de Interne. “Strazi linistite – oras sigur”, “Scoli si parcuri in siguranta”, “Trafic rutier mai sigur”, “Impotriva mortii albe”, “Impotriva fraudei si a coruptiei”, “Frontiere sigure-frontiere europene”, “Pentru comunitate - impreuna cu cetatenii”, “Imagine prin fapte” si “Pentru linistea comunitatii rurale” sunt programele care vor incepe din 24 martie 2003. Dupa discutiile cu reprezentantii structurilor din judet, a urmat o conferinta de presa la care delegatiei i s-a alaturat si comisarul Anton Breban, seful IPJ Maramures. Prin programele prezentate se doreste afilierea la normele internationale din domeniu. Pana in acest moment, implementarea lor s-a realizat la nivel de discutii.

Deficitari la resurse umane

“Din 24 martie, s-a inceput implementarea prin tiparirea, transmiterea, difuzarea catre toate structurile, precum si purtarea de discutii cu responsabilii de programe si analiza costurilor pe care le impune”, a spus Toma Zaharia. Demararea acestor programe presupune un suport material de aproximativ 8.500 miliarde de lei, necesari achizitionarii materialelor specifice si mijloacelor necesare. In momentul de fata, ministerul dispune de un cuantum de 40% din banii necesari. Pentru restul de bani se cauta finantari. Programele presupun si achizitionarea de resurse umane in judetele cu deficit. In acest sens, se va efectua angajarea treptata a aproximativ 3.000 de cadre in toate structurile ministerului. Deoarece Maramuresul nu sta foarte bine la capitolul resurse umane, va fi inclus pe lista judetelor cu deficit. Chestorul principal a mentionat ca se doreste sensibilizarea autoritatilor locale in sprijinirea programelor. “Va declar, cu toata raspunderea, ca intreaga conducere a Ministerului de Interne a declansat o ofensiva totala pentru schimbarea imaginii”, a spus Toma Zaharia. In ce priveste transparenta impusa de aceste programe, primul loctiitor al ministrului se declara deschis la orice marturisire, mai putin la lucrurile care nu pot fi declarate. “Dorim ca imaginea ministerului sa fie transferata in planul mass-media. Nu avem nimic de ascuns. Vom face public tot, mai putin cateva date si informatii pe care nu le putem transmite”, a declarat Toma Zaharia.

Infractionalitatea din Borsa

Tot din partea chestorului principal am primit asigurari privind reducerea infractionalitatii. Optimistul Toma Zaharia vede o alta fata a Romaniei. “Am fost sunat in cele noua zile de concediu, ca sa zic asa, de prietenii mei, ziaristii, care m-au intrebat ce se mai intampla, fiindca nu mai au ce scrie. Uite ca nu s-a intamplat nimic. Asta e! Cand avem dam, cand nu, nu. Ce sa facem, sa le fabricam?”, s-a intrebat secretarul de stat. Mai aproape de noi, si mai departe de Bucuresti si de Ministerul de Interne, sunt zona Borsei si padurile ei. Despre defrisarile masive de padure din aceasta zona, care au fost sesizate in repetate randuri si la minister, Toma Zaharia nu a auzit nimic. A promis, insa, ca se va interesa. Prin noile programe se doreste solutionarea treptata a problemelor. “Avem in vedere latura calitativa, nu cantitativa. Vrem sa transformam din mult si prost in mult si bine”, a subliniat chestorul principal rezultatele asteptate. Prin realizarea acestor programe se spera o imbunatatire a imaginii Ministerului de Interne si o crestere a gradului de incredere a populatiei in Politie. Adjunctul ministrului de Interne si-a exprimat ingrijorarea privind reusita proiectelor, data fiind amploarea evenimentelor. Una dintre probleme o reprezinta fondurile. Pentru 60% din necesar inca se mai cauta surse de finantare...

Mihaela MIHALEA



* Interviurile GAZETEI: azi, Theodor Stolojan, presedintele Partidului National Liberal
Pe urmele Bratienilor

S-a nascut pe 24 octombrie 1943, in Targoviste, judetul Dambovita. Acolo a facut scoala primara si liceul, cu exceptia unui an, clasa a VI-a, pe care l-a urmat la Liceul “Baritiu” din Cluj. Doi ani a trait in Satu Mare, dar era prea mic pentru a-si mai aminti mare lucru din acea perioada. In 1966 a absolvit cursurile Academiei de Studii Economice Bucuresti. A obtinut titlul de doctor in economie, la ASE Bucuresti, in anul 1980. Este casatorit si are doi copii: Ada si Vlad.

In 1966 era economist stagiar la Frigotehnica Bucuresti, in 1972 si-a inceput activitatea in cadrul Ministerului de Finante, pentru a deveni in decembrie 1989 ministru adjunct al Finantelor, ministrul Finantelor (mai 1990) si presedintele Agentiei Nationale de Privatizare (mai 1991). In perioada octombrie 1991- noiembrie 1992, a fost prim ministru al Romaniei. Seminarul de Finante Publice la Fondul Monetar International l-a urmat in 1980, iar cursurile de specializare la Banca Mondiala intre anii 1993-1998.

Thedor Stolojan a cunoscut, in cadrul P.N.L., o ascensiune fulgeratoare. In iulie 2000 a devenit membru P.N.L.; in noiembrie 2000 a fost candidatul P.N.L. la Presedintia Romaniei, iar din 2001 este Presedintele Consiliului National al P.N.L. Este membru al Institutului International de Finante Publice, Saarbrucken, Germania (din 1978), director in Consiliul de Administratie al Fondului Romano-American (din 1996) si director in Consiliul de Administratie al Bancii Romanesti (din 1999).

Reporter: Ce ati reprosa liberalilor pentru guvernarea din 1996-2000?
Theodor Stolojan: Faptul ca nu au stiut sa se retraga la timp dintr-o guvernare care devenea tot mai ineficienta, vizibil tot mai ineficienta, si care lasa o impresie tot mai proasta.
Rep: Care este cea mai mare dezamagire a d-voastra, ca politician?
T.S.: Evolutia P.S.D. din ultima vreme, care se comporta ca un partid-stat, ca un partid care doreste sa preia metodele fostului Partid Comunist in manipularea opiniei publice, un partid care nu are absolut nici o jena sa cheltuiasca milioane de euro pentru manipulare. Acest Mohammed Said al Sahab al Romaniei, care este Dancu – si-mi pare rau, ca este de aici, din Ardeal, - are misiunea de a initia tot timpul programe de manipulare a opiniei publice. Opinia publica este manipulata, in sensul ca i se prezinta cat de bine traieste, iar ea de fapt isi da seama ca lucrurile evolueaza din rau in mai rau.
Rep: Aveti o mare realizare in campul politicii?
T.S.: Aceasta reconstructie pe care am inceput-o cu P.N.L., sprijinul pe care il am din partea P.N.L. si care nu poate decat sa ma bucure.
Rep: Care sunt politicienii pe care ii apreciati in mod deosebit?
T.S.: Din istoria Romaniei, evident Bratienii, I.G.Duca, Iuliu Maniu si v-as da un nume care nu este cunoscut in masura in care ar trebui sa fie cunoscut, Virgil Madgearu, un mare economist, cu o mare putere de analiza si sinteza. Astazi, din pacate, avem mult mai putine astfel de valori.
Rep: In ce masura Ion Iliescu poate constitui un model pentru un om politic liberal?
T.S.: Din pacate, el nu poate constitui un model. In ultima vreme are un comportament, sa zicem, acceptabil din punct de vedere politic dar, dupa cum vedeti, din cand in cand nu reuseste sa realizeze ce si-a propus. Iata, aceasta redeschidere de dosar, care i-a facut-o lui Basescu, e clar ca a raspuns la o comanda politica a P.S.D.-ului. Dansul este presedinte deja de noua ani in Romania si poarta responsabilitatea faptului ca Romania nu a fost acceptata in NATO in primul val si nu a fost acceptata in primul val nici in UE. Suntem tot timpul in coada tuturor.
Rep: Cum apreciati atitudinea clasei politice romanesti fata de ultima interventie militara in Irak?
T.S.: Eu cred ca a fost o atitudine corecta a noastra, in conformitate cu principiile pe care ne-am angajat sa le respectam. Ceea ce noi, liberalii, am subliniat in plus, a fost dorinta noastra ca acest conflict sa se incheie cat mai repede, ceea ce s-a si realizat, fara pierderi pentru romanii care au fost deplasati in zona Golfului.
Rep: Considerati ca atitudinea clasei politice romanesti poate influenta in sens negativ intrarea Romaniei in UE?
T.S.: UE ne-a trimis deja suficiente semnale ca nu e suficient sa ne propunem noi o data de intrare. UE are un principiu de la care nu se va abate niciodata, si anume ca Romania va intra in UE atunci cand va fi pregatita sa intre, nu cand doresc politicienii. Ca sa fie pregatita sa intre, ea trebuie sa faca reforme si sa reduca coruptia. Sunt criterii precise, pe care ei stiu sa le evalueze. Au facut acest lucru in cazul a 12 tari candidate si nu vor face nici un rabat in cazul Romaniei.
Rep.: In conditiile in care maine ati deveni presedintele Romaniei, care ar fi omul pe care l-ati numi in functia de prim-ministru?
T.S.: Eu nu pot sa dau acum un nume, pentru ca nu are sens, dar va pot spune urmatorul lucru: procesul de selectie a candidatilor pentru orice functie publica importanta in P.N.L. este deja un proces riguros, asezat pe criterii solide. Cunoastem deja – avem comisii permanente de specialitate in care participam tot timpul la dezbaterea problemelor din Romania, din toate domeniile – stim care sunt oamenii care au aceasta capacitate de a conduce un guvern, de a-si asuma responsabilitatea conducerii unui guvern.
Rep.: Daca veti castiga alegerile, care vor fi mijloacele concrete pe care le veti folosi pentru stoparea fenomenului coruptiei?
T.S.: Evident ca orice caz de coruptie trebuie urmarit si pedepsit potrivit legilor, dar este mult mai important sa previi cazurile de coruptie. As vrea sa spun ca aici, in Romania, coruptia creste deoarece avem sisteme care pur si simplu ii imping, ii stimuleaza pe oameni sa fie corupti. Daca vrem intr-adevar sa luptam impotriva coruptiei, trebuie sa actionam pe trei fronturi: sa scoatem activele economice din mana statului, deci sa terminam cat mai repede cu restituirea terenurilor si cu privatizarea, sa simplificam si sa precizam mai clar legislatia si, in sfarsit, sa impunem integritatea clasei politice. Nu putem sa permitem sa avem oameni care ocupa functii publice si care se afla tot timpul in conflicte de interes. Acestia folosesc resursele publice in scopuri personale.
Rep.: Cum pot fi oamenii impinsi spre coruptie?
T.S.: De exemplu, atunci cand vii la putere – cum a venit la putere P.S.D.-ul in anul 2000 – si modifici imediat legea privitoare la restituirea terenurilor si padurilor, spunand ca acestea se restituie de regula pe terenurile pe care le-ai avut, in acel moment ai deschis o poarta larga coruptiei in Romania, in sensul ca orice comisie are latitudinea sa-ti dea sau sa nu-ti dea terenul acolo unde l-ai avut. Si iata, au ajuns acum sute de mii de cazuri in justitie, unde oamenii se judeca pentru dreptul lor si o fac pe buna dreptate. Pachetul de legi impotriva coruptiei adoptat de P.S.D. fara dezbateri este firav, incomplet si lasa portite pe care P.S.D.-ul a inceput deja sa le foloseasca pentru a obtine derogari..
Rep.: Cum vedeti desfasurarea alegerilor locale de curand incheiate?
T.S.: Comportamentul P.S.D.-ului la ultimele alegeri locale ne-a demonstrat inca o data cat de nociv este politicianul care nu mai cunoaste nici o regula de bun simt, care nu are nici o problema sa foloseasca resursele publice pentru a manipula electoratul in favoarea votului.

Optiuni si argumente

- Politician sau bancher? As spune om de afaceri, nu neaparat bancher.
- Presedinte sau prim-ministru? Si una si alta sunt functii la fel de importante, cu responsabilitati.
- Republica sau monarhie? Republica.
- Fotbalul sau tenisul?
Nici una, nici alta. Mie imi plac alte sporturi: inot, schi, snowboard. Snowboard-ul in mod deosebit.
Ioan BOTIS

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.