• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 28 August 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 22 Martie , 2004

ANCHETA ECONOMIC

* Acceptand anarhia betonului-armat
Dupa blocuri...

* Izolarea economica se va resimti din plin si in nordul Maramuresului
Izolantul Cosma

* Masina Anului in Europa s-a lansat si in Baia Mare!
"Nu-mi spune baby!"

* Bursa vorbelor

* Punguta Financiara

* Doua masini castigate de maramuresenii asigurati!
ARDAF dEsigur

* RURAL
"Pantru mandra din Ieud, / Trec prin apa, nu ma ud"
In vatra Balastiului

* Acceptand anarhia betonului-armat
Dupa blocuri...

Dupa 1989, contrar nevoilor ecologice si normelor comunitare in domeniu, Sighetu Marmatiei (supranumit "Orasul dintre rauri") a "pierdut" o multime de parcuri. In era Primului hidrotehnician al patriei, ecologistii sunt redusi la anonimat. Poporul a fost fortat sa traiasca in decor de beton-armat, material atat de placut de fostul Intai Carmaci, cu oroare de gazoane "imperialiste".

Suprafata intravilana a Sighetului, cel mai nordic municipiu al tarii, este de 647 hectare. In acest areal, suprafetele de domeniu public pastrate in stare naturala nu depasesc 10 hectare! Singurele parcuri (care cu greu merita aceasta clasificare) sunt Gradina Morii si Parcul Dendrologic (ambele pe malul raului Iza). La acestea se adauga cateva sectoare minuscule de spatii verzi situate in Piata Libertatii, in zona 9 Mai, in spatele Pietei de alimente, langa Liceul "Regele Ferdinand" si... cam atat.

Tentativa esuata

In 2003, intretinerea spatiilor verzi, aflata de decenii in sarcina Primariei, a fost concesionata unei firme private, pentru suma de 1,5 miliarde lei. Tinerii intreprinzatori au facut ceva treaba, nu multa, cu bani, scule si oameni putini, ceva in genul "lasa-ma, sa te las". Desi au adus un aer de prospetime si idei moderne pentru prafuita mentalitate a "marmatienilor", per ansamblu nu au stralucit, asa ca acel contract n-a fost finalizat, iar din acest an, primaria va patrona din nou gradinaritul urban. In cursul anului trecut, spatiul verde din zona 1 Decembrie (fosta 9 Mai) a fost regandit. S-au plantat vreo 50 de copacei ornamentali, arbusti si iarba (pe un teren care vreme de un deceniu, a fost o groapa plina de betoane si gunoi, insalubra si periculoasa), trasandu-se vreo doua alei si ridicandu-se cateva ornamente epigrafice. Societatea concesionara a spatiilor verzi a reamenajat si parculetul din spatele Liceului "Regele Ferdinand", schitand cateva elegante ronduri cu flori, neuitand de copaceii nou planati, alaturi de cei vechi si de gardurile vii.

Dezastru generalizat

Ei bine, cele doua minuscule oaze de verdeata nu mai exista. Parcul de langa liceu, in care se mai recreau locuitorii cartierului invecinat (Constructorului), a fost ras in decembrie 2003 pentru a face loc unei statii de combustibil (Lukoil). Noua benzinarie se alatura alteia (OMV), situata tot in buricul targului pe un fost spatiu liber, fapt nemaiintalnit prin alte locuri. Cat priveste ultimul parculet, cel din zona 1 Decembrie, a inceput sa fie distrus in 15 martie 2004, pentru a face loc unui supermarket Artima. Util, nu-i vorba, dar merita distrusa vegetatia de pe 2.000 de metri patrati si zeci de puieti abia inmuguriti, cat timp la periferia orasului ar fi existat teren chiar si pentru locuri de parcare (de care un market are imperioasa nevoie)? Asadar, in ultimele luni, Sighetul a pierdut inca doua spatii verzi centrale. Dar dezastrul nu se opreste aici. Parcul Gradina Morii a fost vaduvit iarna aceasta de vreo 15 arbori (din cei vreo 250 pe care-i mai are), fara ca nimeni sa fie tras la raspundere. Pe Aleea Eminescu, unii iresponsabili au taiat o duzina de tei si salcami si nimeni n-a vazut sau auzit ceva. In Parcul Dendrologic pasc oile si caprele, arborii sunt doborati si nu exista nici macar o banca! Singurele zone verzi au ramas... cimitirele si curtea spitalului! Profesorul Antoniu Kramer, fostul lider al ecologistilor sigheteni, se intreaba ce putem face? "Nimeni nu ia nici o masura. Eu nu am putere. E trista atata nepasare." Daca opinia publica va continua sa taca, fiecare maraind revoltat doar in sinea lui, in cativa ani, orasul va deveni complet o Sahara intre ape...

Teofil IVANCIUC



* Izolarea economica se va resimti din plin si in nordul Maramuresului
Izolantul Cosma

"Tara Maramuresului nu face parte din judet?" ne-au intrebat oamenii din nord, revoltati de pericolul izolarii Maramuresului, sub presedintia baronului Cosma si a pesedeilor certareti. "GAZETA e doar a Baii Mari?" Nu, nu e. Cel mai bun ziar din judet este al intregului Maramures. Aflati ce voia sa faca Cosma, in visele-i fanteziste, pentru nordul cel oropsit, insa detinator a 200.000 de voturi.

In aprilie 2002, reprezentantii Consiliul Judetean Maramures au prezentat la Florenta (Italia), in fata Organizatiei Regiunilor Europene, un proiect numit "Reinvierea unui vechi drum comercial, cel al sarii si postavului". Acesta intentiona sa lege coridorul rutier IV (ce traverseaza Romania) de coridorul international V (ce strabate Slovacia si Ucraina). Drumul urma sa strapunga Gutinul prin celebrul utopic tunel "al lui Cosma", apoi sa "sara" raul Tisa peste podul de la Camara Sighet (atentie, nu pe cel istoric!). Respectivul drum urma sa lege sudul cu nordul Europei (cu Polonia si tarile baltice). Dupa deschiderea Drumului Sarii, distanta Sighet - Lvov (acum de 577 kilometri) s-ar scurta cu aproape 200 de kilometri (la 357 kilometri)!

Halucinand despre bani

Initial s-a discutat despre trecerea Tisei pe la Sighet, peste "Podul istoric". Acesta a obtinut o finantare initiala PHARE-CREDO de aproape 300.000 euro, contributia CJ si locala a depasit 500.000 euro, ca in final sa ajunga sa coste enorma suma de 23-27 de miliarde. Podul din lemn, lung de peste 200 de metri, cu o limita teoretica a suportarii greutatii unui trafic de 30 de tone, a fost receptionat in ianuarie 2004, dar este deja putred, plin de ciuperci si se zgaltaie din toate incheieturile. Dupa cum arata, in maxim 10 ani va da ortul popii. Oricum este inchis, si sanse mari de a fi dat traficului nu exista degraba (in pofida declaratiilor guvernamentale, care si-au dat “acordul de deschidere a punctului de trecere frontiera"), cat timp la carma Ucrainei se afla Kucima, iar apropierea Romaniei de UE si apartenenta la NATO nu sunt decat piedici in calea bunei vecinatati. Tunelul pe sub muntele Gutai a fost gandit in cinci variante (cu lungimi intre 2.200-5.200 de metri). Preturile estimative, la nivelul anului 2002, au fost uluitoare: 139-270 de milioane de dolari! Pana la urma se pare ca s-a ales varianta cea mai ieftina, dar pana sa se circule... Cosma a mai aburit judetul si cu deschiderea unor zone libere, in apropierea Sighetului si a Baii Mari. Infrastructura maramureseana urma sa fie legata de restul tarii prin viitorul drum rapid Baia Mare - Dej, noile drumuri europene urmand a fi Lviv - Uzhgorod - Sighet - Oradea - Arad, si Lviv-Uzhgorod - Sighet - Baia Mare - Cluj - Sibiu.

Noul pod peste Tisa

Cine n-are un pod, sa-si faca doua! Asa suna, in vremurile de restriste, dictonul PSD Maramures. Dupa ce s-a bagat un purcoi de bani in inesteticul "Pod istoric" de la capatul strazii N. Titulescu din Sighet, Cosma cel Intelept s-a gandit ca n-ar strica sa-i mai faca un “frate". Podul "numarul doi" urmeaza a fi construit peste Tisa, in zona Camara-Teplita (la marginea estica a Sighetului), si va deservi drumul de legatura, asigurand preluarea intregului trafic. Drumul este proiectat pentru viteza de 60 km/h, reducere impusa de existenta punctului de control la trecerea frontierei. Latimea totala va fi de 27 metri. Drumul de legatura intre retelele rutiere ale celor doua state, in lungime de peste 2 km, se intersecteaza atat cu drumul national DN 18 (pe partea romana), cat si cu drumul Ujgorod - Ivano Frankovsk (pe partea ucraineana). Lungimea drumului de legatura este de aproape 1 km pe malul romanesc si de aproape 1,5 km pe malul ucrainean. Drumul va avea o platforma de 27 m latime, din care 17 m latimea partii carosabile (2 benzi de circulatie pe sens, cu o banda mediana de separatie). Vor exista doua piste pentru ciclisti si doua trotuare pentru pietoni. De asemenea, se vor amenaja dotari pentru punctul de trecere a frontierei, punctul vamal si servicii comerciale. Stadiul proiectului: finalizat si depus pentru finantare pe programul PHARE. Frumooos!

Parlamentul pasivilor

Ce-i drept, ponoasele trebuie sa cada atat pe Alexandru Cosma, cat si pe parlamentarii maramureseni care n-au facut nimic pentru a baga in fata judetul care i-a ales (atunci, la momentul oportun, nu acum, dupa razboi). Cert e ca vom plati cu totii, scump, aceasta pasivitate. Dar si alesii nostri vor simti usturimi arzatoare, la votarile din iunie si noiembrie, ca n-om fi nici noi amnezici.

Barbile baronului

Romania n-are bani pentru medicamente si salarii, darmite de asemenea investitii faraonice. Nici marile companii occidentale nu sunt atrase de proiectele enuntate, pentru ca amortizarea investitiilor ar fi imposibil de efectuat in termene rentabile (spre exemplu, o autostrada trebuie sa aiba asigurat un flux de 20.000 de autovehicule pe zi, iar pe Podul Istoric de la Sighet se asteapta, de se va deschide, un trafic de 500 de persoane si 200 de masini in 24 de ore). Ca urmare, cei “cu putere-n pix" din Bucuresti si Bruxelles s-au uitat la Cosma ca la unul cazut din nori, i-au multumit frumos si s-au apucat de lucruri serioase. Rezultatul: dezastruos. Maramuresul ramane izolat. Iar comunicatele sforaitoare din saptamana tocmai incheiata, in care baronul Cosma ne-a anuntat ca tocmai “s-a stabilit semnarea acordului pentru deschiderea punctului de trecere a frontierei Sighetu Marmatiei - Solotvino". Cu scoaterea din izolarea economica a Maramuresului istoric, ramane cum am stabilit. Barbi.

Teofil IVANCIUC



* Masina Anului in Europa s-a lansat si in Baia Mare!
"Nu-mi spune baby!"

E Panda, dar nu e ursulet si nu mananca bambus. E Fiat Panda si e optimist, confortabil, econom, sigur. E primul supermini care si-a adjudecat cel mai prestigios premiu al industriei auto europene: Masina Anului. Puteti sa-l numiti "Micul urias" dar, in nici un caz, nu-i spuneti... baby!

Campionii se recunosc de la distanta, iar cel mai nou venit in familia Fiat demonstreaza acest lucru. Desi proaspat iesit din fasa, "piticul" a crescut in cateva luni cati altii in zece, adunand premii peste premii si mai bine de 150.000 de comenzi pe piata din Europa de Vest. Dupa "botezul" sarbatorit in cele mai importante orase continentale, noul Fiat Panda a tinut sa-i convinga si pe maramureseni de calitatile cu care l-au inzestrat "ursitoarele". Cel mai nou automobil ce poarta marca Panda este raspunsul optim oferit celor ce-si doresc o masina cu dimensiuni exterioare compacte, dar care dispune de confortul cu care ne-au obisnuit masinile mari. Este proiectata pentru consumuri mici si performante de exceptie, ideala pentru traficul de oras si perfecta pentru trasee lungi.

3 in 1

Noul model este o combinatie intre supermini, jeep si limuzina, capabila sa ofere clientilor flexibilitatea unui automobil de clasa A, aspectul exterior si pozitionarea mai inalta a scaunului soferului in raport cu solul, specifice masinilor de teren si nivelul ridicat de confort oferit de masinile mari. Fiat Panda este ideal pentru traficul infernal al unui oras aglomerat, fiind capabil, in acelasi timp, sa abordeze si trasee mai pretentioase. Acest lucru se datoreaza in mare parte si celor trei tipuri de motoare disponibile, asociate cu transmisii manuale cu 5 viteze si versiunea inovatoare Dualogic (cu operare secventiala, automata). Atragatoare si eleganta, disponibila in unsprezece variante de culori pastelate, tineresti, este o masina care transforma sofatul in placere. Datorita consumului redus de combustibil, nu te intristezi nici in fata pompei de benzina.

Marea masina mica

Daca v-ati hotarat sa achizitionati "Micul campion", puteti alege intre variantele Actual, Active, Dynamic si Emotion. Versiunile Actual si Active au in plus ca dotare standard: airbag pentru sofer, geamuri atermice, sistem follow-me-home, luneta cu sistem de incalzire si oglinzi reflectorizante exterioare, reglabile din interior. Active este echipat cu capace de roti de dimensiuni normale, stergator de luneta si pregatire montare radiocasetofon. La versiunea Dynamic, aceste echipamente sunt completate de ABS, servodirectie Dualdrive, sistem inchidere centralizata si airbag-uri frontale sofer si pasager. Varianta Emotion ofera ca dotari suplimentare tapiterie personalizata, jante din aliaj, sistem de control automat al climatizarii, radio CD-player, oglinzi laterale electrice, scaun sofer reglabil pe inaltime, tetiere pentru scaunele din spate, telecomanda si maner activ pentru hayon. Fiat Panda este destinat "tinerilor" intre 18 si 81 ani, adica celor care simt nevoia sa zambeasca si sa se simta liberi. Gama variata de accesorii permite personalizarea autoturismului in functie de gust si cerinte. Nici pretul nu e doar pe masura buzunarelor largi, ci poate fi "adaptat" in functie de buget si pretentii: de la 6.490 de Euro la 8.880 de Euro.

Ioana LUCACEL



* Bursa vorbelor

Stiati ca printre cele n+1 comisii si comitete exista o Comisie Nationala Anti-Saracie? Cu ce se ocupa ea e o nebuloasa, cata vreme saracia creste ca papadia, la tot coltu'. Cert e ca recent a dat nastere unui mirobolant raport, sustinut cu grafice si cifre, care au rolul de a peria guvernul. Responsabilii cu anti-saracia sustin ca numarul saracilor din Romania a scazut "dramatic" in ultimii trei ani pesedisti. Cum? Pai, in 2003, unul din zece romani sufera de saracie severa, adica venitul sau lunar este de sub 1,2 milioane de lei. Saraca pur si simplu e cam un sfert din populatie, pentru ca lor le intra in casa pana la 1,75 milioane de lei. Calculele sunt bizare, avand in vedere ca valoarea cosului minim este de 1,8 milioane de lei, suma stabilita tot de ei. Daca va spun ca toate tarile din lume iau in considerare pragul stabilit de Banca Mondiala, ajungem iar la recordul de originalitate a romanului. Banca Mondiala spune ca nivelul minim al venitului unei persoane este de 3,8 milioane (120 USD), sub aceasta valoare incepand saracia. Dar, vedeti ca in acest caz, 80% din romani ar fi declarati saraci. Si atunci, cu ce sa se mai laude pesedistii?

Pacaleli... scumpe

Uraaa! Guvernul isi respecta promisiunile! Dar nu va bucurati prea tare. Este vorba de o promisiune potrivnica omului de rand. La sfarsitul anului trecut, Guvernul promitea scumpiri trimestriale la utilitati. Ei bine, 1 aprilie nu e doar ziua pacalelilor, ci si ziua in care gazele naturale se scumpesc cu 4%, conform negocierilor cu FMI-ul. Tarifele vor mai fi modificate crescator inca de doua ori pana la sfarsitul anului, pentru a rima cu tarifele europene. Logic, va urma un val oceanic de scumpiri: painea (4%), carnea si produsele din carne (6%), uleiul alimentar, de exemplu. Creste si pretul graului si taxele vamale pentru produsele de carne din Ungaria si Cehia. Dar creste si pretul utilitatilor, in timp ce salariul consumatorilor de rand nu a fost negociat cu FMI. Singura luminita vine dinspre "tunelul" energiei electrice, care va actualiza tarifele doar la 1 iulie, pasuind romanul in primul semestru.

Lavinia COTARCEA



* Punguta Financiara

Cardul reducerilor

Ministerul Finantelor va realiza un nou proiect. In atentia ministrului Tanasescu sunt reducerile de care vor beneficia cei care vor achizitiona marfuri prin intermediul cardului. Reducerile se vor situa intre 2 si 5%, urmand a se stabili categoriile de produse si modul in care se vor acoperi de catre guvern aceste sume.

Ajutor pentru IMM-uri

Potrivit unei noi legislatii, se vor acorda ajutoare de stat pentru dezvoltarea regionala, pentru protectia mediului inconjurator si pentru salvarea unei intreprinderi de la faliment si restructurare.

Litoral ieftin

Toate persoanele cu venituri reduse pot petrece o saptamana pe litoral prin programul "Litoral pentru toti". In perioada 1 mai -15 iunie, anumite categorii de persoane pot petrece o saptamana pe litoral cu preturi cuprinse intre 549.000 si 999.000 lei.

Mihaela MIHALEA



* Doua masini castigate de maramuresenii asigurati!
ARDAF dEsigur

Doi maramureseni au castigat un Matiz si o Dacie Berlina. Masinile au sosit in Baia Mare pentru a premia un asigurat RCA si un broker, adica doi norocosi. Premiile oferite de Societatea de Asigurare-Reasigurare ARDAF S.A. au demonstrat ca nici macar norocul nu umbla singur.

"Valorile ARDAF sunt definite prin angajamentul oamenilor din intreaga organizatie de a actiona profesionist in relatiile cu clientii si partenerii de afaceri". Probabil asa as fi inceput in mod obisnuit un text despre o societate de asigurari. Dar, din fericire, am participat la festivitatea prin care au fost prezentati castigatorii premiilor oferite prin Campania de promovare ARDAF. Si am inteles ca nu se poate scrie scortos si impersonal despre ARDAF. In orice firma, oamenii sunt cei care construiesc imaginea. Nu stiu cum e in alte judete, dar in Maramures, ARDAF are o imagine excelenta. Pe merit. Tragerea la sorti a premiilor oferite prin campania de promovare a fost norocoasa pentru maramureseni, acestia "adjudecandu-si" doua premii. Din cele 25 de autoturisme Dacia Berlina care trebuiau impartite intregii tari, unul a ajuns in posesia lui Marcel Grosan, reprezentant in Baia Mare al brokerului Ace Interasig. Tombola s-a adresat agentilor ARDAF, persoane fizice, persoane juridice si brokeri care au avut rezultate deosebite in perioada 1 decembrie 2003 - 31 ianuarie 2004. Norocul a facut ca in 28 februarie, ziua de nastere a castigatorului, acesta sa fie anuntat de Carmen Partene, director ARDAF Sucursala Baia Mare, ca tocmai a intrat in posesia unui autoturism nou-nout: "De ziua ta, de la ARDAF o masina, de la Dumnezeu mai mult". Al doilea autoturism a fost rezultatul extragerii ce s-a referit la Campania RCA 2004 "Atentie, se trage!" adresata clientilor. Prin aceasta campanie au fost oferite 20 de autoturisme Daewoo Matiz asiguratilor din intreaga tara. Marius Crancau din Baia Mare a fost unul din norocosii alesi de computer. Si el avusese in urma cu o zi o sarbatoare in familie (aniversarea sotiei), iar ARDAF i-a facut o surpriza neasteptata. "Am venit la ARDAF sa inchei asigurarea RCA obligatorie, din intamplare. Era in 30 decembrie, dupa-amiaza pe la ora 6, iar cand mi s-a spus ca voi participa la tombola, am zambit. Doar nu era sa cred ca voi fi castigatorul. E limpede ca ARDAF-ul e firma preferata de asigurari de acum inainte, nu?" a spus Crancau.

Caminul asigurat

Anul 2004 este declarat de societatea de asigurari ARDAF ca fiind "anul asigurarilor de locuinte". In virtutea faptului ca, din acest an, Codul Fiscal prevede o deducere a primelor de asigurare pentru locuinte in limita de 200 Euro pe an, cei de la ARDAF s-au gandit ca ar fi bine sa popularizeze acest tip de asigurari, mai ales ca romanii nu sunt inca familiarizati cu conceptul de asigurare a proprietatilor lor. Polita "Caminul" a fost creata special pentru cetatenii cu venituri medii si mici, cotatiile de prima fiind foarte reduse si existand posibilitatea platii in 12 rate. Accesibilitate maxima, am spune. Polita "Caminul" cuprinde asigurarea locuintelor si a bunurilor, asigurare auto CASCO, asigurare de accidente si o asigurare de raspundere civila. De asemenea, exista o serie de reduceri: 10% in cazul platii integrale a primei de asigurare si alte zece procente in cazul in care clientul isi incheie si asigurarea RCA auto obligatorie. Inutil de amintit ca ARDAF ocupa unul din primele locuri intr-un top al firmelor de asigurari, realizat anul trecut, iar obtinerea certificatului de calitate ISO 9001:2000 dovedeste oficial ca la ARDAF munca nu e o joaca la intamplare. Si daca totul se petrece intr-o atmosfera relaxata, cu oameni competenti si amabili care iti ofera produse de calitate, mai ca iti vine sa crezi ca esti teleportat intr-una din tarile civilizate.

Lavinia COTARCEA



* RURAL
"Pantru mandra din Ieud, / Trec prin apa, nu ma ud"
In vatra Balastiului

Parca nicaieri in Maramuresul istoric nu se pastreaza mai bine specificul maramuresean decat la Ieud. "Vina" o poarta bisericile vechi din lemn, traditiile si legendele, oamenii care vorbesc cu inflacarare despre obiceiurile lor, batranele care torc canepa, copiii care iubesc folclorul maramuresean si mesterii populari, apreciati in tara si strainatate.

Ieudul dateaza din perioada daco-romana. Marturie sunt monedele descoperite aici, printre care si banul lui Traian. Legenda spune ca localitatea a fost intemeiata de fratii Balcu, Plesu si Chindrie. Prima denumire a satului a fost Balasti, devenita ulterior Ieud, dupa numele apei de-a lungul careia era situata asezarea. In trecut, vatra satului se afla in jurul manastirii, motiv pentru care locul respectiv pastreaza si astazi denumirea "La manastirea". Primul document care pomeneste numele localitatii dateaza din 1365, cand regele Ludovic cel Mare confisca proprietatea lui Bogdan.

"N-am bolit, veci!"

La cei 95 de ani pe care i-a implinit in februarie, Gheorghe Florea, zis Pityu, e plin de viata. In fiecare dimineata merge la biserica, apoi porneste prin sat, pe la rude si prieteni, pentru o vorba calda. L-am gasit la un nepot, care tocmai se intorsese din Italia. "Am avut numa' oarice operatie pa la 60 de ani, in rest, n-am bolit veci! Amu' ii drept, am mai picurat cate un pahar de horinca. Si-amu' mai scap cate unu'. Nu-i bai ca-i tare horinca, baiu-i ca-s io slab amu'!" ne-a spus batranul care are 11 nepoti si 24 de stranepoti. N-a fost angajat nici macar o zi, dar de lucru pe langa casa a avut destul. Ne-a dezvaluit si secretul longevitatii: optimismul. "Mai bine razi, decat sa plangi!"

Biserica "batrana"

La inceputul secolului al XIV-lea, voievodul Balcu, pe o coasta prapastioasa de langa rau, si-a ridicat un castel de lemn, in apropierea caruia a fost cladita in 1364, o biserica de lemn. "Biserica din deal", cum este numita de localnici, este cel mai vechi lacas de cult din Maramures. Printre textele gasite aici se numara cea mai veche Pravila in limba romana (tiparita in 1563): Pravila de la Ieud sau Pravila lui Coresi, din care s-a mai pastrat doar un fragment scris pe 12 file, si Sobornicul (donat muzeului din Sighetu Marmatiei). Tot de aici au plecat si primele scrisori in limba romana, scrise intre 1565 si 1602, de catre juristul nobililor din Ieud. In podul "Bisericutei din Deal" a fost gasit, in 1921, Codicele de la Ieud, un manuscris care cuprinde Legenda Duminecii si doua omilii legate de joia si duminica Pastilor. Codicele de la Ieud dateaza cel mai probabil din 1391-1392, fiind, dupa parerea unora, cel mai vechi text in limba romana. In prezent, documentul este pastrat de Biblioteca Academiei Romane.

Moara lui Calciu

Ioan Florea, numit de sateni Calciu, este unul dintre cei mai gospodari ieudeni. Desi a implinit 68 de ani, batranul nu a renuntat la agricultura. Creste oi, porci, cai, vaci si albine si isi lucreaza in continuare pamantul. Nu a lasat in paragina nici moara pe apa, piua sau valtoarea, construite pe vremea cand satul nu avea curent electric. "L-am facut, ca oaminii aveau nevoie. Trabuie sa meri cine stie cat pana la moara, si io, cum eram aci langa apa, m-am gandit sa fac o moara, o valtoare si-o piua. Moara o mai folosasc numa' io, pantru casa, c-amu' sunt mori pa curent, da atunci nu erau. N-aveam curent deloc si tat io am facut primu' generator din sat. Am cumparat un generator pa benzina si l-am transformat pa apa. N-am scoala de electrician, numa' cum am stiut si-am intrebat. Le dadeam curent si oaminilor, mai ales la nunti", a spus Ioan Florea.

Muzeul lui Ples

Sotii Ioana si Ioan Ples sunt cunoscuti in tot judetul, datorita muzeului popular pe care l-au infiintat. Casa de lemn, veche de peste 250 de ani, adaposteste obiecte vechi, ceramica, costume populare si scrisori vechi. "Ideea ne-o dat-o fata, care, desi ii dusa din tara, o ramas cu gandu' la traditie. Vara avem multi vizitatori, mai ales straini. Acuma vindem si artizanaturi. Investitia ne-om scoate-o poate in 20 de ani, da' nu pantru bani am facut muzeu", a recunoscut Ioan Ples.

Ieud

Primarul comunei este Nicolae David * comuna are aproximativ 4.600 de locuitori * "Ansamblul de copii al scolii Ieud" are in palmares zeci de participari si premii la festivaluri din tara si chiar strainatate * manifestarea culturala "Codicele de la Ieud" are o vechime de peste doua decenii si va fi reluata anul acesta, dupa o pauza de doi ani * in comuna functioneaza 12 pensiuni agroturistice * in localitate sunt 6 scoli si 6 lacasuri de cult * principala ramura a economiei comunei este agricultura, in special cresterea animalelor * Primaria Ieud va beneficia de o finantare SAPARD pentru asfaltarea drumurilor comunale * scoala din Ieud adaposteste un muzeu popular * anual, in comuna se organizeaza o intalnire cu fiii satului.

Ioana LUCACEL

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.