• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 17 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 1 Iulie , 2008

Americanii reactioneaza in fata cresterii preturilor pentru energie

Americanii incep, in sfarsit, sa reactioneze in fata preturilor-record ale benzinei, renuntand la SUV-uri, conducandu-si masinile mai rar si chiar luand in discutie inceperea unor foraje pe coasta Floridei si a Californiei. Intr-un an electoral dominat de ingrijorari de natura economi-ca, cei doi candidati prezidentiali avanseaza propuneri pentru reducerea folosirii de petrol in tara cu cel mai mare consum de combustibil din lume. Insa aceste planuri - de la sublinierea de catre democratul Barack Obama a importantei biocombustibililor la promovarea de catre republicanul John McCain a sporirii forajelor si a unor mari scutiri de taxe pentru vehiculele cu zero emisii de noxe - ar putea avea efectul de a scadea pretul gazului abia peste zece ani, scrie Reuters. Este usor sa se discute despre o eventuala schimbare, in conditiile in care nici unul dintre candidati nu doreste sa-si indeparteze alegatorii, afirma George Philippidis, profesor de politica pentru energie in cadrul Universitatii Internationale din Florida. „Se vorbeste foarte mult in perioada aceasta”, spune el, insa „nu cred ca se va intampla ceva concret pana mult dupa alegeri. Si cine stie care va fi la momentul respectiv pretul petrolului?” Lipsa de idei pentru metode de a controla pe termen scurt costurile si timpul necesar aducerii unor noi tehnologii pe piata presupune ca soferii sa se obisnuiasca cu preturle mari ale benzinei, indiferent care va fi lide-rul de la Casa Alba dupa alegerile din noiembrie. „Sa nu ne amagim singuri”, spune Joel Darmstadter, expert din cadrul grupului Resurse pentru Viitor de la Washington. „Daca vorbim despre masini cu zero emisii de noxe, atunci nu e vorba despre vreun model ce se afla acum in pregatire”. Sondajele de opinie indica deja faptul ca schimbarea este adusa de consumatori, nu de politicieni. Mai mult de jumatate din americani intentioneaza sa conduca mai putin, iar 74 la suta dintre ei sprijina ideea forarii pentru petrol in apele de pe coasta SUA, potrivit unor sondaje recente realizate de Zogby International. Pentru prima oara dupa anii ‘70 si inceputul anilor ‘80, distantele parcurse de americani la volanul masinii proprii au inceput sa scada, iar cererea pentru benzina e posibil sa fi atins punctul culminant, a afirmat firma Cambridge Energy Research Associates intr-un raport facut public saptamana trecuta. „Cu siguranta ca se schimba comportamentul consumatorilor atunci cand pretul galonului ajunge la 4 dolari, fata de 2 sau 3 dolari”, explica Samantha Gross, director-asociat al firmei de consultanta. Vanzarile de vehicule vechi sportive, minicamionete si dubite a scazut sub 50 la suta anul acesta, pentru prima oara dupa 2001. Companiile Ford si General Motors intentioneaza sa inchida fabricile de camionete si sa sporeasca productia de masini care consuma mai putin combustibil. Planul lui Obama s-ar baza in mare parte pe biocombustibilii din urmatoarea generatie, precum etanolul celulozic, pe care companiile spera sa-l poata produce din plante precum meiul si plopii. Dificultatile de ordin tehnic au impiedicat companiile sa produca acest tip de combustibil in cantitati comerciale, iar data realizarii acestei performante este impinsa din ce in ce mai departe in viitor. Propunerea lui McCain de a pune capat interdictiei impuse forarii pe coastele Americii, sprijinita si de presedintele George W. Bush, ar spori cu aproximativ 1-2 milioane de barili pe zi cantitatea globala de petrol. Insa analistii afirma ca dezvoltarea noilor puturi pentru foraj ar putea dura chiar si zece ani, in vreme ce la nivel global, cererea va fi de cel putin 100 de milioane de barili pe zi, cu aproximativ 15 milioane de barili pe zi mai mare decat in momentul de fata. Din dorinta de a scadea nevoia Americii de petrol strain, candidatii prezidentiali nu s-au concentrat suficient de mult asupra planurilor pentru imbunatatirea relatiilor cu producatorii globali de petrol, a afirmat Tim Evans, analist in cadrul firmei Citi Futures Pers-pective din New York. Printre alte solutii pe termen scurt care nu au fost luate in discutie de catre candidati sunt schimbarea titeiului „dulce” din Rezerva Strategica de Petrol a SUA cu titei „acru”, care costa cu 7 dolari mai putin per baril, explica Phil Verleger, analist independent si consultant in domeniul petrolului. Impunerea unui impozit pe benzina ar fi dificila din punct de vedere politic insa ar putea determina scaderea cererii, spune Evans, adaugand ca un alt pas ar putea consta in intarirea legii privitoare la reducerea vitezei cu care circula automobilele. „Tindem sa uitam ca acceleratia e legata de rezervorul cu combustibil, nu doar de vitezometru”, afirma el. In aceste conditii, alegatorii par sa fi acceptat ideea ca lucrurile trebuie sa se schimbe, atat la nivel politic, cat si la nivel personal. In Arizona, Benny Pelosi conduce un imens Ford Expedition cu suspensie ridicata si cauciuri uriase. Masina are in geam un semn „De Vanzare” si este unul dintre cele trei automobile ale americanului. „Ce-mi doresc acum? O masina care sa consume putina benzina. Statele Unite ar trebui sa fie mai putin lacome”, spune el. Setea de petrol Statele Unite ale Americii, flamande de energie, consuma aproximativ 7,5 miliarde de barili de petrol pe an si circa 9,3 milioane de barili de benzina pe zi. In contextul in care pretul petrolului s-a dublat in ultimul an, ajungand de aproape 140 de dolari per baril, nu este surprinzator faptul ca dintr-o data americanii vorbesc despre economisire, despre masini care nu consuma mult combustibil, despre energie nucleara si productia de etanol, energie eoliana si solara, sau despre forarea in Golful Mexicului. Reuters

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.