• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Sambătă , 30 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Vineri , 21 Mai , 2021

„All-Star Game”, Licitația de Eleganță, inclusiv două avioane prezidențiale, la Artmark

Avionul prezidențial „Super one-eleven”, folosit pentru zborurile oficiale ale președintelui Nicolae Ceaușescu, a fost scos la vânzare prin licitație de casa de licitații Artmark. De asemenea, a fost scos la vânzare și avionul folosit de Ion Iliescu în mandatele de președinte. Prețul de pornire al acestor avioane a fost fixat la 25 de mii de euro.

 

Este o licitație intere­san­tă, inedită pentru că vorbim de două avioa­ne, dar și pentru că cele două nave de zbor sunt avioane Rombac fabricate în România anilor 70. Vom prezenta avioa­nele și câteva date. Mai trebuie spus că aceste „obiecte” scoase la licitație fac parte dintr-un lot ce  cuprinde obiecte din categoria eleganță, respectiv zeci de ceasuri, poșete, bijuterii.

ROMBAC 1-11 (sau Rombac One-Eleven) este primul avion de pasa­geri cu reacție produs în Ro­mânia. A fost construit la Întreprinderea de Avioane București, după licența avionului englez mediu curier BAC 1-11⁠, avion proiectat la începutul anilor ’60 și produs între anii 1963-1982, de compania British Aircraft Corporation.
Primul avion (YR-BRA) a fost terminat în luna august 1982 și a fost prezentat presei și oficiali­tăților române la 27 august 1982. Primul zbor oficial de prezentare al acestui avion în fața conducerii statului a fost executat la 20 septembrie 1982, pe aeroportul Bă­neasa.

Zborul inaugural cu pasageri al avionului ROMBAC 1-11 a avut loc la 28 ianuarie 1983, pe ruta București-Timișoara, prima cursă externă a acestui aparat fiind efectuată la 23 martie 1983 pe ruta București-Londra.
Înainte de 1989, Întreprinderea de Avioane București, actuala Romaero Băneasa, a construit nouă aparate de acest tip, fiind singurul avion comercial cu reacție din Europa comunistă, cu excepția URSS.
Acest Rombac, YR-BRE, a fost avion prezidențial între 1986 și 1989.
Datorită extremei sale rarități și însemnătăți pentru istoria tehnică a României, avionul a fost clasat în patrimoniul cultural național mobil, categoria tezaur, prin Ordinul Ministrului Culturii nr. 2609/11.02.2021, beneficiind de regimul legal special prevăzut de Legea nr. 182/2000 pentru protejarea pa­trimoniului cultural național mobil. Vânzarea are caracter de lichidare, avionul fiind pus în licitație în cadrul lichidării pa­trimoniale a fostei întreprinderi de stat Romavia.   
Avionul prezidențial „Ne­grești”, folosit pentru zborurile ofi­ciale ale președintelui Ion Iliescu are următoarele caracteristici: L: 32,61 m; LA (lățimea fuselajului): 3,2 m; LA (anvergura ari­pilor): 28,5 m; l: 7,47 m; G (fără încărcătură): 27,4 t; G (maximă acceptată la decolare - pasageri, marfă, combustibil): 47,4 t motorizare: două turboventilatoare cu dublu flux Rolls-Royce Spey Mk 512-14DW capabile de o forță de împingere de 6.000 kgf, greutate maximă: 47.400 kgf, viteza maximă cu 119 pasageri: 870 km/h, autonomia: 3.500 km.
Principalele materiale de construcție sunt duraluminul și oțelurile speciale. Structura integral metalică a aeronavei este procesată prin aliaje de aluminiu. Acest avion, cu numărul de înregistrare YR-BRI, este ultimul ROMBAC 1-11 construit, efectuând primul zbor in anul 1989. A fost avion prezidențial în timpul primelor mandate ale lui Ion Iliescu și își păstrează mobilierul specific acestei funcții.

 

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.