Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Alina Modyrka - între rigoarea formei și libertatea picturii
Profesor universitar
dr. Nicolae Suciu
Alina Modyrka este studentă la Programul de Studii Arte Plastice – Pictură în anul II de Studii Masterale – Valori plastice și reflexive ale imaginii în pictura contemporană. Este născută la Solotvino, regiunea Zakarpatia, într-o familie de români, iar după absolvirea Colegiului de Artă din Ujgorod, este admisă la Universitatea Națională de Artă „George Enescu” din Iași, Specializarea Pictură. După un an de studii se transferă la Centrul Universitar de Nord din Baia Mare, Secția Arte Plastice – Pictură, unde absolvă Studiile de Licență în 2016 și continuă apoi cu studiile de masterat în cadrul aceleiași instituții. Este benefică o astfel de prezență printre studenții specializării de la Baia Mare, întrucât ea, precum și studenții din Republica Moldova vin cu o pregătire academică bine structurată și fundamentată pe rigoarea, înțelegerea, percepția și redarea formei, dar și cu o știință a armoniilor cromatice și a meșteșugului mânuirii instrumentelor de pictură.
Un prim contact cu realizările studentei anterior menționate m-a întors în timp, în anii studenției mele, când profesorul de desen pictorul Adrian Podoleanu, privindu-mi lucrările și înțelegându-mi posibilitățile, dar totodată și incertitudinile a descifrat că mă aflu într-o permanentă luptă dintre rigoarea formelor și spontaneitatea, prospețimea registrelor și armoniilor cromatice. După discuțiile purtate la analiza temelor din timpul semestrului, a elaborării etapelor de lucrării de licență, am descoperit o personalitate complexă cu reale calități și virtuți de pictor.
Realizările profesionale de excepție, precum și preocupările, dar și incertitudinile din ultimul timp au condus la un dialog cu domnia sa, din care redăm o scurtă notă autobiografică: „Primul contact adevărat cu studiul Artelor Plastice l-am identificat în anii de studiu la Colegiul de Arte «Adalbert Erdeli» din Ujgorod, regiunea Zakarpatia din Ucraina. Aici am descoperit și mi-am însușit cu multă seriozitate și rigoare, bazele desenului și ale compoziției. Orele de studiul desenului erau foarte severe, cu un volum mare de lucru, iar în fiecare săptămână realizam multe schițe în atelier cât și de peisaj pe străzile din Ujgorod. La studiul picturii am învățat secretele meșteșugului cromatic, lucrând copii, aproape săptămânal după pictura clasică ucrainiană și rusă: K. Korovin, I. Repin, Gluc. Studiul picturii l-am realizat nu numai în atelier, în fața modelului, a naturilor statice, ci și în cadrul orelor de pictură în plein-air, ceea ce m-a ajutat să învăț și să fac deosebirea dintre compozițiile figurative cu personaje și structurile compoziționale specifice picturii de peisaj în plein-air. Școala de pictură de la Ujgorod se aseamănă cu Școala de pictură băimăreană prin tradiția picturii de peisaj precum și prin continuitatea neîntreruptă a studiului în domeniul artelor vizuale până în prezent. Studiind în cadrul Universității băimărene pot să fac comparații, diferențe dintre ceea ce am învățat la Ujgorod și ceea ce studiez aici.
La Ujgorod, școala de artă pune un accent mai mare pe studiul desenului, pe bazele compoziției, a cunoștințelor de anatomie artistică în studiul portretului, iar aici se accentuează o orientare artistică îndreptată spre concept, creativitate, spirit critic și inovator. Bineînțeles că și la Baia Mare, în anii de studii de licență am avut cursuri și ore de studiu după model, portret, natură statică, dar de fiecare dată la finalizarea acestor teme profesorul coordonator ne ajută să ne formăm o viziune proprie, originală asupra subiectului ales.
La Baia Mare am simțit o mai multă libertate în exprimarea personală picturală. După finalizarea studiilor Colegiului de Artă de la Ujgorod am fost admisă ca studentă, la Universitatea Națională de Artă «George Enescu» din Iași, dar timpul de un an de zile a fost prea puțin pentru am formula o certitudine asupra particularităților specifice universului artelor din Moldova. Perioada scurtă petrecută la Iași a rămas o frumoasă și vie amintire, față de profesoara Zamfira Bârzu și colegii de atelier alături de care am participat la work-shop-uri, simpozioane și tabere de pictură, precum și la selecții expoziționale.
Din 2014 studiez la Baia Mare unde mă simt foarte bine, iar relația colocvială pe care profesorii o cultivă cu studenții mă încurajează, mă ajută și mă susține în împlinirea demersului meu artistic, iar totodată mă onorează să fiu în «orașul pictorilor» care, prin trecutul istoric, a fost și este un centru cultural artistic important pe plan național și internațional”.
În aceste circumstanțe, cuvintele lui Picasso capătă o rezonanță profundă că „arta începe cu rigoarea și sfârșește cu prea multă libertate”. Alina Modyrka este foarte apreciată de colegii din anul de studii și nu numai, devenind o „locomotivă” pentru aceștia, însuflețindu-i și determinându-i să descopere posibilități de exprimare care până acum nu au fost explorate. Este o bucurie ca profesor să-i descopăr calitățile de desenator din mapele cu desene și schițe, să deslușesc oportunități și posibilități de exprimare doar cu ajutorul liniei, dar totodată mă strădui să devin convingător că savoarea și spontaneitatea schițelor colorate pot constitui o pictură în sine fără dorința detaliului și a punctării rigorilor cognitive dobândite în timp prin exercițiu și prin studiu.
Ca recunoaștere a meritelor profesionale a participat la numeroase expoziții, simpozioane de artă și work-shop-uri dintre care se cuvine să menționam: Festivalul Internațional al Educației FIE, Iași 2014, Atelier 35, Expoziția „De Dragobete” – la Centrul Cultural Francez din Iași, Expoziția de grup Stop Cadru, Expoziție la Biblioteca Județeană „Petre Dulfu”, Baia Mare 2016, Galeria de Artă Nord, Simpozioanele Internaționale de pictură de la Desești (Maramureș), Baia Sprie, Dubova (Mehedinți), Hejce (Ungaria).