• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Marţi , 30 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 7 Martie , 2005

Alesii maramureseni si minunatele lor masini nezburatoare

Rable de primari Printre politicienii din Capitala, schimbarea masinilor o data la patru ani a devenit deja traditionala. Curiozitatea ne-a impins sa aflam daca “virusul” i-a contaminat si pe alesii locali din Maramures. Concluzie: desi unii primari se pot lauda cu mini parcuri auto, cei mai multi dintre edili prefera traditionala Dacie sau... Raba! Daca primarii din orasele mari circula cu bolizi de sute de mii de euro, iar parlamentarii sunt pe punctul de a-si achiziona niste “amarate” de Jeep-uri, multi dintre alesii locali din Maramures sunt nevoiti sa impinga “batrana” Dacie si s-o mai carpeasca pe ici pe colo. Asta daca n-au reusit sa se inghesuie pe lista beneficiarilor de donatii a unor institutii sau a generosului PSD. Bazatii De departe, primarii maramureseni cu cele mai “tari” masini sunt Ioana Trifoi (primarita din Botiza) si Vasile Boitor (primarul din Asuaju de Sus). „Faptele de arme” ale acestora, dar mai ales vechimea in PSD au determinat cresterea in curtea respectivelor primarii a doua minunatii de Jeep-uri. Insa nici Vasile Ardelean (primarul din Ulmeni), nu-si plange de mila, desi s-a “inrolat” ceva mai tarziu in randul partidului „trandafiriu”: cererea de adeziune la PSD, depusa dupa ce a castigat alegerile din 1996, i-a dat dreptul sa se preumble cu un Ford Mondeo. Numai ca masina PSD nu-l mai multumeste pe deplin, asa ca Ardelean si-a facut o adevarata pasiune pentru “shopingul” de masini in fata Primariei din Ulmeni. “Am o Dacia Solenza, si mai am un Ford Mondeo, da’ ala ii jaf, nu-l folosim ca are un consum de 12-13 litri. Solenza am luat-o din banii Consiliul Local. Am vrut sa merg la Ministerul Industriei, ca imi trebuie un microbuz. La politie e un necaz mai mare, ca n-avem nici o masina”, a spus Ardelean, necajit. Primaria pesedista din Targu Lapus a fost “cadorisita” cu un Ford Espero pe vremea cand “dibaciul carmaci” al orasului era viitorul prefect, apoi deputat, Ioan Buda. “Avem o Dacia veche, cred ca are vreo 12 ani si am primit un Espero de la Prefectura in 2000. Ei l-au scos din uz, ca… Mai ramanem cu el in drum, da’ ne mai ajuta oamenii ca ne cunosc. Dacia o folosim ca ne pricepem la ea, insa langa Espero plangem si il tractam. Ne-ar trebui o masina, daca ne-ati putea ajuta…”, a spus Vasile Revnic, viceprimarul din Targu Lapus, gandindu-se probabil ca ne indupleca sa-i donam vreo masina. Nepesedista. Altii au preferat o masina ceva mai costisitoare, chiar daca au fost nevoiti sa apeleze la credite. “Avem un Aro si un Matiz, cumparat prin credit de la banca. Am mai avut o Dacia veche, acum ori o s-o vindem ori o dam Politiei sau Scolii sau altor primarii, vom vedea”, a spus Emilian Pop, primarul din Sacalaseni. Daciada Primarii maramureseni care s-au gandit ca un mandat nou se “asorteaza” de minune cu o automobil nou, au preferat tot autohtona Dacie. Desi Stramtura se “lauda” cu cea mai mari rata a somajului si cu cele mai multe dosare de ajutor social din judet, in pusculita primariei s-au gasit bani de-o Dacia Nova. “Am mai avut o Dacia veche, dar nu se mai poate folosi. Nu vrem alta, ca si asa uite ca sunt reclamatii si contestatii”, a spus Ioan Pasere, primarul din Stramtura. La polul opus, se situeaza “ghinionistii” care sunt nevoiti sa dea zeci de milioane pe reparatii sau sa-si foloseasca masinile personale. „Am primit demult o Dacia de la Consiliul Judetean. Ultima data am platit 65 de milioane pe reparatii. O mai folosim cand mergem prin sate sau pana in Sighet, da’ mai mult nu putem risca”, a spus Liviu Lazarciuc, primarul din Bocicoiu Mare. Desi Seiniul a obtinut de ceva vreme statutul de oras, Primaria dispune doar de o Dacie. “E singura masina si are patru ani si ceva. Am luat-o din bugetul local. Folosim si masinile personale, n-avem ce face. Eu nu pot sa ma deplasez, trebuie sa aleg intre mine si alti angajati care au de mers in delegatii”, a spus Gheorghe Carabat, primarul din Seini. Altii, desi pot organiza o expozitie cu diferite modele ale masinii autohtone, nu le prea pot folosi. “Avem o Dacie 4X4 Diesel, achizitionata in noiembrie anul trecut, o Dacie Break care are vreo 10 ani, o Dacie 1310 care are in jur de 8 ani si o Dacie Papuc. O colectie de Dacii, da’ din care doar una functioneaza. Daca am face reparatii la doua din ele, ar costa aproape cat am cumpara una noua”, a spus Ionel Tmis, viceprimarul din Borsa. Aceasta fiind situatia, pentru ca in aceasta perioada parlamentarii tot fac “curatenie” prin garaje, alesii maramureseni viseaza in taina la o masina mai acatarii in care s-au plimbat “domnii de la centru” si sustin ca s-ar multumi “chiar cu o Dacioara”, desi un Mercedes ar pica mai bine. Cascadorii rasului Neinregimentat politic, Mihai Ivaszuk, primarul din Ocna Sugatag, are un parc auto ministerial, dar demn de un... santier (drept e ca-i realizat fara sa cheltuie din bugetul comunei): “avem o Raba (!) primita de la Ministerul Apararii, doua Dacii (una de la Ministerul de Interne si una de la Ministerul Justitiei) si un microbuz Mercedes (primit de la Consiliul Judetean). Acum am vrea sa achizionam impreuna cu un grup de primarii un utilaj pentru strangerea gunoiului.” Alt caz „la limita” se regaseste in Sapanta, unde noul primar, Maria Stetca (PSD) a avut ghinionul sa castige conducerea comunei taman cand partidul-Stat a cazut in Opozitie. Asa ca in caz de urgenta poate sa se descurce cu... un tractor sau o masina de pompieri. “Avem in dotare o masina de pompieri si un tractor. N-am avut niciodata masina, folosim masinile personale. Ce bani de reparatii? Ne bucuram cand avem bani de benzina”, a spus primarita din Sapanta. Ioana LUCACEL

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.