Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
AJOFM Maramureş, în corzile ANI
Zilele trecute a venit pe fluxul media informaţia că, directorul AJOFM Maramureş, Oana Oşanu, a intrat în atenţia ANI pentru un conflict de interese în materie administrativă. O formulare mai preţioasă a procedurii prin care s-au „sifonat” bani de la buget. Dincolo de situaţia prezentată de ANI, dincolo de prezumţia de nevinovăţie, există o problemă, la modul general, cauzată de felul în care au fost puse pe funcţii de conducere în deconcentrate, personaje politice ca plată pentru activitatea de la partid.
Despre profesionalism, altădată…
Agenţia Naţională de Integritate a constatat încălcarea regimului juridic al conflictului de interese în materie administrativă de către Oşanu Mihaela Oana, director executiv în cadrul Agenţiei Judeţene pentru Ocuparea Forţei de Muncă Maramureş, întrucât în perioada exercitării funcţiei, în calitate de reprezentant al instituţiei, a încheiat la data de 11 octombrie 2010 un acord de parteneriat cu S.C. CLEMON S.R.L., în vederea implementării Proiectului cu titlul „CLOP - Creştere economică locală prin reorientare profesională”, pe perioada 1 noiembrie 2010-30 iunie 2012.
Ulterior încheierii acestui acord, soţul persoanei evaluate a fost angajat în cadrul societăţii comerciale, pe funcţia de expert monitorizare în cadrul proiectului, acesta obţinând în perioada angajării venituri salariale în sumă de 11.862 lei.
Mai mult, în perioada în care soţul persoanei evaluate a fost angajat în cadrul S.C. CLEMON S.R.L., Oşanu Mihaela Oana a deţinut calitatea de preşedinte al Comisiei de evaluare a ofertelor depuse la licitaţia organizată de către A.J.O.F.M. Maramureş pentru selecţia furnizorului de servicii de informare şi consiliere profesională pentru un alt proiect, intitulat „Turism rural-alternativă viabilă de dezvoltare socio-economică în nordul României”. Singurul participant la licitaţia organizată şi câştigător al ofertei depuse a fost S.C. CLEMON S.R.L. (societate comercială care a deţinut în cadrul proiectului calitatea de subcontractant) în asociere cu S.C. ETHOS S.R.L.
La data de 15 februarie 2011, ulterior licitaţiei organizate, A.J.O.F.M Maramureş a încheiat cu S.C. CLEMON S.R.L. & S.C. ETHOS S.R.L. un contract în valoare de 1.240.000 lei (fără TVA) de servicii de informare şi consiliere profesională în cadrul Proiectului „Turism rural-alternativă viabilă de dezvoltare socio-economică în nordul României”.
Persoana evaluată a încălcat următoarele prevederi legale:
- art. 71 din Legea nr. 161/2003, potrivit cărora „Principiile care stau la baza prevenirii conflictului de interese în exercitarea demnităţilor publice şi funcţiilor publice sunt: imparţialitatea, integritatea, transparenţa deciziei şi supremaţia interesului public”;
- art. 79, alin. (1), lit. c) din Legea nr. 161/2003, potrivit cărora „Funcţionarul public este în conflict de interese dacă se află în una dintre următoarele situaţii […] interesele sale patrimoniale, ale soţului sau rudelor sale de gradul I pot influenţa deciziile pe care trebuie să le ia în exercitarea funcţiei publice”;
- art. 69, lit. (c) şi (d) din Ordonanţă de urgenţă Nr. 34 din 19 aprilie 2006, potrivit cărora „Nu au dreptul să fie implicaţi în procesul de verificare/evaluare a candidaturilor/ofertelor următoarele persoane […] persoane despre care se constată că pot avea un interes de natură să le afecteze imparţialitatea pe parcursul procesului de verificare/evaluare a candidaturilor/ofertelor; persoane care în exercitarea funcţiei pe care o deţin la nivelul autorităţii contractante se află în situaţia existenţei unui conflict de interese astfel cum este acesta reglementat de Legea nr. 161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenţei în exercitarea demnităţilor publice, a funcţiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupţiei, cu modificările şi completările ulterioare”.
Persoana evaluată a fost informată despre declanşarea procedurii de evaluare, elementele identificate, precum şi drepturile de care beneficiază – de a fi asistată sau reprezentată de un avocat şi de a prezenta date sau informaţii pe care le consideră necesare, personal ori prin transmiterea unui punct de vedere scris. Oşanu Mihaela Oana a depus la dosarul de evaluare un punct de vedere în termenul prevăzut de lege, în exercitarea dreptului la apărare.
Nimeni, nimic!
Am încercat să luăm legătura cu directorul AJOFM, dar nu a răspuns la telefon, iar pe cel fix de la instituţie ni s-a transmis că directorul lipseşte, din motive obiective.
Am vorbit cu Mircea Man, copreşedinte al PNL Maramureş pe tema ANI – Oşanu, mai ales că acesta a fost propunerea PDL pentru AJOFM în 2009.
Liderul liberal, de rit nou, s-a eschivat de la un răspuns concret la situaţia creată.
„Sigur, avem decalogul în care...dar Oana Oşanu nu candidează, nu are funcţie politică...Pe de altă parte, am văzut ce spune ANI şi până nu există o sentinţă a Curţii de Apel sau de la Înalta Curte, avem prezumţia de nevinovăţie”, a spus Mircea Man.
Fostul lider pedelist a uitat că în octombrie 2009, după ieşirea PSD de la guvernare, a urmat un val de schimbări în deconcentrate, s-a schimbat aproape tot. Pedeliştii au pus oameni de partid pe funcţii ce necesită profesionalism, nu un carnet.
Şi la AJOFM au fost discuţii, acuze cu privire la calitatea celui care va prelua conducerea instituţiei. Se pare că acuzele de atunci au un corespondent în realitate.
Pe de altă parte, asistăm la una din consecinţele schimbărilor în instituţii, la orice schimbare de putere, promovate de toate partidele din România.
Oana Oşanu a venit la conducere la sfârşitul lui 2009, iar acuzele ANI sunt pentru 2010-2012. Nu s-a pierdut timpul!