• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Marţi , 30 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 25 Aprilie , 2005

Aici sunt gropile dumneavoastra!

Vorbim de drumuri de fiecare data când vrem sa aratam ce tara de lumea a treia suntem si plângem dupa asfaltul inghitit de gropile uriase ce “decoreaza” drumurile. Nu avem bani, e clar. Dar nici nu avem grija ca banii pe care ii alocam in fiecare an pentru reparatia drumurilor sa ajunga acolo unde trebuie si sa evitam a pompa miliarde in aceleasi gropi. O simpla analiza a strategiei Consiliului Judetean in privinta gestionarii fondurilor destinate drumurilor arata o continuitate in a arunca banii pe fereastra. Conform unei Hotarâri din 1997 a Guvernului României, zonele rurale puteau beneficia de fonduri pentru pietruiri de drumuri, canalizare etc. Initial, lista beneficiarilor a cuprins 24 de localitati din judet, dar lucrarile finalizate pot fi numarate pe degete. Sa vedem ce s-a facut. Aprobari neonorate Conform “darii de seama” a ex-prezidentului CJ, Alexandru Cosma, din anii precedenti, trebuia pietruit drumul care leaga Rona de Sus de Costiui. In scripte e finalizat, dar primarul sustine ca a ramas doar cu aprobarea si banii au fost dati... doar pe hârtie. Ioan Romaniuc, primarul din Rona de Sus, declara ca : “am cerut bani pentru pietruirea drumului comunal ce face legatura intre Rona si Costiui si nu ne-or dat, desi banii s-or aprobat. In 2001 s-a inceput asfaltarea, dar nu s-a terminat, mai avem vreo 900 de metri. Acolo sunt Baile, manastirea si 300 de case. Din bugetul local am alocat 200 de milioane pentru 51 km de drum, dar plombarile nu tin. Acum reparam, peste un an nu se vede.” Drumul respectiv a fost “prins” pe lista drumurilor ce urmeaza a fi asfaltate anul acesta pentru ca, surpriza!, in scripte intreg tronsonul Vadu Izei-Costiui-Rona de Sus este neasfaltat! Adica ori investitia anterioara nu a fost facuta, ori “domnii” de la judet au “uitat” ca s-au mai alocat bani in zona. Ah!, iar Cosma... Drumul ce leaga Valea Izei de Valea Viseului (Bogdan Voda-Bocicoel-Viseu de Jos) a fost trecut de nenumarate ori in agenda lui Cosma. Insa, degeaba. Ioan Deac, primarul din Bogdan Voda, sustine ca: “in urma cu trei ani s-o lucrat la niste ziduri de sprijin, in rest, nimic. Propuneri au tot fost, dar nici macar plombari nu s-au facut. Prin HG din 1997 n-am fost prinsi, ca n-am fost (primar, n.red.) de-ai lor.” Astazi, drumul e din nou propus pentru asfaltare. Unde ati “plombat” banii, dom’ Cosma? La fel, drumul Vadu Izei-Sacel a fost propus anii anteriori spre reabilitare. Din lipsa de fonduri, lucrarea a stagnat. Acum, motivatia pentru obtinerea banilor e asigurarea drumului spre Manastirea Bârsana si a drumului de legatura dintre Bârsana si Strâmtura. In schimb, imediat ce treci de tablita care indica faptul ca ai intrat in Strâmtura, nici urma de gropi. Deocamdata. Iar “la locul faptei”, intr-o marti ploioasa (exact in dimineata când conducerea CJ muncea pe brânci sa imparta punga destinata drumurilor), muncitorii astupau de zor gropile. Pe cine intereseaza cât o tine lucrarea executata pe o astfel de vreme? Sau, lucrarile incep inaintea propunerilor? Asfaltare cu piatra (!) O problema grava exista si pe drumul Poienile Izei - Botiza cu o lungime de 16,9 km neasfaltati, din care, când vor fi bani se vor asfalta 2 km in localitatea Botiza. Vasile Dunca, primarul din Poienile Izei, sustine ca drumul este in pericol: “e asfaltat partial. Avem acolo o portiune cu probleme care s-ar putea rupe. Aceea nu e prinsa?” Pentru zona Codru-Chioar, listele de beneficiari pentru asfaltare cuprind cam aceleasi locatii cu cele propuse in timpul mandatului lui Cosma. DJ 193, limita de judet Satu Mare-Ardusat-Hideaga, a fost inceput, dar… neconsolidat. Adica, desi investitia e trecuta in categoria celor deja demarate, in dreptul suprafetei consolidate e... liber! In aceeasi categorie a drumurilor care s-au stricat in timpul eternelor reparatii intra si drumul Somcuta-Ciolt-Codru Butesei. “Am propus drumul spre Codru Butesii, Drumul European spre Posta si Drumul spre Valeni. Sunt facute demersurile spre minister, sa vedem daca se aloca. Drumurile sunt acum foarte rele. Is niste gropi de te doare capul. In centrul Somcutei am astupat gropile cu piatra de la Buciumi, fara alt liant (!). Nu stiu daca meritau stricati banii… Eu stiu ca drumurile astea au fost facute cu smoala româneasca. Si nu-i buna”, a precizat primarul din Somcuta. Concluzia e trista, ce s-o mai lungim? De câtiva ani ne amagim peticind si cârpind aceleasi drumuri, care arata jalnic. Anul de fata, nici macar electoral, nu are sa fie altfel. Deci, lasati sperantele deoparte si mai bine... asigurati-va masina. S-a alocat 10% din necesar! “In Maramures sunt in jur de 1.500 km de drumuri. Din acestea, 300 km sunt drumuri nationale (administrate de Ministerul Transporturilor), 900 km sunt drumuri judetene (administrate de Consiliul Judetean), iar 370 km sunt drumuri comunale (administrate de Consiliile Locale ale fiecarei comune). Anul acesta, pentru drumurile nationale s-au alocat in medie 1 miliard lei/km de drum, iar pentru cele judetene doar 100 milioane lei/km, in conditiile in care construirea unui drum costa intre 3 si 8 miliarde lei. Spre comparatie, in vest, tarile dezvoltate aloca anual 3-5% din Produsul Intern Brut pentru drumuri, iar noi 0,8 %. Si nu avem PIB-ul Germaniei, de exemplu. Am intocmit un studiu pentru evaluarea necesarului de bani pentru drumurile judetene si am constatat ca trebuie 1.000 miliarde lei. Cât s-a alocat anul acesta? 100 miliarde, adica 10%.” - Victor Marina, directorul SC Drumuri si Poduri din cadrul CJ Maramures. Emulsia Consiliului Judetean “Din cei 900 km de drum judetean, am luat in calcul 680 km, care au fost identificati ca necesitând absolute reparatii, fiind impracticabili. Despre situatia de la Costiui nu stiu nimic. Ma voi interesa. Ma intrebati de portiunile rupte de la Botiza. Sunt doua: asfaltata si pietruita. Unde este asfalt, se va repara. Unde e piatra, vom interveni ulterior. Iar pe portiunea Vad-Sacel, se vor face plombari pe o lungime de 82 km. M-am implicat mult in aceasta treaba si am cerut detalii: ce e aceea emulsie, costurile pe km de drum... Avem o strategie pe termen lung... (alte povesti ce nu tin loc de asfalt, n.red.)” - Marinel “Zgârciomanel” Kovacs, presedintele CJ Maramures Croitorasul cel primar Legat de drumul Vadu Izei-Sacel, am solicitat parerea primarului din Vadu Izei, dar, cu atitudine de vataf, Gheorghe Moldovan ne-a trântit telefonul in nas. Parca in atributiile autoritatilor locale intra si transparenta in gestionarea unor fonduri legate de problemele stringente ale judetului. Si daca respectul fata de alegatori nu-l obliga sa vorbeasca, atunci il obliga Legea liberului acces la informatiile de interes public. Dar in croitorie nu se lucreaza cu Monitorul Oficial. Spun unii. “Eu cu dumeavostra nu mai discut, va rog nu mai sunati aici, uitati numarul asta de telefon”, a spus Gheorghe Moldovan, primarul din Vadu Izei. Vom uita numarul, dar nu vom uita sa va cautam. Pe curând. Ioana LUCACEL

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.