• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 19 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Sambătă , 6 Iunie , 2015

Aeroportul visurilor noastre, toate!

Aeroportul Internaţional Baia Mare se află la o răscruce de drumuri şi de influenţe politice. Nordul nu va avea în curând o cale aeriană deschisă traficului de marfă şi călători aşa cum am fi dorit noi, maramureşenii. Actualul ministru al Transporturilor ne-a sancţionat din nou şi a trimis proiectul de modernizare a Aeroportului în perioada 2021-2030. Ce-am avut şi ce-am pierdut! Totul!

 
 

După Revoluţie, Maramureşul a devenit un loc în care politicienii şi-au exersat talentul în a izola, a distruge, a minimaliza eforturile unei zone, regiuni de a ajunge la un nivel de dezvoltare mai ridicat. Zona are resurse, potenţial, a avut şi mână de lucru calificată, a avut oportunităţi, dar nu a avut sprijin din partea politicienilor, cei care hotărăsc ce se face sau ce nu se face. În acest context, nordul României ar fi avut nevoie de un Aeroport Internaţional cu o pistă mai lungă pentru ca să poată ateriza şi avioane mai mari, dar şi avioane cargo. Pe la mijlocul anilor ’90, mai mulţi specialişti, dintre care îl amintim doar pe Mihai Grecu, specialistul de aur al Maramureşului, au spus că avem nevoie de un aeroport mai mare pentru a face faţă unui trafic de călători ridicat.

Mihai Grecu s-a bazat pe studii de trafic realizate în acea perioadă şi care arătau că o investiţie în aeroport, ca şi în celebrul drum rapid Baia Mare-Vaja, ar fi oportună pentru dezvoltarea nordului. Altfel spus, dacă am fi avut pista corespunzătoare, balizajul (finalizat într-un târziu), pe aeroportul din Baia Mare ar fi existat trafic ce ar fi confirmat investiţiile realizate. Mai mult, ar fi fost un impuls pentru mediul de afaceri, cu siguranţă că am fi avut mai mulţi investitori care ar fi venit în Maramureş pentru a derula afaceri, mai ales în producţie.

Lipsa infrastructurii rutiere, aeriene şi feroviară a condus Maramureşul între cele mai izolate judeţe din ţară. O bună bucată de timp am fost cea mai izolată zonă din România. Un destin pe care Maramureşul nu îl merită, deoarece nu am avut politicieni patrioţi care să se bată pentru nevoile acestei zone.

 

Anii au trecut şi nevoile au determinat administraţiile judeţene să facă eforturi pentru introducerea Maramureşului pe lista cu finanţare pe proiecte de infrastructură. Pe cea rutieră se ştie că celebrul drum rapid Baia Mare-Vaja a rămas în sertarele miniştrilor de la Transporturi din motive pe care nu le înţelegem, noi, maramureşenii. Gheorghe Dobre, Radu Berceanu, Anca Boagiu, Ovidiu Silaghi au fost miniştrii care ne-au tăiat de la finanţări. În schimb, Clujul a primit ce a dorit, iar acum este dat ca exemplu şi lăudat. Un exemplu aproape de noi. Silaghi a fost cel care a spus că atâta timp cât este el ministru, Baia Mare nu va avea aeroport mărit. El este cel care a încercat să ducă finanţarea spre Satu Mare. Norocul nostru că a fost schimbat.

 

Următorul ministru, Ramona Nicolae Mănescu, a fost cel care n-a spus nimic despre soarta aeroportului. Deputatul Mircea Dolha a întrebat în perioada ministeriatului lui Mănescu care este situaţia Aeroportului. Răspunsul este sublim, dar lipseşte cu desăvârşire.„Aeroportul Internaţional Baia-Mare se găseşte cuprins în viitoarea reţea Globală Trans-Europeană de Transport (TEN-T), care va intra în vigoare după aprobarea noului Regulament TEN-T, creându-se astfel posibilitatea finanţării proiectelor acestui aeroport din fondurile TEN-T, care vor fi alocate pentru realizarea obligaţiilor de investiţii ce rezultă din Regulament în cazul Reţelei Globale.

 

Ministerul Transporturilor derulează în prezent implementarea proiectului „Asistenţă Tehnică pentru elaborarea unui Master Plan General de Transport”, fiind estimat ca documentul final să fie finalizat la începutul anului 2014, astfel încât, la momentul actual, există doar versiuni intermediare ale Raportului privind Master Planul pe termen scurt, mediu şi lung, versiunea finală a listei de proiecte fiind stabilită ulterior.

Vă comunicăm faptul că Ministerul Transporturilor şi instituţiile abilitate din Uniunea Europeană colaborează în prezent pentru identificarea şi analiza problemelor majore din sistemul de transport din România, fază care se va concretiza într-o listă actualizată de proiecte şi intervenţii care se vor adresa acestor probleme. Aceste proiecte, în cazul în care vor fi aprobate în final, vor fi eligibile pentru finanţare UE pentru perioada de programare 2014-2020. În ceea ce priveşte data la care contractul de finanţare va fi semnat, menţionăm că nu poate fi stabilită cu precizie în acest moment, deoarece aceasta depinde de mai mulţi factori, cum ar fi stadiul de elaborare a documentaţiei (studiul de fezabilitate), avizele şi acordurile necesare precum şi disponibilitatea co-finanţării.

 

Ghidul Solicitantului pentru Domeniul Major de Intervenţie 2.4 aferent Axei Prioritare 2 a Programului Operaţional Sectorial Transport 2007-2013 a fost modificat, motivat de observaţiile Comisiei Europene cu privire la lipsa unei strategii, la nivel naţional, de dezvoltare a aeroporturilor regionale din România, strategie care să contribuie la dezvoltarea şi creşterea conectivităţii regionale”, se arată în răspunsul lui Mănescu.

În ultimii doi ani au continuat strigătele disperate dinspre nord spre cei care conduc această ţară. A fost terminat Master Planul, iar Maramureşul a primit o mică bucăţică de finanţare care a produs rumoare pe la începutul anului, vorbind de aeroport. Apoi a urmat o şedinţă de guvern în care a fost aprobat un memorandum prin care aeroportul băimărean primea 9 milioane de euro pentru prelungirea pistei. După care a fost tăcere. Pe plan local s-a vorbit de refacerea proiectului de finanţare.

 

Pentru a vedea care este situaţia, deputatul Cornelia Negruţ a adresat o întrebare ministrului Ioan Rus.„Vă întreb, respectuos, stimate domnule ministru: 1. Este cuprins Aeroportul Internaţional Baia Mare în Master Planul General de Transport al României, şi dacă da, care sunt referinţele privitoare la investiţiile ce urmează a se derula în acest an?2. Care este stadiul alocării fondurilor necesare pentru modernizarea şi extinderea pistei, şi când credeţi că vor începe efectiv lucrările?3. Cum apreciaţi activitatea Aeroportului Internaţional Baia Mare din ultimii ani, precum şi şansele sale de a deveni un jucător activ pe piaţa aeriană din România?”, au fost cele trei întrebări puse de deputatul maramureşean.

 

Răspunsul ministrului Ioan Rus ne-a băgat în ceaţă totală.„Stimată doamnă deputat,Aeroportul Baia-Mare este cuprins în Master Planul general de Transport, însă datorită bugetului limitat şi obţinerii unui scor redus în cadrul programului de Previzionare a Traficului Aerian, program ce a stat la baza tuturor proiectelor aferente sectorului aerian, acest proiect de dezvoltare a aeroportului se va implementa în perioada de programare 2021-2030. În ceea ce priveşte răspunsul ultimelor două întrebări, menţionăm că prin Hotărârea de Guvern nr.398/1997 privind trecerea unor regii autonome aeroportuare de sub autoritatea Ministerului Transporturilor sub autoritatea consiliilor judeţene, Aeroportul Internaţional Baia Mare a fost trecut sub autoritatea Consiliului Judeţean Maramureş”, se arată în răspunsul lui Rus. 

Vom reveni!

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.