Curs valutar
Recomandările Gazetei
Evenimente locale, concerte, teatru, expoziții, filme, cărțiNewsletter
Ultimele comentarii
Aeroportul Internaţional Baia Mare, faza licitaţia
Recent a avut loc deschiderea ofertelor în cadrul licitaţiei de la Aeroportul Internaţional Baia Mare pentru realizarea lucrărilor de prelungire a pistei. Au fost trei oferte, iar comisia desemnată să verifice şi să evalueze ofertele va da un răspuns în perioada următoare. Nu au fost făcute publice ofertele deoarece aşa prevede legislaţia în vigoare. Vor urma câteva săptămâni de foc pentru oficialii maramureşeni din
administraţie şi de la Aeroport, în aşteptarea rezultatelor.
Povestea Aeroportului din Baia Mare se poate încadra în volumul de drame ale nordului. Mărirea pistei şi a aerogării este un subiect dezbătut de mulţi ani şi care a figurat în ofertele electorale ale celor ce au fost prin cabinetul unu. Maramureşenii au înghiţit poveştile, dar minunea nu s-a produs din motive ce ţin de modul în care cei care au avut puterea au reuşit să facă ce trebuie pentru realizarea acestui proiect.
Motivele ţin de logica unor politicieni ce nu au vrut, nu au ştiut să aducă acest judeţ la un nivel de dezvoltare, măcar acceptabil. Fără drumuri, fără cale ferată, fără Aeroport, mulţi ani nordul ţării a fost izolat. Noi nu făceam parte din proiectele de dezvoltare a infrastructurii de parcă am fi o comunitate tolerată.
Cei care s-au perindat prin cabinetele puterii au explicaţii puerile. Probabil nu vom şti niciodată de ce au evitat să ridice acest judeţ în zona de dezvoltare pe care ar fi meritat-o.
În ultima perioadă s-a încercat realizarea proiectului de mărire a pistei Aeroportului având în vedere că au rămas nişte fonduri europene de la alte lucrări prin ţară. După un efort conjugat a fost depusă cererea de finanţare şi acum se aşteaptă rezultatul de care depinde realizarea proiectului.
Pe de altă parte, au fost depuse actele pentru contractarea executantului lucrării. A fost o licitaţie publică şi lumea aştepta cu sufletul la gură rezultatele, deoarece timpul a fost scurt, iar lucrările trebuie executate de firme specializate în astfel de lucrări.
Deşi voci rebele spuneau că nu vor fi ofertanţi, trei firme dintre cele zece care s-au interesat de subiect au depus oferte concrete. Acum se aşteaptă rezultatele!
Deoarece este un subiect important, vă prezentăm câteva date legate de licitaţie, de lucrare, de context.
Aeroportul Internaţional Baia Mare a avut două proiecte de hotărâre pe borderoul de şedinţe a administraţiei judeţene. La primul proiect s-a aprobat implementarea proiectului: „Extinderea şi modernizarea suprafeţei aeroportuare la Aeroportul Internaţional Baia Mare”, în cadrul POS Transport 2007-2013.
Valoarea totală a proiectului este de 86.991.000 lei. Valoarea eligibilă este de 70.154.032 lei, din care finanţare nerambursabilă UE în valoare de 59.630.927 lei, iar 9% vine de la bugetul de stat. Contribuţia CJ Maramureş este de 2%, respectiv 1.403.081 lei. Peste 16 milioane de lei reprezintă TVA şi este suportat temporar de Aeroport.
Al doilea proiect de hotărâre se referă la aprobarea amplasamentului lucrării de utilitate publică, extinderea pistei şi a listei cuprinzând terenurile ce se expropriază şi sumele individuale aferente despăgubirilor. Valoarea totală a acestora este de 2.845.842 lei. Cea mai mare suprafaţă de teren expropriată a fost de 70.488 metri pătraţi, cu o valoare de 740 de mii lei.
Lucrările care se vor executa sunt pe categorii şi au valori diferite. Cea mai importantă categorie este cea pentru investiţia de bază, respectiv 56 de milioane de lei (din care: lucrări pistă, căi rulare, platforme, drum tehnologic = 35.451.450,00 lei; lucrări drum DC97 = 1.369.470,00 lei; lucrări Pod = 1.092.150,00 lei; lucrări reţele de canalizare pluvială, drenaje, deviere râu Băiţa = 18.023.430,00 lei).
Preşedintele Consiliului Judeţean Maramureş, Zamfir Ciceu, aşteaptă rezultatele, dar mai ales semnarea contractului de finanţare.
„A fost procedura de deschidere de oferte, am înţeles că sunt trei ofertanţi. La acest moment colegii evaluează şi cred că termenul maxim de evaluare este de 25 de zile. Sper ca în acest timp să aibă o soluţie. Eu personal nu ştiu cine sunt ofertanţii şi nici nu mă interesează acest lucru, nu are importanţă. Aş vrea doar ca în termenul prevăzut de lege comisia să dea o soluţie, să nu o întindem foarte mult. Cel mai important lucru, esenţial de altfel, este semnarea contractului de finanţare. Dacă contractul de finanţare este semnat, obiectivul este posibil să fie realizat chiar dacă lucrările se vor întinde şi pe parcursul anului viitor, pentru că este un proiect pe Programul Operaţional de Transport care poate să fie fazat. Nu-mi doresc acest lucru, îmi doresc să se termine, dar dacă contractul de finanţare este semnat, atunci obiectivul este realizabil cu certitudine mare. Contractul de finanţare sper să se încheie şi să avem un document de finanţare. Asta este esenţial, celelalte sunt accesorii”, a spus Ciceu.