• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Marţi , 23 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 8 Februarie , 2010

Aeroportul International Baia Mare, de la vis la realitate

* Aeroportul International Baia Mare a devenit o prioritate pentru autoritatile judetene. Intr-o sedinta de poveste, consilierii maramureseni, conducerea executiva a Consiliului Judetean si specialistii Aeroportului au dezbatut ce si cum devine chestiunea cu poarta aeriana a nordului. Daca nu avem drumuri, macar sa putem circula cu avionul. Problema izolarii Maramuresului a redevenit de actualitate, dupa ce ministrul Radu Berceanu a ras de pe tabla finantarilor bugetare toate proiectele rutiere majore ale Maramuresului si nu numai. Ca solutie de compromis a ramas realizarea de urgenta a lucrarilor de modernizare la Aeroport. Trebuie mentionat ca Maramuresul este un nod aerian destul de important. Deasupra noastra, la 3-5-10 kilometri este o circulatie demna de un drum rapid. Altfel spus, pe aici trec multe avioane care au destinatii in toata lumea. La prima vedere nu pare a avea vreo importanta. La o privire mai atenta rezulta ca Maramuresul ar putea deveni varful de lance al dezvoltarii regionale. GAZETA de Maramures a sustinut in permanenta dezvoltarea unor structuri, a unor institutii de importanta regionala sau nationala. Drumul reorganizarii administrativ-regionale nu are cale de intors. Cu voia sau fara voia noastra, peste un timp oarecare, s-ar putea sa fim uimiti de modul rapid in care trec anii, nordul tarii va fi desenat dupa regulile UE, reguli pe care Romania s-a obligat sa le respecte. La fel in toata Romania. In aceasta perspectiva, Maramuresul nu isi poate permite luxul de a rata „tren dupa tren”. Suntem singurul judet din regiunea de dezvoltate N-V care nu are o institutie de importanta regionala (este una pentru probleme sociale de ceva vreme). Fiecare judet si-a jucat cartea dupa chipul si asemanarea celor care i-au condus. In cazul nostru se pot trage concluziile de rigoare. Este un subiect sensibil si de importanta majora pentru viitorul imediat al Maramuresului. Sa nu uitam ca Baia Mare este pol de dezvoltare in regiunea de N-V (alaturi de Oradea), ceea ce arata ca nu ar trebui sa ajungem un judet de rangul doi (scenariul pesimist). De aceea, trebuie ca proiectele majore ale judetului sa fie puse la locul lor, printre prioritatile ministerelor bucurestene. Convocarea unei sedinte extraordinare de CJ la Aeroport a fost o miscare interesanta a presedintelui Mircea Man. Singurul punct de pe ordinea de zi, situatia Aeroportului a scos din inertie partidele politice. Consilierii judeteni au venit pregatiti sa spulbere orice incercare de a promova o solutie de modernizare a caii aeriene a Maramuresului, pe bani multi. In urma cu o luna a fost prezentat un studiu de fezabilitate pentru lucrarile de modernizare ale Aeroportului, in valoare de 43,5 milioane de euro. Scandalul iscat atunci a dus la concluzia alesilor judeteni ca nu vom avea nici Aeroport International. GAZETA a prezentat atunci o pozitie ponderata si corecta a comandantului Aeroportului, Mihai Patrascu. Acesta a studiat, alaturi de specialistii de acolo toate posibilitatile de modernizare, prioritati si costuri. A rezultat o varianta de circa 12 milioane de euro. Propunerea specialistilor a ajuns la Man. Presedintele CJ a facut miscarea potrivita. A convocat sedinta mare si i-a pus pe specialisti sa explice ce trebuie facut si pe cati bani. A rezultat o sedinta de CJ cu multe momente hazlii. De exemplu, cei care au respins, in 2008, toata documentatia legata de lucrarile ce ar putut incepe atunci, au sustinut necesitatea lucrarilor urgente, iar cei „pro” de atunci, au pus acum fel si fel de conditii, intrebari, etc. Patrascu a prezentat scenariile si costurile aproximative. De asemenea, a prezentat o lista cu toate tipurile de avioane care ar putea opera pe Aeroportul modernizat. Au prezentate tabele cu aceste date si cu un videoproiector. Mura in gura! Cu toate acestea, au fost voci care au criticat, care nu au inteles si care au cerut imposibilul. „As dori ca la aceasta intalnire sa ajungem la o concluzie clara cu privire la prioritatile Aeroportului, cat de mult putem face!”, a spus printre altele, Man. Scenariile prezentate de Patrascu si datele tehnice oferite de directorul de trafic al Aeroportului au adus discutia de la un imposibil de acceptat in urma cu o luna, la o deschidere spre solutia optima, vizibila si din avion. La modul simplist spus, cele trei solutii prevedeau: a nu face nimic, nici o investitie ce ar duce ca in 2011 Aeroportul sa fie inchis. Varianta a doua este o marire a pistei de la 1800 la 2100 de metri, cu sistem de balizaj adecvat si sistem de ghidare a traficului modern, respectiv sistemul ILS. Costurile pentru aceasta varianta merg spre 12 milioane de euro (sunt incluse si modernizarile in Aerogara). A treia varianta reprezinta o marire a pistei pana la 2500 de metri (cu exproprieri de terenuri, o deviere de curs de apa etc.) si toate dotarile de mai sus, dar la varianta marita. Costurile ar ajunge, potrivit proiectului de fezabilitate realizat, la 43,5 de milioane de euro. Patrascu si specialistii Aeroportului au pledat cauza solutiei numarul doi. „Daca s-ar face demersurile necesare in cel mai scurt timp, am putea incepe lucrarile in vara acestui an, cu finalizare spre sfarsitul lui 2010”, a spus Patrascu. Presedintele CJ a preluat „stafeta” si a cerut consilierilor judeteni sa aprobe varianta care ar debloca situatia. Pe aceasta pista de 2100 de metri ar putea ateriza orice avion care este folosit in Romania. De la Airbuse la Boeing si utilitare sau avioane de talie mijlocie si mica. Uneori este greu Dupa vreo ora de explicatii directe si incrucisate, s-au pus intrebari mai mult decat hazlii. De exemplu: consolidarea pistei existente costa 4,1 milioane lei si in varianta cu pista de 2100 si in cea de 2500 (fiind vorba de aceeasi pista. Cea care exista!). Mai multi consilieri vigilenti, nu le dam numele din jena, au remarcat ca este aceeasi suma si au mirosit o afacere. Au reclamat imediat. Unul dintre ei este chiar inginer, se pare. Pe de alta parte, au fost voci care au sustinut varianta de 2500 de metri, desi 43,5 de milioane de euro sunt cam greu de gasit, iar lucrarile s-ar intinde pana la Calendele grecesti. O opinie greu de inteles. La vot, cu o abtinere, a trecut solutia a doua. „Voi dispune directiei tehnice, comisiilor de specialitate sa intocmeasca de urgenta documentatia necesara, caietul de sarcini si actele necesare. Avem cinci milioane de euro si putem obtine diferenta pana la 10-12 milioane euro, de la firma care ar prelua lucrarea. Se va face licitatie si putem spera la bine…” - Mircea Man Nicolae TEREMTUS teremtus@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.