• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 22 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Miercuri , 8 Septembrie , 2010

Aeroportul Baia Mare sabotat de interese politice si economice

* Maramuresul este din nou tinta grupurilor de interese politice si economice. Se incearca si se reuseste in mare parte izolarea nordului tarii. Nesimtitii joaca viitorul acestei zone la ruleta intereselor personale. Izolarea aduce saracie, ramanerea in urma, distrugerea celei mai interesante regiuni din Romania. Maramuresul! In acest numar vom prezenta „afacerea” Aeroportul din Baia Mare. In urma cu trei saptamani, la Cluj, sinistrul ministru Radu Berceanu a emis cateva consideratii despre Aeroporturile ardelene. Ministrul a spus printre altele ca sunt prea multe Aeroporturi, ca dezvoltarea in orasele mari a unei cai de acces aerian este o inventie comunista si ca se impune realizarea unui Aeroport regional, in Cluj, evident, iar restul (in speta Baia Mare si Oradea, Tg. Mures) sa fie comasate sau sa dispara. „Ar fi foarte bine sa aveti un Aeroport regional pentru ca oricum celelalte nu vor mai avea puterea de a functiona. Nu poti avea Aeroport si la Baia Mare, si la Oradea, si la Cluj, si la Mures. Avem atatea aeroporturi pentru ca serveau unui concept militar pe vremea comunismului, insa sistemul nu mai functioneaza. Au sanse de supravietuire acele Aeroporturi care au trafic, se pot autofinanta si dezvolta. UE impune aceleasi conditii”, a spus Radu Berceanu. Din aceasta perspectiva ministeriala, soarta Aeroportului din Baia Mare este pecetluita. Nu am inteles la vremea respectiva de ce nu aparea pe lista neagra a lui Berceanu si Aeroportul din Satu Mare. Potrivit teoriei ministrului si satmarenii au un Aeroport de conceptie comunista, ca atare ar trebui sa fie…Recent am inteles ca situatia este alta. Fara a avea pozitii oficiale, raspunsuri din partea unora care conduc acest judet, am realizat ca cineva, de undeva, incearca sa neantizeze acest judet. Din toate punctele de vedere. Vorbind de Aeroporturi, cel din Baia Mare ar trebui sa dispara si sa ramana cel din Satu Mare. Jocurile sunt deosebit de dure si se duc la nivel politic si economic. Se pare ca din grupul celor care trag tare pentru Satu Mare se afla fostul parlamentar de Maramures, Ioan Mircea Pascu, alti parlamentari sau fosti ministri din judetul vecin. Nu avem dovezile palpabile, dar nu este prima oara cand se vorbeste de influenta lui Pascu sau a altora pentru interesul judetului Satu Mare. Nu ar fi nimic rau ca ei se zbat pentru locul in care stau sau pe care il reprezinta in diverse structuri oficiale. Este rau ca aceste demersuri de fac intr-un mod greu de definit. Cei care pierd sunt maramuresenii si nordul tarii, judetul care are toate atuurile de a fi vioara intai in regiune. Din pacate ne lipsesc oamenii politici, cei care ar trebui sa se lupte pentru interesul zonei. De 20 de ani asistam neputinciosi cum pierdem tren dupa tren. Reorganizarea regionala va aduce alte structuri de conducere, o alta filozofie administrativa, financiara si sociala. Cine este pregatit sa preia conducerea regiunilor care sunt deja desenate prin mape ministeriale, acela va conduce, restul judetelor vor fi zone de rangul doi. De mai bine de 15 ani se pregateste terenul pentru aceste reasezari administrative. Parca am fi blestemati ca nordul sa aiba oameni de stat de categoria a doua. Nu trebuie decat sa privim in jur. Judetele vecine au institutii de importanta regionala, au drumuri, cai ferate, au proiecte pe infrastructura, au Aeroporturi si emit pretentii sa fie centru regional. Noi stam in expectativa. Asteptam ca para sa se coaca si sa cada in gura lui Natafleata, oricare ar fi el. Legat de Aeroport am aflat lucruri uimitoare. Daca vom pierde si iesirea pe calea aerului putem sa inchidem judetul si sa il declaram zona lipsita de orice importanta. Ce am aflat ne-a uimit. Fata de Aeroportul din Satu Mare, cel din Baia Mare are preturi la biletele de avion de pe cursele Tarom de doua ori mai scumpe. Diferenta este nejustificata, avand in vedere ca este cam aceeasi distanta fata de Bucuresti. S-a ajuns ca oamenii de afaceri baimareni sa mearga sa ia avionul din Satu Mare deoarece acolo e mai ieftin. S-a ajuns ca un drum dus-intors, Baia Mare – Bucuresti sa coste 12 milioane de lei. Este aberant. Am mers pe firul povestii si am aflat ca mai bine de jumatate din clientii Aeroportului din Satu Mare sunt de fapt maramureseni. Si de aici in acolo nebunia. Tarom, cel mai mare operator aeronautic romanesc are cinci tipuri de tarife. Primele doua sunt cele mai ieftine, urmatoarele sunt mai scumpe. Cererea mare de bilete este mare la primele doua categorii, in conditiile in care zbori la fel chiar daca ai un bilet de un milion opt sute de lei vechi sau unul de 6 milioane. Faptul ca ai perdeluta intre randuri, sau ca primesti ceva de mancat si de baut nu inseamna un confort bine delimitat si corect. Tarom are aceste bilete intre 1,8 milioane de lei si sase milioane. Politica Companiei e de a obisnui clientii sa isi rezerve bilete inainte cu o luna, doua sau chiar mai mult. De exemplu, acum sunt rezervari pana in luna decembrie. Practic, Tarom ruleaza niste bani pana cand va zbura clientul. Se mai incearca realizarea de abonamente, care ar avea tarife mai reduse. Acestea sunt generalitatile. In fapt, Aeroportul din Baia Mare are la dispozitie cinci bilete la pretul rezonabil, iar restul sunt scumpe. Mai mult, pe ruta baimareana, la avionul cu 48 de locuri se vand doar 43 de bilete deoarece avionul incarca kerosen si pentru intoarcere si se elimina din numarul pasagerilor pentru a putea lua combustibil. Aeroportul din Baia Mare are statie de alimentare, iar Tarom nu a stiut. Pentru Satu Mare situatia e alta. Acolo se dau 25 de bilete cu pretul minim, dupa niste calcule pe care nu le cunoaste nimeni. Am aflat si numai asa poate fi, ca mai bine de jumatate din clientii satmarenilor sunt din Maramures, care nu vor sa plateasca 5-6 milioane de lei un drum de Bucuresti. S-au facut demersuri de catre Aeroport, dar si de oamenii de afaceri si Nicolae Bud, deputatul maramuresean. Deputatul Nicolae Bud a trimis o scrisoare ministrului Radu Berceanu. Trei pagini in care parlamentarul maramuresean ii semnaleaza ministrului situatia de pe Aeroportul baimarean. „Imi iau ingaduinta sa va aduc la cunostinta ca din ce in ce mai multi pasageri ce calatoresc cu avionul de la Baia Mare imi semnaleaza faptul ca pretul biletelor pe cursele regulate Tarom este unul foarte mare, facand comparatie si cu alte rute. Si noi parlamentarii am sesizat aceste diferente intre Aeroporturile Baia Mare si Satu Mare”, spune Bud in preambulul scrisorii adresate lui Berceanu. Parlamentarul s-a interesat si a aflat gradul de ocupare al avioanelor de la Aeroportul baimarean. Rezulta un grad de ocupare de 80%, ceea ce este foarte bine. Bud a mai cerut o uniformizare a pretului biletelor, pentru a nu mai exista diferente intre Satu Mare si Baia Mare. Parlamentarul a cerut si suplimentarea numarului de curse. Bud crede ca ar trebui facuta publica schema de promovare a biletelor cu pret variabil pentru ca pasagerii sa poata prevedea nivelul pretului biletului achizitionat. „Altfel se creeaza impresia unei loterii la care ies mereu castigatori doar pasagerii ce calatoresc pe relatia Satu Mare-Bucuresti”, a mai spus Bud. Raspunsul la scrisoarea parlamentarului a fost dat de secretarul de stat, Constantin Dascalu, spre nemultumirea lui Bud care astepta un raspuns din partea ministrului. In raspuns apar elemente pe care Berceanu le-a expus recent la Cluj. „N-V tarii este caracterizat printr-o retea densa de aeroporturi interne (Oradea, Baia Mare, Satu Mare), situate la distante de pana la 100 de kilometri intre ele si aflate in aria de captare a celui mai important Aeroport transilvanean, cel din Cluj-Napoca”, spune Dascalu. Dupa care secretarul de stat aminteste de faptul ca in perioada 2007-2009 au existat dispute intre cele doua Aeroporturi, acuzandu-se de faptul ca atrag traficul aferent celuilalt. Dupa aceste consideratii in care se recunoaste ca in Baia Mare exista un grad de umplere de peste 70%, urmeaza o recunoastere a modului pervers in care lucreaza Compania. Daca o ruta are cerere, Tarom ofera un numar mai mare de bilete cu pret redus, iar dupa un timp maresc pretul, mergand pe ideea ca este cerere si ca urmare fraierii platesc. Pe de alta parte, Dascalu spune ca in Baia Mare nu este statie de alimentare ceea ce duce la o scadere a numarului de locuri si stabilirea unor alte destinatii in cazul alimentarii cu carburant. Ceea ce este un neadevar. Mihai Patrascu face demersuri de multe luni pentru a fi autorizata statia de alimentare din Aeroportul baimarean. „Dupa multe demersuri am primit autorizatia, in sfarsit. Documentatia a fost depusa de mult timp, dar nu am primit aceasta autorizatie. In urma demersurilor noastre, dar si a domnului Bud si a cererilor oamenilor de afaceri, am avut zilele trecute discutii cu directorii Tarom. Am solicitat ca sa primim inca o cursa pentru ziua de vineri, cu plecarea din seara zilei de vineri, am solicitat rezolvarea problemei biletelor, a tarifelor. Raspunsurile au fost, spun eu, bune. Au fost mirati ca avem statie de alimentare. Cum s-a aflat acest lucru, a doua zi am si primit o solicitare de alimentare. Va fi o situatie buna pentru noi. Zborurile din nordul continentului cauta un punct de alimentare intermediar. Am aflat ca Air France s-a interesat de Baia Mare din aceasta perspectiva. Este un lucru pozitiv. Am mai rezolvat si depus documentatia pentru a se organiza licitatia pentru sistemul de balizaj. Speram ca lucrurile sa intre intr-o normalitate, iar maramuresenii sa nu mai fie nevoiti sa mearga la Satu Mare sau Cluj” - Mihai Patrascu, directorul Aeroportului Oamenii de afaceri sprijina Aeroportul Baia Mare Mircea Cirt, directorul general al ATP Exodus Baia Mare, este nemultumit de situatia existenta la Aeroport. Cunoscutul om de afaceri si-a exprimat de mai multe ori intentia de a strange nemultumirile oamenilor de afaceri maramureseni si a le aduce la cunostinta Companiei Tarom. „Sunt doua chestiuni despre care putem vorbi. Pe ruta Baia Mare-Bucuresti sunt un anumit numar de curse. Mai putine. Pe de alta parte, preturile in Baia Mare, fata de Satu Mare, Oradea, Cluj sunt aproape duble. Eu cumpar bilete saptamanal si pot spune in cunostinta de cauza. De exemplu, un bilet luat in urma cu o saptamana din Baia Mare costa 120 de euro, dar in Satu Mare costa doar 70 de euro. Intrebarea e de ce? Daca avem nevoie de un bilet de pe o zi pe alta, sau la doua zile distanta, daca vrei sa zbori joi seara nu mai gasesti bilete decat la Business class care au un tarif mult mai mare si inseamna doar o castana in plus. Putem crede ca este vorba de concurenta neloiala. Nu imi pot explica de ce sunt aceste diferente de pret si cineva trebuie sa ne explice. Oare datorita faptului ca din Baia Mare sunt mai multi clienti?”, a spus Cirt. L-am informat pe omul de afaceri baimarean de declaratiile ministrului Breceanu de la Cluj si i-am cerut o parere. „Cred ca Excelenta sa are o problema de gandire. Nu am nimic cu domnia sa, dar cred ca nu se gandeste la binele celor din aceasta regiune care inca sufera pe marginea drumurilor care au fost uitate in paragina de domniile lor. Tot in Romania suntem. Nici drumuri, curse mai scumpe la avion, imi pun intrebarea cu ce am pacatuit? Sa fim seriosi! In Austria pot functiona Aeroporturi aflate pana la 100 de kilometri intre ele si la noi nu se poate?”, a spus Cirt. Nicolae TEREMTUS teremtus@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.