• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 22 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 10 Mai , 2011

Acuzatii de miliarde pietruite-n Cavnic

* In orasul Cavnic exista grave suspiciuni ca s-au tocat nejustificat 50 de miliarde lei vechi pentru o pietruire de 6 km. Barfele sunt alimentate de lipsa faptului ca primarul n-a facut publice documentele solicitate de un consilier. In replica, primarul spune ca nu-i e frica de un control al Curtii de Conturi. Vuieste Cavnicul ca aici s-a batut recordul in ceea ce priveste cel mai scump kilometru de drum pietruit. Zvonurile vehiculau 55 de miliarde lei vechi pentru 6 km de pietruiri. Insa primarul spune ca-i vorba de 50 de miliarde si ca, pe langa investitia cu drumul, mai sunt si alte cheltuieli. N-am fi dat curs zvonurilor daca povestea nu s-ar fi ingrosat. Nu avem cheltuielile detaliate insa sumele nu corespund cu lucrarile similare executate in Maramures. De exemplu, daca am lua in calcul faptul ca Ministerul accepta sa se asfalteze kilometrul de drum cu 5,6 miliarde lei, ar iesi vreo 35 de miliarde si nu 50 pentru 6 km de pietruiri. In Maramuresul Istoric se fac acum 10 km de drum forestier cu 33 de miliarde (pietruire, ziduri de sprijin, podete si rigole). ªi inca un exemplu: in 2008 s-au betonat in Maramures 4 km de drum si s-au reparat 4 poduri cu 36 de miliarde lei vechi. Avand aceste date, n-am mai putut spune ca-i vorba de o veche rafuiala intre doi fosti contracandidati, asa ca i-am cerut detalii primarului Alexandru Dragos, respectiv consilierului Nicolae Bindiu (fost primar). Problema cu drumul supraevaluat este pe „Gutinul Doamnei”, cunoscut de localnici drept „drumul de pe Cotreanta”. Suspiciunile ca investitia ar fi cu probleme au aparut in momentul in care Bindiu, in calitate de consilier, a obtinut raspuns scris de la Primarie ca nu poate avea acces la documentele privind cheltuielile de pe Cotreanta; „Totul este imbarligat, iar din punct de vedere al sumei, tot ce este peste 5, maxim 10 miliarde lei vechi, este o suma care nu se justifica din perspectiva valorii estimate a lucrarilor. Eu am cerut de doua ori detalii. Mi-a raspuns in scris ca nu-mi dau documentele. Mai mult, in legea 215 exista precizare ca e obligat sa puna la dispozitie toate documentele pentru exercitarea competentei de consilier local. Pot sa-i dau in judecata numai ca nu am timp sa ma ocup de asta. Asa ca totul este nu intr-o ceata ci in mai mult decat o suspiciune”. De ce n-a facut primarul Dragos publice documentele? „N-au decat sa verifice, exista proiect, exista aprobari, exista de toate. Bindiu mi-a cerut, i-am transmis. Celelalte sunt de competenta Curtii de Conturi. Sa vina sa verifice, nicio problema. Eu nu vreau ca Bindiu sa faca filosofie pe hartii. Mi-a cerut sa i le leg, sa i le numerotez, sa i le nu stiu cum. Sa-i trimit toate hartiile. Pamantul e al nostru, l-am trecut in Cartea Funciara, avem toate aprobarile”, a spus Dragos. Concret, pe Cotreanta „s-a facut drumul, ca sa poata urca masini mari de la drumul principal pana la punctul de sus”, a declarat primarul. Doar ca trebuie inteles clar faptul ca drumul de pe Cotreanta este o particica inclusa in proiectul mare privind domeniul schiabil, proiect ce se ridica la circa 9 milioane de euro, fonduri guvernamentale. „In studiul de fezabilitate intocmit in 2006 nu a fost prevazut drum, desi in aspectele ce tin de domeniul schiabil e obligatoriu sa prevada drum de la statia de pornire pana sus. Iar pe drumul respectiv se face la fiecare stalp cale de acces pentru a se putea interveni. Asa ca s-a facut un nou proiect care s-a infaptuit gratuit de echipa care a castigat licitatia pentru proiectul mare. Este vorba de un proiect pentru a exista acel drum. E drum forestier, exista un contract de utilitate intre noi si Romsilva pentru a-l folosi, pentru ca nu aveam pe unde sa facem un alt drum de jos si pana sus”, a tinut sa explice primarul Dragos. El ne-a dat asigurari ca drumul s-a facut cu autorizatie si cu toate documentele legale. Dar a mai spus o chestiune interesanta: „Desi n-a fost prevazut acest drum, construirea acestui drum intra in valoarea totala a proiectului, fara a depasi cu un leu proiectul. Linistit sa vina controalele!”. Primarul a spus ca nu a fost nevoie de o licitatie separata pentru investitia de pe Cotreanta: „Ce licitatie sa faci daca-i inclusa in proiectul mare? El, domnul Bindiu, nu a facut in studiul lui de fezabilitate si proiect, nu a facut absolut nimic legat de drumul care trebuie sa existe in asemenea chestii (pe vremea cat era Bindiu primar s-a initiat proiectul privind domeniul schiabil pe Gutinul Doamnei n.red.). Noi am facut alt proiect pe care l-am inclus in proiectul mare cu domeniul schiabil. Asta pentru ca nu a existat. El a platit doua miliarde de lei pentru studiul de fezabilitate unde n-a fost prins asa ceva si pentru proiect. Dar proiectul acela nu l-a vazut nimeni in veci. Acest proiect (cel de pe Cotreanta n.red.) e facut de echipa care a castigat licitatia, in cadrul proiectului mare”. Alexandru Dragos se declara linistit chiar si in varianta in care ar fi sesizate sau s-ar autosesiza organele de control: „N-au decat sa sesizeze Curtea de Conturi, sa vina! Ce-i asa mare lucru? Sa vina si le pun la dispozitie tot ce am. Oricum vine Curtea de Conturi mai devreme sau mai tarziu. Eu nu ma joc fara documente legale. Iar acel proiect l-am legat de Cavnic. Daca nu faceam asta anul acesta nu mai primeam niciun ban si proiectul disparea”. Din toata aceasta poveste, un singur lucru e cert: pana cand declaratiile nu sunt insotite de acte care sa demonstreze ca lucrarile n-au fost supraevaluate, speculatiile si acuzele nu vor inceta. Oricum, lucrurile se vor clarifica dupa controlul Curtii de Conturi. „E vorba de 50 de miliarde lei vechi din care s-au platit: proiectul cu TVA, exista materiale in custodie la firma, plus ca s-a platit pentru 6 km de drum cat s-a facut. Se merge cu lucrarile in continuare, conform proiectului. Ca n-au vazut altii proiectul, e treaba lor, nici macar nu l-au facut. 100 de metri mai trebuie facut pentru a fi terminat drumul. Cu banii cheltuiti nu se va depasi valoarea proiectului in sine” - Alexandru Dragos, primarul orasului Cavnic. Mircea CRISAN mircea@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.