• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 29 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 19 Iunie , 2006

Abuzul cu autobuzul

SC Transport Mara Nord SA, transportatorul public de calatori pentru zona Sighet, nu este nici functional, nici falimentar, dar a acumulat datorii de multe miliarde de lei. Solutia ar fi concesionarea serviciului sau asocierea in participatiune cu o firma privata. Insa esecul se motiveaza prin „lipsa seriozitatii”. De multi ani, operatorul autobuzelor sighetene, SC Transport Mara Nord SA (fost Maranord), se zbate intre viata si moarte, transportand pasagerii in conditii mai mult decat improprii. Cele 16 rable care inca functioneaza, vechi de peste 30 de ani, cu care sighetenii merg la munca sau la scoala, sunt o rusine pe obrazul unei urbe ce se doreste a fi europeana. Pana si in fundul muntilor, la Borsa de exemplu, autobuzele arata mult mai normal si decent decat in „capitala Maramuresului istoric”. In ultimii ani, nici o administratie venita la putere pe spinarea votului alegatorilor urbei, nu a facut ceva pentru modernizarea si eficientizarea serviciului public. In schimb, toti au promis ca vor face si vor drege. In acest moment, autobuzele (marca „Dac”), cu scaune din placaj, cu tabla putreda, in care ploua, ninge si sufla vantul, sunt atat de obosite si murdare, incat multi pasageri prefera sa calatoreasca in picioare, desi, uneori, exista scaune libere! Un inginer al firmei declara recent ca, „din cauza uzurii extrem de avansate, ar fi oricand posibil ca directia sa cedeze, astfel ca autobuzul sa-si piarda controlul, provocand un accident grav”. Pana nu va aparea un asemenea caz (fereasca Dumnezeu!), credem ca nu se va face nimic pentru a remedia situatia. Societatea Transport Mara Nord SA opereaza pe curse indispensabile (de legatura cu cartierele Iapa, Sugau, dar si cu comunele invecinate-Sarasau, Campulung la Tisa, Vadu Izei, Giulesti sau Bocicoiu Mare). Jocul de-a conducerea Intr-o tentativa de rezolvare a situatiei, la un moment dat, Consiliul Local (CL), unicul proprietar al societatii, a decis stoparea subventiilor acordate pentru plata motorinei si a pieselor de schimb, si instalarea unui administrator unic, in persoana lui Constantin Buleandra, administratorul primariei. Insa anul trecut, Buleandra si-a dat demisia, acuzand lipsa de fonduri, datoriile uriase pe care le-a contractat societatea (cifrate intre 5 si 7 miliarde, nimeni nu stie exact cat, pentru ca se zvoneste ca s-ar lucra cu contabilitate dubla!), precum si existenta unor presiuni exercitate asupra sa. Dupa demisia administratorului, la carma societatii a revenit vechea conducere (formata din Ioan Andreicovici si Otilia Bledea), si s-a incercat concesionarea serviciului. Conditiile impuse de CL stipulau preluarea activelor si datoriilor, achitarea unei redevente anuale de 550 de milioane de lei, si innoirea in patru ani a parcului auto. Insisi consilierii locali, cei care au votat licitatia, au recunoscut absurditatea pretentiilor, dar nimeni nu a dat un pas inapoi. Apoi a fost instalat un nou Consiliu de Administratie din care fac parte Andrei Lozba, Dan Dunca (geolog si finantist, ambii de la PSD), si Vasile Codrea (afacerist, membru al PD). Acestia au anuntat ca vor organiza un concurs pentru ocuparea posturilor de director si director adjunct (detinute cu titlu interimar de persoanele amintite mai sus, care au adus societatea in halul de azi), si elaborarea unui plan eficient de management. Intre timp, s-a mai incercat organizarea unei licitatii, la care s-a inscris (si a castigat) o firma de transport rutier din comuna Sieu, societate care opereaza deja pe mai mult rute din judet. Numai ca, dupa castigarea licitatiei, castigatorul s-a razgandit, anuntand ca ar prelua doar creditul de 1,3 miliarde contractat de Mara Nord, nu si datoriile istorice acumulate. In schimb, firma s-a declarat dispusa sa cumpere patru autobuze si patru microbuze cu 22 de locuri, pentru asigurarea rutelor preluate. Operatorul a mai anuntat ca dispune de propriul sau garaj, asa ca nu este interesat de preluarea bazei detinute de operatorul public muribund, situata langa Podul Istoric, intr-o locatie strategica ce valoreaza o gramada de bani. Normal, CL a respins oferta, agatandu-se de refuzul preluarii datoriilor istorice. Unul dintre consilieri, Petru Batin, a declarat ca firma din Sieu nu este serioasa, si ca n-are rost sa se semneze contract cu un asemenea operator. Tradare, dar sa stim si noi! Sorin Petean, consilier local PD, unul dintre sustinatorii concesionarii urgente, a declarat ca s-au incercat mai multe solutii pentru scoaterea din impas a firmei Mara Nord, inclusiv concesionarea traseelor, dar n-a mers nimic: „acum, CL nu mai doreste privatizarea societatii, ci organizarea unui concurs pentru cei doi manageri cu mandat provizoriu (Bledea Otilia si Andreicovici Ioan). Mara Nord nu are pierderi in scripte, pentru ca altfel banca nu ar mai oferi nici un credit. Asta este o societate fara Buget de Venituri si Cheltuieli! Cred ca solutia ar fi un contract de participatiune intre o firma concesionara si primarie, pentru a se putea pastra totusi controlul asupra transportului urban. Ca o parere personala, atat timp cat se va merge asa, transportul sighetean nu va avea nici o sansa, doar se va incuraja pirateria (care deja este in floare). Nu sunt prieten cu patronul de la Sieu, asa cum s-a vehiculat, doresc doar ca cineva, oricine, sa concesioneze-preia societatea de transport public, si sa o aduca la parametri normali.” Tiberiu Valean, consilier PSD, alt sustinator al „scaparii” de corvoada Mara Nord, crede ca nimeni nu vrea sa scape de rable: „te si doare capul cand vezi cum arata autobuzele, ce datorii exista, si cum nimeni nu face nimic!” Primarul Eugenia Godja a mentionat ca s-a incercat concesionarea serviciului de transport public urban de calatori, dar nici un ofertant nu a fost serios: „ne preocupa acest lucru, incercam in continuare sa rezolvam situatia, pentru ca sighetenii sa beneficieze de un transport modern si sigur. Din nefericire, nici o firma serioasa nu s-a aratat pana acum interesata de concesionarea transportului public din municipiu.” Mentionam ca Strategia de Dezvoltare Durabila a municipiului Sighetu Marmatiei, documentul cheie al tuturor problemelor orasului, a fost finalizat si aprobat in primavara anului 2005. Insa cele 28 de pagini, nu cuprind nici o referire la transportul public de calatori! In schimb, Strategia este intesata de aberatii gen „inlocuirea retelei de termoficare in cartierele Unirii si Bogdan Voda”, prevazuta a papa 5 miliarde de lei chiar anul acesta, desi sistemul centralizat de incalzire a dat faliment inca in 2002, si nu va mai fi pus pe picioare niciodata. Pentru ca situatia transportului public din Sighetu Marmatiei este critica, si pentru ca lucrurile tergiverseaza dubios de mult, vom reveni. Teofil IVANCIUC teofil@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.