• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 24 Noiembrie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 16 Mai , 2016

A fost lansat Planul de Mobilitate Urbană Durabilă a oraşului Baia Sprie

Primăria oraşului Baia Sprie a lansat sesiunea de informare şi consultare publică a Planului de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) a oraşului Baia Sprie,  grup de lucru în vederea elaborării într-o manieră transparentă şi participativă a acestui document,  conform legislaţiei în vigoare privind consultarea publică.

 

 

Evenimentul a avut loc la Casa de Cultură a oraşului în prezenţa primarului, Vasile Dorin Paşca, şi a cetăţenilor care au răspuns invitaţiei de a participa la dezbatere.

Documentul abordează conturarea unei viziuni strategice durabile de dezvoltare a mobilităţii în oraş, evaluând accesibilitatea, calitatea serviciilor în transporturi, intermodalitatea, siguranţa în deplasare şi impactul asupra mediului pentru orizontul de timp 2016 – 2028.

Elaborarea unui plan de mobilitate urbană este o cerinţă naţională, acest lucru fiind stipulat în articolul 46 din Legea Nr. 350 din 6 iulie 2001, privind amenajarea teritoriului şi urbanismului cu completarea Ordinului Nr. 233/26 februarie 2016.

De asemenea, conform prevederilor din programele operaţionale actuale, obţinerea de finanţare europeană este condiţionată de realizarea unui Plan de Mobilitate Urbană Durabilă.

 

Primarul oraşului Baia Mare a precizat că este nevoie de  contribuţia cetăţenilor şi a actorilor relevanţi deoarece PMUD este un concept nou care pune accent deosebit pe implicarea cetăţenilor şi a tuturor părţilor implicate, pe coordonarea politicilor între sectoare (transport, utilizarea terenurilor, mediu, dezvoltare economică, politici sociale, sănătate, siguranţă etc.), între diferite niveluri de autoritate şi între autorităţile învecinate.

 

Dorin Paşca a vorbit despre necesitatea oraşului de a dezvolta drumuri de legătură cu Baia Mare deoarece singurul drum care leagă cele două oraşe este DN 18. Mai mult, se are în vedere realizarea unui drum de centură pentru a scoate traficul greu din oraş.

„De mai mulţi ani pregătim documentele care să ne ajute să ne calificăm pentru a accesa fondurile din noul exerciţiu financiar 2014-2020. Unul dintre documentele care va conta în accesarea acestor fonduri este şi acesta, Planul de Mobilitate Urbană al oraşelor. Ne-am dorit ca acest plan să nu fie elaborat dintr-un birou de la Bucureşti sau de la o altă consultanţă din România, ci să fie un plan elaborat de o echipă care cunoaşte oraşul Baia Sprie. De aceea mă aflu aici în compania Mariei Pop, managerul de proiect. Îmi doresc ca implementarea proiectelor care vor fi generate de acest plan să ne fie de un real folos!

M-am pregătit cu câteva proiecte care să facă Baia Sprie mai accesibilă din punct de vedere economic, agenţilor economici sau firmelor mari care vor veni în România în această perioadă. În acest context, cred încă din primul meu mandat, din 2008, că relaţia noastră cu Baia Mare este una extrem de importantă. Suntem legaţi de municipiul reşedinţă de judeţ de secole printr-un singur drum, astăzi DN 18. De aceea, pentru perioada care vine, văd o mai bună conectivitate cu Baia Mare, atât a oraşului cât şi a localităţii Satu Nou de Sus”, a spus Dorin Paşca. Primarul a vorbit şi de necesitatea de mobilitate şi în interiorul oraşului.Maria Pop a prezentat date, fotografii, tabele cu ceea ce înseamnă Planul de Mobilitate Urbană şi i-a rugat pe cei din sală să completeze un chestionar cu întrebări cu privire al dorinţele cetăţenilor în contextul acestui Plan de Mobilitate. Managerul de proiect a spus că este prima dezbatere dintr-un şir lung de astfel de dezbateri.

 

„De ce este nevoie de o astfel de planificare? Printr-o planificare participativă, cu implicarea tuturor celor interesaţi, se ajunge la un consens privind viitorul oraşelor. Astfel, proiectele pe care municipalităţile le finanţează vor fi susţinute şi înţelese de populaţie. În fiecare oraş este nevoie de o dezvoltare echilibrată şi integrată a tuturor mijloacelor de transport. Un oraş trebuie să ofere aceeaşi libertate de mişcare tuturor, totodată este important să încurajeze trecerea la utilizarea unor moduri de transport durabile.

Un transport eficient, echilibrat şi integrat ajută la dezvoltarea economiei locale. Din studiile efectuate în domeniu, apare primordial ca şi factor în deschiderea unei afaceri, factorul mobilitate. Resursele limitate au fost şi sunt o problema a comunităţilor locale, de aceea printr-un proces de planificare, care trebuie să depăşească ciclurile electorale, se pot canaliza resursele spre acele măsuri cu impact major asupra dezvoltării durabile”, a spus Maria Pop.

 

Ea a continuat şi a prezentat celor din sală, de ce are nevoie oraşul Baia Sprie de PMUD: Pentru un oraş cu aer curat; Un oraş cu mediu prietenos; un loc în care omul să primeze; un loc unde mobilitatea şi calitatea vieţii să fie ridicate, un loc unde poţi alege să te deplasezi cu bicicleta în defavoarea autoturismului.

 

Din prezentările făcute a reieşit că, PMUD al oraşului Baia Sprie vizează următoarele sectoare:

Transportul nemotorizat: planul va fi gândit astfel încât transportul pietonal şi cu bicicleta să fie separat de traficul greu motorizat şi să reducă distanţele de călătorie acolo unde este cazul, să crească accesibilitatea şi siguranţa.

Inter-modalitatea: PMUD va identifica diferite moduri de transport, şi măsuri cu scopul de a facilita integrarea mobilităţii şi a transportului în comun.Siguranţa rutieră urbană: PMUD va prezenta acţiuni care să îmbunătăţească siguranţa rutieră, pe baza unei analize a principalelor probleme legate de siguranţa rutieră şi a zonelor de risc din zona urbană analizată;Managementul mobilităţii: PMUD include acţiuni de stimulare a comportamentelor de mobilitate spre modele de mobilitate mai sustenabile. În acest scop, se impune angrenarea cetăţenilor, angajaţilor, şcolilor şi altor actori relevanţi ai societăţii.

Primarul Dorin Paşca a precizat că PMUD este un concept nou şi că este nevoie de implicarea cetăţenilor.

 

În cadrul PMUD Baia Sprie au fost propuse următoarele scenarii:

Realizarea unui drum ocolitor/de centură, în vederea fluidizării traficului.

Construirea unei piste pentru biciclişti

Efectuarea unei staţii intermodale în zona Centru Vechi a oraşului.

 

 

 

„Spre deosebire de abordările tradiţionale de planificare a transporturilor, noul concept pune un accent deosebit pe implicarea cetăţenilor şi a tuturor părţilor, pe coordonarea politicilor între sectoare (transport, utilizarea terenurilor, mediu, dezvoltare economică, politici sociale, sănătate, siguranţă etc.), între diferite niveluri de autoritate şi între autorităţile învecinate”

 

Dorin Vasile Paşca, primarul oraşului Baia Sprie

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.