• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 18 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 4 Martie , 2008

„Tariceanu, da banii inapoi!”

Epopeea taxei auto, de prima inmatriculare, de mediu sau, mai nou, de poluare, e departe de final. Taxa a ajuns la a treia varianta, iar PD-L la a doua motiune, intitulata sugestiv „Tariceanu, da banii inapoi!”. La inceput, a fost taxa de prima inamatriculare. Apoi, a devenit taxa auto. Recent, guvernantii au „botezat-o” taxa de mediu. Mai nou, se numeste taxa de poluare… Oricum, e aceeasi Marie, cu alta palarie. A treia „palarie”, mai exact. In sedinta de Guvern de saptamana trecuta, Ministerul Economiei si Finantelor a prezentat un memorandum pe tema reviziurii legislatiei privind taxa de prima inmatriculare, „in sensul introducerii taxei pe poluare auto”. Camelia Spataru, purtatorul de cuvant al Guvernului, a anuntat insa ca „Decizia finala asupra formei care va fi promovata prin Ordonanta de Urgenta va fi luata intr-una din sedintele urmatoare de Guvern. A ramas oricum principiul „Poluatorul plateste”. Sumele care vor fi incasate vor merge catre Fondul de mediu, pentru proiecte de protectie a mediului inconjurator”. Spataru a mai explicat ca una dintre variantele de calcul a taxei ramane cea bazata pe emisiile de dioxid carbon. Potrivit ministrului mediului, Atilla Korodi, noua varianta a taxei auto va lua in calcul emisiile de dioxid de carbon pe kilometru numai pentru autoturismele Euro 3 si Euro 4, care au trecute in cartea tehnica aceste date. Pentru celelalte autoturisme, ar putea fi aplicata vechea formula convenita deja cu Comisia Europeana, potrivit careia valoarea taxei aplicate pe cm3 creste proportional cu gradul de poluare. Totusi, pentru aceste masini, se pare ca taxa va creste fata de valoarea stabilita anterior. A treia modificare a mult-dezbatutei taxe a intervenit dupa disputele politice generate de acest subiect, dar mai ales dupa solicitarile organizatiilor non-guvernamentale care au cerut ca taxa sa tina cont si de emisiile de CO2. De altfel, Attila Korodi a recunoscut inainte de adoptarea memorandumului ca impozitele din statele UE se stabilesc si in functie de acest criteriu: „in UE, taxele pe automobile, impozitele pe proprietate si taxele de drum vor include si criteriul emisiei de CO2. Din pacate, reducerea poluarii se poate realiza prin taxe impuse, care vizeaza poluarea”. Acum, noua formula a taxei urmeaza sa primeasca din nou acceptul Comisiei Europene. In paralel insa, continua si procedura de initiere a unei legi prin care sa se anuleze aceasta taxa, fiind depuse deja cele 100.000 de semnaturi necesare unei initiative cetatenesti. Mai mult, PD-L se gandeste la a doua motiune pe teme taxei, intitulata „Tariceanu, da banii inapoi!”. Pedelistii acuza Guvernul ca le-a preluat ideile, fara a specifica sursa lor. Europarlamentarul Sebastian Bodu i-a adresat o scrisoare premierului in care arata ca: „In ianuarie 2007, am declarat public ca instituirea unei taxe de prima inmatriculare la masinile second-hand este contrara prevederilor comunitare privind libera circulatie a bunurilor in spatiul comun european. Atunci, ati gasit de cuviinta ca trebuie sa ma eliberati din functie. Ulterior, Comisia Europeana a sustinut punctul meu de vedere. In ianuarie 2008, ati publicat pe site-ul Ministerului Finantelor Publice proiectul de modificare a formulei de calcul a taxei. Atunci, v-am atentionat public ca orice trimitere la altceva decat norma de poluare Euro sau emisia de noxe, in speta referirile la anul farbricatiei si/sau la capacitatea cilindrica, imprima taxei un caracter fiscal si, prin urmare, nu poate fi acceptata de Comisia Europeana. In cele din urma, ati inteles acest lucru si ati modificat modificarea”. Desi tot mai multi romani isi recupereaza contravaloarea taxei in instanta, guvernantii nu iau in discutie returnarea banilor catre cei care au platit deja aceasta taxa ci, cel mult, returnarea unor diferente asupra carora s-a pronuntat instante. Seful Executivului sustine insa in continuare ca: „Promovarea unei taxe pe poluare auto destinata protectiei mediului este justificata de considerente de ordin ecologic, economic si social. Protejarea mediului de emisiile autovehiculelor poluante este o politica adoptata de toate tarile europene. In conditiile in care la nivelul UE se discuta restrictionarea, incepand cu 2011, a circulatiei masinilor non-Euro, este normal ca si Romania sa ia masuri in acest sens”. UE si taxa de poluare Recent, Attila Korodi, ministrul Mediului si Dezvoltarii Durabile, a declarat in cadrul unei conferinte de presa ca „Guvernul roman nu a inventat aceasta taxa. Ea este aplicata in state membre ale UE ca Danemarca, Grecia, Olanda, unde valoarea taxei - fie de achizitie, fie de posesie - este simtitor mai mare decat cea din Romania. Taxa de achizitie este folosita in Olanda - unde ajunge cateodata la 50% din valoarea masinii, in Danemarca - unde poate sa ajunga la 105% sau in Grecia. De asemenea, tarile care au o taxa de achizitie redusa au o taxa anuala de posesie mult mai mare: Germania - pana la 1000 Euro/an pentru masini diesel non-Euro de 3.000 cc, Grecia: 125-1000 €. Va reamintesc declaratia doamnei Jacqueline McGlade, directorul executiv al Agentiei Europene de Mediu, care spunea in 2007 ca, pentru prevenirea poluarii, se justifica aplicarea unei taxe de inmatriculare calculata in functie de nivelul de poluare”. Ioana LUCACEL ioana@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.