• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Joi , 18 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Marţi , 6 Mai , 2008

„O TarA in care se minte senin!”

La inceput de campanie electorala, directorul Institutului pentru Politici Publice, Violeta Alexandru, raspunde intrebarilor GAZETEI de Maramures, vorbind despre politica, alegeri, candidati, campanie si Maramures. Violeta Alexandru are 32 de ani si s-a nascut in Bucuresti. Este absolventa a Facultatii de Stiinte Politice din Bucuresti. Este directorul si unul dintre fondatorii Institutului pentru Politici Publice (IPP) una dintre cele mai incisive si credibile organizatii neguvernamentale din Romania. Din 2001, de cand a infiintat Institutul pentru Politici Publice, a coordonat campanii civice menite sa creasca transparenta institutiilor publice si responsabilitatea alesilor la diferite nivele ale administratiei publice. Anterior acestei functii, a activat in Asociatia Pro Democratia, organizatie neguvernamentala romaneasca si a lucrat in echipa Presedintelui Romaniei, Emil Constantinescu, ocupandu-se de relatiile cu presa internationala. Reporter: Cine este „candidatul cetatenilor” la alegerilor locale din Bucuresti? Violeta Alexandru: In primavara, IPP a lansat o provocare civica cetatenilor din Bucuresti, pentru a se inscrie in campania electorala la functia de consilier local. Proiectul IPP, finantat de Fundatia SOROS si caruia i s-au alaturat o serie de organizatii importante cum ar fi Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile, Centras, HotNews si EurActiv, urmarea sa atraga atentia oamenilor obisnuiti asupra importantei functiei de consilier local, dar si asupra necesitatii de a se implica, inclusiv sub forma asumarii unei candidaturi independente, in viata administrativa locala. In urma unor proceduri destul de riguroase, s-au inscris in competitie trei cetateni, dintre care publicul l-a ales pe Daniel Niculae, angajat al unei societati comerciale, student si activist in diferite campanii sociale. Din pacate, timpul foarte scurt ramas pana la incheierea etapei in care trebuia sa prezinte Biroului Electoral Central lista completa a sustinatorilor sai, nu i-a permis sa colecteze toate semnaturile necesare. Rep.: Care este, dupa parerea dumneavoastra, profilul candidatului de succes in 2008? V.A.: Depinde de segmentul electoral pe care il are in vedere. Dupa mine, candidatii din aceste alegeri trebuie sa ofere alegatorilor solutii concrete, cuantificabile in cifre si termene la multitudinea de probleme locale. Rep.: Credeti ca romanii voteaza in general idei si proiecte sau mai degraba personalitati si mituri? V.A.: Cred ca oamenii vor sa voteze rezultate. Imi place sa cred ca a trecut vremea ideilor. Mai consider ca romanii voteaza oameni care dovedesc ca au resurse financiare, politice. Cred ca oamenii au aceasta perceptie ca un politician inimos, dar fara relatii, putere, din toate punctele de vedere, nu va reusi sa faca mare lucru. Romanii si-au dat seama ca ideile frumoase nu se pot pune usor in practica. Mediatizarea unor persoane cu relatii in politica si bani, care stau in spatele unor proiecte din care castiga si tara dar si ei sau din care nu castiga decat ei si apropiatii, a contribuit la intarirea acestei perceptii. Asa incat, unii romani spun in sondaje ca ar vota cu x si y care sunt tineri politicieni entuziasti, dar cand vine ziua alegerilor, voteaza cu altcineva sau nu se prezinta la vot. Rep.: IPP a realizat numeroase studii despre activitatea alesilor. Se poate spune ca multi dintre acestia au niste carente general valabile, indiferent de functia pe care o ocupa si indiferent de zona pe care o reprezinta? V.A.: Observatia indusa de intrebarea dvs. este intr-adevar general valabila, insa in urmatorul context. Acolo unde politicienii au carente corijabile, conteaza foarte mult ca in mediul in care activeaza sa existe presa sau/si societate civila activa. Sunt de parere ca liderii partidelor au in Romania o prea putina influenta asupra determinarii unor schimbari de comportament la nivelul reprezentantilor lor in anumite functii. Liderii partidelor nu au capacitatea sa fie la curent cu modul in care se comporta membrii lor aflati in diferite functii in plan local. Se sesizeaza cand politicianul incompetent sau arogant este in prima pagina a presei sau apare in rapoartele de monitorizare ale unor ONG-uri credibile si cu notorietate. Aceasta este Romania, politicienii se tem de presa sau de expunerea deficientelor lor de comportament in rapoartele organizatiilor din Romania. Unora nu le pasa nici atunci, dar multora da. Rep.: IPP a fost parte in numeroase procese privind accesul la informatiile de interes public. Care sunt cauzele pentru care transparenta trebuie sa treaca prin salile de judecata? V.A.: In mod normal, apelul la justitie nu ar trebuie sa para un lucru neobisnuit intr-o societate democratica. Neobisnuit poate parea numarul unor asemenea procese. Cele peste 100 de procese intentate de catre IPP institutiilor publice centrale si locale, arata, totusi, ca legea nu este corect, eficient si uniform aplicata in Romania. Multe institutii publice pleaca de la premisa ca solicitantii nu se pricep, nu stiu ce sa faca in fata unui asemenea refuz, sunt deceptionati de mersul justitiei, asa ca nu mai continua demersul de a actiona in justitie institutia sau pur si simplu sunt intimidati de un refuz sec transmis de o autoritate publica. Nu este cazul IPP. Rep.: Cum se vede Maramuresul prin prisma studiilor IPP? V.A.: In afara aprecierilor cu privire la frumusetea zonei si la potentialul ei turistic, pentru noi nici administratia publica, nici parlamentarii nu se ridica la asteptarile cetatenilor. Rep.: IPP a realizat o analiza a publicitatii pe care partidele au angajat-o in campaniile electorale din anul 2000 si 2004. Va exista o astfel de analiza si in 2008? V.A.: Finantarea partidelor reprezinta o tema de interes pentru IPP si in acest an electoral. Din aceasta perspectiva, unul dintre aspecte este cel legat de costurile publicitatii angajate de partide in perioada electorala si mai ales in cea pre-electorala. Ne atrage atentia modul in care politicieni respectabili sfideaza pur si simplu legea, publicandu-si materiale electorale inainte de inceperea campaniei. Cei care sunt in functii publice si candideaza din nou pentru diferite functii in plan local au inceput de saptamani bune sa isi afiseze, chipurile, diferite realizari si planuri ale primariei, sub pretextul ca fac aceste anunturi din calitate de edil sef si nu de candidat. O tara in care se minte senin! Ioana LUCACEL ioana@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.