• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Duminică , 28 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 23 Aprilie , 2007

„Nasu’”, declinul CFR Calatori

Fenomenul „Nasu’” a avut, in timp, consecinte grave asupra transportului feroviar de persoane. Pe la sfarsitul anilor ’90, intre Seini si Baia Mare, au fost inchise trei statii CFR: Sabisa, Ilba si Cicarlau. Motivul, mai mult sau mai putin oficial: lipsa calatorilor. Realitatea: calatori existau, abonamente si bilete cumparate, nu. Ce s-a intamplat pot povesti sutele de navetisti care s-au folosit de trenuri ca mijloc de transport spre locul de munca sau scoala. Unde au intrat banii ce trebuiau destinati, in mod normal, platii legitimatiilor de calatorie? In buzunarele „amaratilor” controlori de bilete care, nici azi, nu se sfiiesc sa accepte un leu in loc sa dea bilete, cel putin calatorilor ce urca din statiile unde nu se elibereaza tichete de calatorie. Pe peretii compartimentelor, pe usi, sta scris citet ca fiecare calator care urca din statiile unde nu se pot achizitiona bilete, este obligat sa se prezinte la controlori, din proprie initiativa si sa solicite eliberarea unei legitimatii de calatorie. Fara a-i acuza pe toti controlorii de luare de mita, sau pe fiecare calator, pentru dare de mita, flagrante s-ar putea realiza in fiecare zi. De regula, cand te duci la controlor ti se ofera variante: fie ti se spune sa te duci sa stai jos ca vor veni ei la tine „sa-ti dea bilet”, fie te intreaba, „Da’ chiar vreti bilet?”. Mai mult, cativa calatori mi-au povestit ca a fost necesar sa ii explice unui controlor de ce doresc bilet: „M-am simtit ca intr-o piesa de teatru absurd. A trebuit sa-l conving pe controlor ca vreau sa cumpar bilet, pentru ca doresc sa circul legal. El incerca sa ma convinga ca e mai ieftin daca ii dau bani de o cafea. As fi vrut sa fac scandal, dar eram prea socat ca am ajuns sa ma rog de un individ sa... sa isi faca treaba, ca asta era pana la urma. Ma rugam de el sa imi dea bilet, explicandu-i ca mie mi se pare normal sa cumpar bilet, apoi pentru ca nu vreau sa risc o amenda de zece ori mai mare decat pretul biletului. La vreo cateva zile, acelasi controlor a facut bravada, aplicand o amenda de 4 milioane de lei vechi, celui mai amarat om pe care l-a gasit pe tren. Apoi, s-a plimbat tantos povestind cum l-a amendat pe ala care era si beat. Sa nu ne deschidem gura si sa spunem de cate ori miroseau a alcool controlorii... Nu zic ca sunt singurii vinovati, dar ministrii astia, care planuiesc tot felul de schimbari in structura CFR, ar trebui sa vina sa vada ce se intampla de fapt”, povesteste Marian B., student. Nimic nu-i sperie Nici articolele aparute in presa, nici controalele inopinate soldate cu amenzi usturatoare aplicate „blatistilor” si incetarea contractului de munca in cazul „nasilor” nu i-au speriat. Deranjati si revoltati sunt calatorii care circula legal, dar sunt nevoiti sa suporte conditii deseori mizere. „De vina sunt si oamenii ca dau, si bocterii ca iau. Da’, ce nu imi convine, este sa cumpar ca fraiera abonament, in fiecare luna, de atatia ani si sa stau in mizerie si putoare. Ala care da 1 leu, in loc de 3, n-are bai, dar eu, calatorul care circul legal, de ce sa fiu tratata ca si ala care umfla buzunaru’ controlorilor? Si de ce sa stea blatistu’ in caldura, iarna, cand eu platesc? Nu se poate sa nu fiu revoltata, dar cine aude?”, se intreaba, Maria M., calatoare pe ruta Baia Mare-Satu Mare. Intre timp, pe plan national se vorbeste despre divizarea CFR, inchirierea unor rute „baietilor destepti” si alte nastrusnicii pe care „patricianul” ministru Ludovic Orban vrea sa le puna in aplicare, desi are dovada clara a altor tari europene, care au incercat aceeasi formula si au inregistrat un esec notabil. Adriana SZABO

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.