• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 22 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Miercuri , 9 Iunie , 2010

„Golden Blitz-ul” Ungariei acapareaza drumurile nordului

* Dupa o licitatie cu termene ciudate, unul dintre cele mai importante proiecte derulate de Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale (CNADN) in nordul tarii a ajuns pe mana unei firme controversate din Ungaria I „Baietii destepti” de la Vegyèpszer au castigat un contract de circa 150 de milioane de RON pentru reabilitarea DN1C Baia Mare-Livada-Hamleu si DN19 Satu Mare - Livada I In Ungaria, societatea e asociata cu fostul premier Megyessi, iar in Romania cu greii UDMR, care controleaza direct si CNADN. Compania Vegyèpszer, cunoscuta in Ungaria pentru “lipiciul” pe care il are la contractele de milioane cu statul, si-a extins “tentaculele” in nordul Romaniei. Beneficiind de un lobby puternic din partea UDMR, care a detinut direct, in ultimii ani, controlul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), firma ungara si-a adjudecat, numai in ultimii ani, contracte de milioane de RON. In Ungaria, firma Vegyèpszer a fost asociata de mass-media, in perioada 2001-2006, cu fostul premier Megyessi, care ar fi favorizat societatea in obtinerea unor contracte, atribuindu-i lucrari de sute de mi-liarde de forinti, fara licitatie. In Romania, firma a intrat in asocieri cu udemeristi influenti. Printre numele grele din UDMR care au legaturi cu aceasta firma se afla, potrivit presei, familia senatorului Verestoy Atilla sau primarul din Miercurea-Ciuc, Robert Raduly. Societatea Vegyèpszer si-a extins „tentaculele” inspre Maramures si Satu Mare incepand cu anul 2007. Pe atunci, firma ungara si-a atribuit lucrarile de reabilitare a Bulevardului Republicii din Baia Mare, ge-nerand un val de dispute in mediul politic baimarean. La vremea respectiva, mai susotit, mai direct, se vorbea de sprijin din partea unor udemeristi locali. Apoi, firma s-a mutat incet inspre Satu Mare. Acolo, reabilitarea Podului Golescu, in valoare de 7.832.508 lei, a suferit amanari peste amanari. Ungurii au fost in miezul unor scandaluri si in alte judete, asupra lor planand acuzatii grave ca si executarea necorespunzatoare a unor lucrari sau trucarea unor licitatii. Ultimul scandal celebru a fost licitatia organizata de Consiliul Judetean Harghita privind reabi-litarea DJ 132 (Vlahita-Lueta-Meresti-Ocland-limita cu judetul Brasov), unde, potrivit presei, printr-o simpla, dar eficienta adaugare a unei pagini nenumerotate, cu un pretins discount la oferta de pret propriu-zisa, firmele oligarhilor udemeristi reusesc sa castige circa 11 milioane de euro. Desi nu aveau cel mai mic pret, Comisia a declarat castigator un consortiu din care facea parte si SC Vegyèpszer ZRT. Un alt scandal care a tinut prima pagina a ziarelor a fost legat de drumul dintre Rovinari si Bumesti-Jiu, care face parte din DE 79, plin de gropi, in ciuda proiectului de 23 de milioane de Euro atribuit firmei ungare. Recent, Compania Vegyèpszer si-a completat „colectia” de lucrari publice cu un contract de aproape 150 de milioane de RON. Concret, in 2007, Guvernul Romaniei, prin Ministerul Economiei si Finantelor (MEF), in calitate de Imprumutat si Ministerul Transporturilor, in calitate de Destinatar, a primit un imprumut de la Banca Europeana de Investitii (BEI) pentru costul Proiectului de Reabilitare a Drumurilor - Etapa a VI-a, care urma sa fie realizat prin CNADN. Din «lotul C» facea parte si: «Proiectarea si Executia Drumului National 1C Livada- Halmeu (lungime aprox.16.5 km); DN1C/19 Satu Mare- Baia Mare (lungime aprox. 61 km). La momentul respectiv, reabi-litarea celor doua drumuri, la pachet cu DN 1H, 54 de kilometri intre Zalau si Rastoci, era estimata la maxim 45.000.000 de Euro. Conform anuntului de precalificare, si ofertele trebuiau sa se incadreze in limita maxima a acestei sume. Numai ca, pana la urma, firma ungara si-a atribuit la finele anului trecut numai reabilitarea DN1C Baia Mare-Livada-Hamleu si DN19 Satu Mare – Livada pentru acesti bani. Oricum, in urma anuntului din 2007, contractul a fost atribuit in 13 august 2009 firmei Vegyepszer, dar anuntul de atribuire s-a publicat pe SEAP abia peste 2 luni: in 21 octombrie si in Monitorul Oficial, in 23 octombrie 2009. Iar valoarea contractului se ridica la 149.971.924 fara TVA. Insa, din istoricul colaborarii cu societatea, se asteapta din nou prelungirea termenelor de executie, fi-xate la 24 de luni si majorari de pret, prin acte aditionale. Vom reveni. Ioana LUCACEL ioana@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.