• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 29 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 31 Iulie , 2006

„Daruri” de la greci

* Proiectul Luna-Ses Borsa poate pierde finantarea! Unul dintre cele mai importante proiecte maramuresene pare a fi sortit esecului. Comisia Europeana ar putea retrage fondurile alocate pentru proiectul Luna-Ses - Borsa! Vina o poarta constructorul grec Efklidis care a realizat doar 4% din lucrari. Mai mult, reprezentantii firmei nu s-au prezentat nici la dezbaterile organizate de Ministerul Integrarii saptamana trecuta. Pronosticul sumbru dat de GAZETA in urma cu un an s-ar putea adeveri: Guvernul Romaniei ar putea fi obligat sa returneze banii europeni alocati pentru proiectul ce urma sa transforme Borsa intr-o statiune europeana! Saptamana trecuta, autoritatile maramuresene au avut o intanire la sediul Ministerului Integrarii Europene (MIE) pe acesta tema. Insa vinovatul pentru batjocorirea unui proiect de 6,3 milioane de euro, constructorul grec Efklidis, n-a avut nici macar bunavointa sa participle la intrevedere. Motivatiile: unul dintre directori e in concediu, altul e bolnav! In lipsa lor, decizia finala a fost amanata cu doua saptamani. Istoria esecului Istoria proiectului “Luna Ses-Borsa” dateaza din 2002. Atunci, sub presedintia lui Alexandru Cosma, Consiliul Judetean Maramures (CJ) a intocmit o strategie de dezvoltare a judetului care cuprindea mai multe puncte ce pareau fanteziste. Spre deosebire de alte proiecte promovate atunci, “Luna-Ses-Borsa” s-a dovedit viabil. Numai ca licitatia internationala pentru executarea lucrarilor de la partia Buza Dealului a fost adjudecata de firma greceasca Efklidis, care a fost pana acum protagonista unor scandaluri marca PSD, legate de reabilitarea unor drumuri nationale la suprapret (la momentul respectiv, GAZETA a scris despre “Virusul Efklidis”). Initial, finantarea proiectului urma sa fie suportata din fonduri PHARE (3,6 milioane de euro) si din bugetele locale ale judetelor Satu Mare si Maramures (3,3 milioane de euro). Apoi, datele s-au modificat. In 12 ianuarie 2005, Ministerul Integrarii Europene (MIE) anunta ca „proiectul Luna Ses-Borsa, derulat prin Agentia de Dezvoltare Nord-Vest, in valoare de 15.303.000 euro (!), a fost castigat pe 30 noiembrie de firma Efklidis SA Grecia”. In scurt timp insa, au inceput si problemele legate de executia, sau mai bine zis neexecutia lucrarilor. Asteptand verdictul Saptamana trecuta, presedintele CJ, Marinel Kovacs, a avut o intalnire cu ministrul Anca Boagiu si alti factori de decizie implicati in proiect. La intoarcere, Kovacs a declarat ca: „Proiectul stagneaza din cauza constructorului, firma greceasca Efklidis, care avea termen de finalizare iunie 2006, cu extensie de 4 luni, pana in octombrie 2006, a efectuat doar 4% din lucrari. In 12 februarie intr-o sedinta la Bucuresti, la MIE, firma a dat asigurari ca va lucra puternic pentru a reusi sa recupereze, dar acest lucru nu s-a intamplat. Surpriza a fost ca la intalnirea de acum n-a participat Efklidis (unul dintre directori e bolnav, iar celalalt nu e in tara pana in 1 august). Astfel ca, in lipsa vinovatilor, nu s-a luat o decizie clara, ci se asteapta aprobare de la Bruxelles pentru extensia memorandumului de finantare cerut de constructor. Adica o prelungire de un an, pana in octombrie 2007. Efklidis, somat! Pana cand Comisia Europeana va da verdictul, ministrul Integrarii a solicitat firmei grecesti sa prezinte in termen de doua saptamani un grafic de executie a lucrarilor si garantii privitor la respectarea termenelor din acest grafic. Pe baza acestor informatii, peste doua saptamani, va avea loc la Bucuresti o alta intalnire pentru a se lua decizia finala. Desi un raspuns negativ de la Bruxelles ar insemna retragerea banilor, presedintele CJ e optimist: „Se pare ca parerile converg sa fie adoptata extensia, pentru ca nu este vorba doar de acest proiect, extensia se da pe toate proiectele in dificultate care sunt pe PHARE 2002”. Insa, chiar daca proiectul va intra „in prelungiri”, controversele nu se vor opri. Adica e posibil ca MIE sa rezilieze contractul cu Efklidis. Asta cu atat mai mult cu cat, recent, Guvernului i s-a cerut returnarea fondurilor europene pentru doua proiecte de la Constanta si Braila. Efklidis, in faliment?! Obiectivul Luna Ses e un proiect de 9,8 milioane de euro (un drum de acces mare), iar Borsa de 6,3 milioane (partia de ski, cu instalatiile de cablu). Cofinatarea este de circa 50% si a fost asigurata in doua feluri: Consiliul Local Borsa a accesat un credit de 1,470 milioane euro si prin demersurile CJ au fost alocate 75 de miliarde lei (circa 2,2 milioane de euro). O parte din bani, circa 500 de mii de euro au fost deja cheltuiti de constructor. Asa ca, in cazul rezilierii contractului, se pune problema posibilitatii recuperarii lor. Kovacs a declarat ca: „Daca nu se executa, banii ii pierde Guvernul. Contractul a fost conceput extrem de prost, fara a impune o clauza cu penalitati de intarziere. Acum, ministerul nu stie cine-i aceasta firma. Pentru ca, intre timp, a fost preluata de un alt grup de firme. Ei de fapt erau in faliment in Grecia, lucrasera la Stadionul Olimpic si n-au fost platiti de Guvernul elen. S-au cerut informatii de la Consulatul si Ambasada Greciei, dar si-au acoperit oamenii spunand ca totul e ok. Este o mare necunoscuta si tocmai de asta ministerul are o mare responsabilitate. Atitudinea ministrului a fost ca decat sa dea banii inapoi si sa ramanem cu lucrarile tot nefacute, mai bine reziliaza acum contractul si gaseste o alta solutie”. Deocamdata solutiile constau fie in gasirea altui constructor, fie in promovarea proiectului pe fonduri structurale. Asta daca Comisia Europeana va mai avea incredere sa finanteze acest proiect... Vom reveni. Mircea CRISAN mircea@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.