• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Vineri , 19 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 15 Septembrie , 2008

„Centrul GENERATIA HISTARCH invata comunitatea”

In perioada 1 martie – 1 octombrie 2008, se deruleaza proiectul „Centrul GENERATIA HISTARCH invata comunitatea”, proiect al Muzeului Judetean de Istorie si Arheologie Maramures, cu sprijinul financiar al Administratiei Fondului Cultural National, prin programul de finantare nerambursabila in anul 2008. Acest proiect doreste sa stimuleze inovatia la nivelul educatiei permanente a tinerilor, sa realizeze „un potential” si „o alternativa” educationala care sa schimbe vietile tinerilor din comunitatea baimareana si cea maramureseana. Proiectul continua strategia culturala locala si judeteana, politicile culturale locale si ale institutiei muzeale prin diversificarea ofertei sale culturale, prin implicarea tinerilor in procesul de disiminare a valorilor patrimoniale locale si regionale. In cadrul proiectului se deruleaza programe de instruire a tinerilor in domeniile arheologie si istorie, managementul proiectelor culturale, consilierea si orientarea profesionala a tinerilor care doresc sa dezvolte o cariera in domeniile arheologie, istorie si managementul proiectelor culturale. Muzeul are ca si obiectiv principal protejarea creativitatii prezentului, protectia creativitatii din trecut, incorporata in conceptul de „patrimoniu cultural” la care se adauga dreptul fundamental al publicului de acces la ele prin circulatie, diseminare, cooperare. Misiunea specifica a acestor institutii muzeale este aceea de a organiza programe educative care sa se adreseze tuturor categoriilor de public cu rolul de a promova valorile culturale detinute de catre muzeu, dar mai ales cu rolul de a educa publicul in domenii specifice, asociate obiectului de activitatea si tipul colectiilor respectivului muzeu. Aceasta componenta este prezenta in politica institutiei muzeale „Muzeul Judetean de Istorie si Arheologie”, fiind clar definita intr-o strategie si o viziune pronuntata in aceasta directie. „Centrul GENERATIA HISTARCH invata comunitatea” este un centru de educatie si dialog cultural aplicat pentru tineret, un centru pentru derularea unor activitati ulterioare care implica promovarea creativitatii si participarii la viata culturala si intarirea masurilor menite sa pastreze patrimoniul cultural local si regional. Proiectul urmareste stabilirea unui numar considerabil de contacte cu comunitatea, in special cu grupurile de tineri. Contactele se vor stabili pe suportul programelor adresate acestora, fiind astfel satisfacuta totodata dorinta de inovatie a serviciilor culturale oferite tinerilor. Actiunile de trainer–ship vor acorda dreptul la invatare permanenta a tinerilor prin angrenarea lor in aceste activitati. Totodata, colectiile vor fi mai bine documentate, cercetate si mai bine adaptate cerintelor noi de accesare a colectiilor de catre grupul tinta. Proiectul aduce o noutate prin organizarea si dezvoltarea trainingurilor derulate care vor oferi totodata consilierea si orientarea profesionala a tinerilor care isi doresc sa dezvolte o cariera in domeniile de instruire ale programului cultural – istorie sau arheologie – oferind astfel si capacitatea de dezvoltare a altor oportunitati personale si a unor abilitati si deprinderi noi. Noutatea rezida si din organizarea, functionarea si dezvoltarea „Centrului GENERATIA HISTARCH invata comunitatea” – centru de educatie si dialog cultural aplicat pentru tineret, care se poate constitui ca un centru pilot pentru derularea unor activitati ulterioare care implica promovarea creativitatii si participarii la viata culturala si intarirea masurilor menite sa pastreze patrimoniul cultural. Proiectul reprezinta totodata o forma de sprijinire a dialogului cultural, o modalitate de educatie si dezvoltare a audientei, o interventie culturala in randul tinerilor baimareni si maramureseni la nivelul schimbarii mentalitatilor in raport cu rolul institutiei muzeale in societatea romaneasca si cu promovarea si pastrarea valorilor culturale si a identitatilor locale si regionale. Activitatile informale derulate in cadrul proiectului descopera si arata tinerilor, si prin acestia, intregii comunitati locale, avantajele experientei invatarii personale, deschizand totodata diverse sinergii care se vor canaliza ulterior in formare si educarea continua a publicului. Proiectul, prin activitatile sale, este punctul de intalnire intre publicul vizitator si profesionistii muzeelor, artistii si cercetatorii din domeniu patrimoniului, fiind liantul intre lumea riguroasa a stiintei si cercetarii si placutul/frumosul din spatele cercetarii stiintifice prin incursiunea publicului in interiorul demersului stiintific. Acest lucru duce la dezvoltarea „autonomiei individuale a cetateanului secolului XXI”, a tinerilor acestei societati prin dezvoltarea lor complexa, prin implicarea tinerilor in interiorul actului creator oferit de muzeu. Proiectul vizeaza mai multe grupuri tinta, structurate pe criterii referitoare la importanta si influenta acestora fata de aplicarea proiectului, dar si de dezvoltarea proiectului in faza de post implementare. Un prim grup este format din persoanele implicate direct, beneficiarii proiectului fiind tinerii, elevi ai liceelor si colegiilor baimarene, viitori potentiali profesionisti in domeniul istoriei si arheologiei. Cel de-al doilea grup este reprezentat de persoanele implicate indirect: personalul de specialitate al partenerilor implicati in proiect si al institutiilor de invatamant de la nivel local pentru crearea unei retele de cooperare si cresterea implicarii lor pe termen scurt in elaborarea si aplicarea de noi proiecte, actiuni culturale la nivel local si judetean. Acestora li se adauga „actorii” strategici culturali locali si structurile de conducere administrativa (Consiliul Local, Consiliul Judetean, membrii Comisiilor de Cultura) si sectoriala (Directia Judeteana de Cultura si conducerile muzeelor). Trebuie amintiti partenerii din acest proiect: Colegiul Economic „Nicolae Titulescu”, Colegiul National „Gheorghe Sincai”, Colegiul National „Vasile Lucaciu”, Federatia ONG Maramures, Asociatia YMCA Baia Mare si Primaria Baia Mare. Cetatea de piatra „Aflata la 3 km sud de localitatea Berchezoaia, pe un varf stincos din stanga raului Lapus, Cetatea Chioarului (Cetatea de Piatra) isi are inceputurile, probabil, in secolul XIII. Primele sapaturi arheologice la Cetatea Chioarului au inceput in anul 1968 si au fost conduse de reputatul arheolog bucurestean Radu Popa. In perioada 1976-1980, sapaturile au fost reluate de Muzeul Judetean Maramures, in colaborare cu Muzeul National Militar, din colectiv facand parte Sergiu Iosipescu, Viorica Ursu si Traian Ursu. Echipati corespunzator, 10 elevi (fete si baieti) din trei colegii baimarene, impreuna cu o echipa „consistenta” de specialisti si colaboratori ai Muzeului Judetean de Istorie si Arheologie Maramures, au fost, in perioada 16-17 august, la Cetatea Chioarului, intr-o minitabara de arheologie. De fapt, aceasta iesire a reprezentat una dintre activitatile prevazute in cadrul proiectului «Generatia Histarch invata comunitatea!». Ne-am asezat tabara putin mai departe de cetate, pe malul raului Lapus. Odata terminate activitatile „administrative” (instalarea coturilor, sortarea alimentelor si depozitarea lor in locuri mai ferite de soare si de… „simturile” cainilor din zona etc., am luat-o spre cetate, sau mai bine zis spre ruinele acesteia. Drumul n-a fost usor, pentru cei mai putin obisnuiti cu iesiri de acest gen, dar peisajul, vremea buna si curiozitatea, ne-au facut sa nu tinem cont de urcusurile abrupte, intepaturile de insecte, urzici si, mai ales, de dogoarea soarelui. Sigur, din cauza vegetatiei, nu prea mai vezi ruine, dar „ghidati” de specialisti, lucrurile s-au vazut cu totul altfel.” – arheolog Dan Pop. Ioan BOTIS

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.