• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Sambătă , 27 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 10 Septembrie , 2007

„Cadourile” grecilor de la Efklidis

Proiectul Luna Ses-Borsa isi schimba executantul. Dupa ce au intarziat nepermis de mult realizarea lucrarilor, grecii de la firma Efklidis au abandonat santierul. Acum, contractul a fost reziliat. Din lucrari, s-a executat pana acum „uimitorul” procent de 9%, desi ele trebuiau finalizate anul trecut. Cu noroc, beneficiarii au reusit sa rezilieze contractul pe cale amiabila, cu precizarea ca grecii nu mai au nicio pretentie financiara din partea statului roman. Ar fi si culmea. Oricum, proiectul poate fi continuat, dar banii vor trebui furnizati de la Guvern si de administratia locala Borsa, care a contractat deja un imprumut in acest sens. Vorba proverbului: fereste-te de greci chiar si cand fac daruri. In cazul Romaniei darul a constat in preturile mici promise de o firma de constructii, care s-a angajat in realizarea proiectului Luna Ses-Borsa. Proiectul prevede darea in folosinta a mai multor partii olimpice in Borsa. Constructorii greci de la Efklidis AEG au avut o oferta incredibila pentru realizarea partiei de la Borsa, 1 euro pentru fiecare metru cub de pamant excavat. Primul semn al esecului acestui contract a fost nerespectarea termenului de finalizare a investitiei. La finele anului trecut, partia de la Borsa trebuia sa fie operationala, lucru care nu s-a intamplat insa. De fapt, Efklidis are o adevarata istorie in Romania, in ceea ce priveste lucrarile de infrastructura neterminate la timp. La ultima discutie dintre reprezentantii societatii si oficialii Ministerului Dezvoltarii s-a decis rezilierea contractului pe cale amiabila. In mod normal, la aceasta ora, proiectul trebuia sa fie finalizat, insa doar 9% din lucrari au fost executate. Continuam cu bani de la Guvern In conditiile de fata, proiectul poate fi ralansat, dar cu fonduri guvernamentale. Banii europeni nu mai vin. Se va organiza o licitatie la nivel de judet pentru contractarea constructiei. Presedintele Consiliului Judetean, Marinel Kovacs, se arata optimist: „speram ca anul acesta si pana la sfarsitul anului viitor sa reusim sa facem ceva pentru ca nu este foarte complicat. Firma producatoare de instalatii de urcare avea pregatite toate componentele necesare amenajarii partiei de la inceputul acestui an. Tot ce asteptau era sa semneze contractul cu Efklidis. Dar grecii nu doreau sa semneze contractul, astfel, din decembrie 2006, firma de instalatii astepta sa semneze contractul. Ei erau pregatiti, aveau toate componentele pregatite ca in trei luni de zile, adica pe la inceputul lui mai sa ne aduca instalatiile si noi, din mai pana in octombrie, s-o montam. Si cu asta s-ar fi putut termina in acest an proiectul. Acum, firma poate, in doua luni de zile, sa puna instalatia, dar, din pacate, daca lucrurile merg asa, probabil abia in primavara urmatoare se va putea instala”, spune Marinel Kovacs. Lacune in proiect Proiectul a fost unul prost inca de la inceput. Din cele spuse de presedintele CJ, studiul geo-topo n-a fost unul prea bun. Urmarea acestei neglijente s-a facut simtita de la inceputul lucrarilor. In momentul in care s-au inceput lucrarile la statia de jos, de la baza partiei, s-a constatat ca terenul aluneca la vale, fapt ce a necesitat inceperea unor lucrari de consolidare a terenului. Lucrarile, extrem de anevoioase si costisitoare au fost un obstacol prea mare pentru firma greaca, care s-a impotmolit. „Atunci ei au spus ca nu mai au de gand sa faca pentru ca aici isi mananca tot proiectul si banii, nu ii intrereseaza. Erau interesati daca mergea usor proiectul si aveau profitul rapid. Lumea n-o sa recunoasca, dar proiectul a avut lacune. Dar politic s-a decis ca e un proiect care trebuie facut, trebuie dat exemplu si uite ce inseamna sa faci totul la repezeala”, a precizat presedintele CJ. Exista aproximativ 2,1 milioane de euro necheltuiti din fondurile guvernamentale la care se adauga creditul de aproximativ 900.000 de euro contractat de Consiliul Local Borsa. De ce este atat de importanta pentru zona realizarea acestui proiect? Pentru ca turismul e singura sansa pentru locuitorii zonei. Activitatea miniera care antrena marea majoritate a populatiei din Borsa s-a sistat, lasand muncitorii fara alte alternative decat turismul sau munca peste granita. Doar 9% din lucrare CJ spera in ajutor guvernamental pentru ca „daca este s-o spunem pe aia dreapta, ministerul le-a facut, ministerul sa le desfaca. S-a gestionat extrem de prost la nivelul Ministerului Integrarii, in cursul anului 2005, in principal si dupa aceea. Din 2006 a fost foarte greu de a intoarce ceva pentru ca nici macar atunci, cand in mod special am vorbit cu ministrul de atunci, doamna Anca Boagiu, in iulie 2006 si am rugat-o si a convocat intalnirea cu constructorul si reprezentantii beneficiarilor. Constructorul, Efklidis, la prima intalnire nici nu s-a prezentat, s-a prezentat numai inginerul, consultantul si abia la a doua intalnire, dupa trei saptamani s-a prezentat Efclidis, care spuneau atunci ca nu mai sunt Efklidis, ca sunt alta firma”, a adaugat Marinel Kovacs. De atunci lucrurile s-au complicat si mai mult. S-au solicitat masuri drastice impotriva grecilor si le-au fost impuse niste termene, doar ca grecii erau deja pe picior de plecare. Cu doar 9% lucrari executate, elenii au plecat. Adriana SZABO adriana@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.