• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 17 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 7 Iulie , 2008

„Batrana Doamna”, mereu in actualitate

Pentru foarte multi dintre noi, indiferent de varsta, Volkswagenul Broscuta reprezinta un mit. De ce? Probabil, datorita longevitatii sale, formei inedite a caroseriei si atentiei pe care o atrage si acum, in momentul in care isi face aparitia pe sosea. Tatal broscutelor este nimeni altul decat celebrul Ferdinand Porsche, care, in 1938, nu prevazuse un asemenea succes pentru ceea ce urma sa creeze. Volkswagen Type 1, mai cunoscuta sub numele de Beetle, Fusca, Coccinelle, Vocho, Bug, Volky sau Käfer (in germana) si Broscuta (in limba romana), este o masina compacta, produsa de Volkswagen din anul 1938 pana in anul 2003. Cu toate ca numele de „Beetle” si „Bug” au fost repede adoptate de catre publicul larg, abia incepand cu august 1967 Volkswagen a inceput folosirea numelui in materialele promotionale. Mai inainte, se numea fie „Type I” sau 1200, 1300, fie 1500, acestea fiind numele sub care era comercializata in Europa, inainte de 1967. Numerele respective desemneaza capacitatea cilindrica a motorului in centimetri cubi. In 1998, dupa mai multi ani de cand modelul original fusese scos din fabricatie din majoritatea liniilor de productie din lumea larga (doar in Mexic a continuat productia vechiului model pana in 2003), VW a lansat „Noul Beetle” (construit pe platforma Volkswagen Golf), care avea puternice asemanari cu originalul. In anul 2003, producatorul german de masini Volkswagen a decis sa isi ia adio de la celebra broscuta, care a fost atata timp imaginea reprezentativa a marcii sale. Odata cu incetarea productiei, a inceput, de altfel, si o batalie apriga intre colectionarii din intreaga lume, care-si doreau acelasi lucru: o ultima amintire a masinii indragite de toata lumea, de la comunitatile suburbane de dupa al doilea Razboi Mondial si pana la hippiotii nonconformisti. „Virusul” materializat prin pasiunea manifestata de catre unii dintre noi fata de aceste masinute a ajuns si in Baia Mare. Prima „adunare” a iubitorilor de broscute a avut loc in 1998, cand un mic grup de posesori ai unor astfel de „bijuterii pe patru roti” au organizat o parada cu ocazia Sarbatorii Castanelor. Insa o intalnire oficiala s-a consumat abia in 2001, cand deja se simtea nevoia ca baimarenii „broscari” sa se organizeze intr-un grup cu un statut clar. Astfel, a luat nastere Clubul Käfer din Baia Mare, avand la baza un numar de 14 membri fondatori. Cu siguranta, un pasionat ar putea gasi o mie de motive pentru dragostea sa. Despre motivele pentru care a optat pentru un astfel de hobby am stat de vorba cu presedintele clubului broscarilor din Baia Mare, domnul Vlad Ioan. „De-a lungul timpului, «Batrana Doamna» si-a facut foarte multi prieteni, pe care nu i-a dezamagit. Cand o broscuta apare pe sosea, ea atrage privirile ca un magnet. Nu sunt putini cei care, din pasiune, i-au redat stralucirea de alta data”, spune Vlad Ioan, posesor al unei astfel de masini din 2001. De indata ce „broscarii” baimareni au constituit Clubul Käfer, au inceput sa organizeze si evenimente legate de acest subiect. „Prima noastra iesire a fost la Budapesta, in 2002. Atunci, am mers in Ungaria doar trei membri ai clubului, pentru a vedea cum anume decurge un asemenea eveniment. Ceea ce am vazut acolo a depasit cu mult asteptarile noastre. Era o adunare a peste 400 de broscute, care mai de care mai puse la punct si mai ingrijite. A fost pur si simplu impresionant. S-au stabilit primele contacte cu cei de acolo, am legat si o prietenie stransa cu un mecanic extraordinar din Nyiregyhaza (Tibor Kaplar) care, de altfel, se ocupa si in prezent de masinile noastre. Acest prim contact cu cluburile din afara tarii ne-a umplut de optimism si ne-a aratat ca este posibil sa promovam si noi legenda si faima acestor masini de epoca. Pe urma, in 2004, am fost prezenti, de aceasta data cu mai multi membri ai clubului (aveam deja si un echipament adecvat – sepci, tricouri etc), la Egenburg (Austria), la prima manifestare care a strans cluburi din mai multe tari. Atunci, exista deja in club o broscuta cu motor Diesel, care a atras atentia si interesul austri-ecilor, Clubul Käfer iesind in evidenta prin conditia ireprosabila a masinilor cu care s-a prezentat. Momentul hotarator in ce priveste impunerea noastra in randul cluburilor de acest gen l-a constituit insa manifestarea de la Gyomaendrod (Ungaria), unde am adunat o serie de cupe si medalii, ca urmare a participarii celor 15 broscute ale noastre la diverse competitii (pentru piloti, masini si asa mai de-parte)”, povesteste Vlad Ioan. In 2006, 13 broscute au marsaluit de-a lungul a 1700 km, pana la Wolksburg, Germania. Nu au lipsit, desigur, nici peripetiile inerente unui astfel de drum (motoare, cauciucuri, curele de transmisie, carburatoare schimbate). Dar toate aceste aventuri au fost incununate de un binemeritat loc intai. „Nem-tii sunt obisnuiti cu astfel de manifestari si sunt renumiti pentru raceala lor. A fost impresionant sa-i vezi cu lacrimi in ochi, miscati de faptul ca noi, cativa baimareni, ne-am demonstrat pasiunea pentru aceste masini, topind, astfel, „icebergul german”. Sa nu mai vorbim de interesul mass media pentru astfel de evenimente, de pilda, am acordat interviu inclusiv postului TV ZDF ”, a adaugat presedintele Clubului Käfer Baia Mare. Desi in tara mai exista astfel de cluburi, se pare ca „ora exacta se da la Baia Mare”, motiv pentru care, in perioada 12-14 septembrie, aici va avea loc cea de-a patra intalnire internationala a brosca-rilor, sponsorizata de Porsche Romania. Aceste actiuni se bucura de un foarte mare succes, atat in randul fanilor sau proprietarilor de broscute, al trecatorilor, cat si in randul mass-media. Astfel de evenimente sunt din ce in ce mai mediatizate in presa scrisa, dar si la buletinele de stiri si emisiunile auto ale tuturor televiziunilor. Bunaoara, Clubul Käfer din Baia Mare a fost prezentat in mai multe randuri in publicatii cum ar fi Auto Moto Veteran de la noi si VW Depo din Ungaria. Pana una, alta, in fiecare saptamana, membrii clubului (in numar de 42, cu varste intre 18 si 70 de ani, ingineri, arhitecti, profesori, mecanici etc) isi dau intalnire in Centrul Vechi, cei interesati putand sa-i contacteze, pentru a afla mai multe detalii despre aceasta pasiune si, de ce nu, pentru a-si cumpara o astfel de masinuta. Odata microbul intrat in sange, nu mai ai scapare, o spun impatimitii broscutelor. Despre aceasta pasiune s-ar tot putea scrie, subiectul pare sa fie inepuizabil. Vom reveni cu stiri legate de Clubul Käfer curand. Monika KRAJNIK monika@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.