• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Miercuri , 24 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 2 Februarie , 2009

„Astia-s tampiti”, in Borsa!

Prostie, eroare, ciudatenie, bani aruncati pe apa, curiozitate, speranta sau dezaprobare. De asemenea reactii am avut parte in Borsa, unde se construieste un pod din beton, „atipic”. Un pod care „sare” mult peste nivelul drumului. Zilele trecute, am fost sesizati sa tragem o fuga pana in Borsa, sa vedem ca: „Astia-s tampiti! Au gresit proiectul unui pod. Podul e atat de inalt, ca o sa trebuiasca un unghi extrem de mare sa poata urca masinile pe el. Oare ce-o sa faca? O sa fie primul pod cu lift pentru masini, la fel ca la scarile alea inalte, cu platforme electrice, care ridica scaunele cu rotile?”. Normal ca ne-am dus sa vedem ciudatenia. Si, tot ocolind gropile de pe drumul dinspre Baia Borsa (apropo, primarul zice ca le plombeaza in primavara), am ajuns la podul numit de localnici „Podul de la Rotundu”. Intr-adevar, podul, in stadiul actual, pare o caricatura arhitectonica. E un fel de pod suspendat din beton. Nu pare nici pe departe vreo excentricitate facuta intentionat, in scop turistic, dar are toate sansele sa devina. Si spunem asta, pentru ca si noi impartasim parerea localnicilor: podul e prea inalt, comparativ cu nivelul drumului, iar masinile vor urca extrem de greu, unghiul (deocamdata imaginar) fiind extrem de mare. „Ileana de pasta apa”, cum s-a prezentat o femeie din partea locului, ne-a spus: „Ii un ptic cam inalt, dar cum a fi, ase om trece. Oricum, ii mai bine decat sa trecem prin apa, pe lemnele alea, uitati-va. Intrebati-i pa aiestia care au motoare, daca or putea urca pa pod. Ca pantru noi ii bine si ase. Poate, or face scari. Traba lor. Poate, l-or tomni (repara, n. red.). Numa’ sa nu-l ieie iar apa. Aici o fo doua poduri si le-o luat apa. Anu’ trecut, o facut un pod si s-o distrus. Inca se vede o daraba (bucata, n.red.) din el. O fost pod bun, din ciment, dar l-o luat apa dupa ce l-o turnat. O scurmat apa pa dedesubt si s-o rupt. N-o fo buna fundatia. Pa aiesta de amu l-or tomni si l-om trece. O trabuit sa punem cenusa pa lemnele acele, sa putem trece pasta apa. Eu stau pasta apa si amu ma duc la o femeie. Pa partea aia de apa, is vreo 700 de case care ar folosi podul asta”. Problema nu-i chiar atat de simpla, in sensul ca „bine-a fi oricum”, ca-i vorba de bani publici, iar Consiliul Judetean (CJ) ar trebui sa verifice daca la Podul de la Rotundu este vreo eroare de proiectare. Primarul din Borsa n-a parut deloc surprins cand l-am intrebat de ciudata constructie, marturisindu-ne ca si el a avut exact aceleasi nedumeriri: „Este foarte corect ce ati sesizat, dar si noua ni s-a raspuns ca nu se putea cobori cu el mai la nivelul drumului”. Primarul Remus Stetco a detaliat: „Podul a fost luat de ape, iar acum se reface prin banii veniti de la Guvern pentru inlaturarea efectelor calamitatilor. Banii sunt gestionati de o comisie mixta de la CJ si de la noi, de la Primarie. Contractul pe banii care au venit nu a fost semnat de noi, ci de CJ. Sunt doua poduri calamitate pe zona aceea si valoarea totala a fost de 15 miliarde lei vechi. Executantul este de la Viseu, Conrep”. Chiar daca primarul spune ca nu-i vorba de o eroare, noi inca nu ne-am lamurit daca asa stau lucrurile. Pentru a va fi mai usor sa va imaginati cu cat este mai inalt podul fata de nivelul drumului, va spunem ca, in momentul in care am fost acolo, a trecut un autobuz. Iar inaltimea autobuzului e cam egala cu inaltimea la care vor trebui sa ajunga masinile care vor avea de trecut acest pod. Chiar daca pare absurd, se pare ca, mai nou, inaltimea unui pod nu ia in calcul nivelul drumului ce trebuie sa permita accesul: „Proiectul nu-i gresit. E inaltat, pentru ca a trebuit sa-l inalte, in functie de cum dau debitele de apa. Cand s-a facut proiectul, s-au luat date de la Apele Romane si, pe baza asta, se fac calculele de inaltime. Si eu i-am intrebat. Mi-au zis ca n-au ce face, ca asa-i proiectul. Inaltimea se calculeaza in functie de apa, nu de drum. Cei de la Apele Romane au o formula de calcul si, pe baza asta, se face proiectarea. Si noua ni s-a parut dubios, ca-i prea inalt fata de drum, dar asta a fost raspunsul, ca ei au proiectat pe baza datelor pe care le-au primit de la ape”, spune primarul din Borsa. Sincer, n-am mai auzit de formule de calcul care sa nu ia in considerare accesul pe un pod, cu atat mai mult cu cat e vorba de bani publici de ordinul miliardelor de lei vechi. Noi nu suntem abilitati sa controlam daca s-a facut o eroare de proiectare, de aceea solicitam public, in numele locuitorilor din Borsa, sa se verifice investitia de la Podul Rotundu. Daca luam in considerare raportul dintre cei care spun ca proiectul e OK si numarul celor nemultumiti, ne rezervam dreptul ca, pana la primirea unui comunicat oficial (Atentie, autoritati! Cererea n-o mai trimitem in scris, considerand ca-i destul ca am solicitat public si avem pretentia unei „autosesizari”), sa spunem ca-i o eroare de proiectare si o bataie de joc pe bani publici. Ba, mai mult, aceasta eroare pare sa atraga dupa sine alte cheltuieli din bani publici. Primarul a confirmat ca nu-i exclus sa se investeasca la ridicarea nivelului drumului (iar asta, pentru a se astupa „prostia” si ca „astia-s tampiti”, cum spun oamenii): „In primavara, se vor continua lucrarile. Nu stiu cand e termenul de finalizare. Cred ca bine va fi, daca nu, probabil, se va mai ridica nivelul de la drum. Si eu, cand am ridicat problema, mi s-a spus ca-i in regula. Ca nu-si poate nimeni asuma riscul sa nu respecte proiectul, ca daca vin iar ceva calamitati? Celalalt pod facut din aceiasi bani nu-i asa inalt”. Ce? Dupa cate ati vazut, va mira sa adaugati in lista cu „miracolele Romaniei” si constructia unui pod pe care nu se va putea urca? Mircea CRISAN mircea@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.