• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Luni , 29 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 10 Aprilie , 2006

“Dezizolantul” Zgarciomanel

Eterna si fascinanta strategie de “dezizolare” a Maramuresului continua. Desi finantarea si promovarea Drumului rapid Vaja-Baia-Mare e in plop, presedintele Consiliului Judetean Maramures este convins ca judetul poate fi racordat la coridorul V paneuropean prin alt drum rapid. Evident, exista o problema: Guvernul n-a aflat de proiect! Izolarea Maramuresului este o evidenta pe care publicatia noastra o subliniaza inca de pe vremea cand Consiliul Judetean Maramures (CJ) era condus de pesedistul Alexandru Cosma. Intre timp, actualul presedinte al CJ, Marinel “Zgarciomanel” Kovacs, si-a dat si el seama ca exista o “tendinta de izolare”. Bun, avem o izolare, cum o rezolvam? Ca si predecesorul sau, Kovacs propune proiecte. Aproape identice cu cele propuse de Cosma. Din jobenul lui Kovacs In “era Kovacs”, odiseea proiectelor menite sa scoata Maramuresul din izolare a debutat cu Drumul Expres Baia Mare-Satu Mare-Vaja. Numai ca proiectul nu este agreat taman de cel mai important “girant”: Gheorghe Dobre (ministrul Transporturilor, Constructiilor si Turismului). Pe langa problemele legate de finantare, proiectul respectiv sufera si de suspiciuni acute referitoare la studiul de fezabilitate si intocmirea studiului de traseu al acestui proiect. Suspiciunile pornesc de la faptul ca firma Search Corporation (care a castigat licitatia organizata de CJ Satu Mare - titular de proiect) este implicata in numeroase lucrari-problema unde a fost necesara suplimentarea fondurilor pentru reabilitari, refaceri etc. Acest neajuns nu l-a impiedicat pe Kovacs sa se prezinte jovial in fata presei si sa scoata din joben un alt proiect “dezizolant”. In 1 aprilie, la Nyiregyhaza, reprezentanti ai mai multor judete din Ungaria, Ucraina, Moldova si Romania au semat o declaratie de intentie intitulata sugestiv: “Posibilitatea si oportunitatea continuarii drumului M49 prin Romania si Moldova spre Ucraina”. Conform respectivului concept, drumul rapid care va lega aceste judete si regiuni va fi “conectat” in vest, la coridorul V paneuropean. Printre altele, prin aceasta declaratie, semnatarii s-au angajat “sa intervina/sa insiste pe langa guvernele tarilor lor pentru initierea si semnarea unui acord interguvernamental. Iar guvernele tarilor implicate si oficialii UE urmeaza sa intreprinda actiuni de lobby pentru a obtine resursele necesare pentru realizarea proiectului”. Daca aceasta problema a fost ridicata deja in Guvernul Moldovei, partea romana nu s-a grabit sa ceara sprijinul guvernantilor. Presedintele CJ, Marinel Kovacs, a declarat ca: „nefiind un coridor european stabilit, care ar face legatura intre culoarele V si IX, sigur ca proiectul ar putea fi promovat, dar trebuie cel putin 5 tari. Acest lucru s-a facut si este interesata si Austria, intr-un fel sau altul, pentru a-si transporta marfurile spre est. Interventiile catre Guvernul Romaniei vor trebui sa urmeze.” Cum mai-marii judetului nu se grabesc sa faca lobby, deocamdata in Parlament a ajuns doar o propunere de autostrada Baia Mare-Satu Mare-Dej-Bistrita-Suceava, despre care inclusiv presedintele CJ recunoaste ca „nu e cea mai buna varianta, deoarece Maramuresul este oarecum ocolit”. Copyright Cosma In aceeasi conferinta de presa, Kovacs a trambitat si elaborarea Planului de Dezvoltare a Judetului pe perioada 2007-2013, document care are la baza Planul National de Dezvoltare 2007-2013, plus inca doua obiective: marketing judetean si dezvoltarea durabila a turismului judetean. Cum spinoasa problema a izolarii judetului nu e cuprinsa in Planul National de Dezvoltare nici macar la capitolul “Diferente in infrastructura de transport”, daramite la capitolul “Prioritati”, am fost curiosi sa aflam de la Kovacs ce soarta i-a pecetluit judetului in urmatorii sase ani. Dar planul presedintelui CJ cuprinde cam aceleasi proiecte ca si vechea strategie de dezvoltare a judetului pe termen mediu si lung, din perioada lui Cosma. Drept argument, cateva exemple. In stategia de dezvoltare a lui Cosma este punctata “scoaterea din izolare a Maramuresului in vederea deschiderii si asigurarii accesului la infrastructura si coridoarele rutiere internationale de transport IV si V in scopul dezvoltarii economice si sociale a judetului nostru”. Planul lui Cosma a cuprins si proiectele „Drumul lui Dragos”, “Drumul Nordului”, eficientizarea infrastructurii de afaceri prin modernizarea Aeroportului Baia Mare (consolidare si extindere pista decolare-aterizare, inclusiv balizajul), drumul expres Dej-Halmeu, care la momentul respectiv era cuprins in Planul National de Amenajare a Teritoriului etc. In noua stategie intocmita de echipa lui Kovacs, la capitolul „Dezvoltarea si modernizarea infrastructurii de transport” apar cam aceleasi proiecte, unele pastrand chiar formularea predecesorului. Practic, planul lui Kovacs include suplimentar doar proiectul Vaja-Satu Mare-Baia Mare. Problema nu ar fi ca actualul presedinte al CJ a preluat proiectele fostului, ci faptul ca unele dintre acestea se afla tot in stadiul in care le-a lasat Cosma (exemplu: Drumul expres spre Dej-Halmeu). Si atunci mira pe cineva faptul ca in sedintele CJ, pesedistul afirma ca si acum CJ “mananca” de pe urma proiectelor sale? Fezabil, dar viabil? Presedintele CJ isi motiveaza fanteziile cu autostrazi si drumuri rapide prin faptul ca aceste proiecte vor putea fi finantate prin fondurile structurale, de care Romania va beneficia dupa 2007. Kovacs e constient insa ca nu vom putea atrage acesti bani fara “portofolii de proiecte eligibile” care, teoretic, ar trebui pregatite in aceasta perioada. Numai ca, in “Principalele actiuni pentru dezvoltarea economica si sociala a judetului in 2006” nu se face nici o referire la proiectele menite sa scoata judetul din izolare. In schimb, CJ doreste sa ia un credit de vreo cateva zeci de miliarde de RON pentru elaborarea de studii de fezabilitate, executie etc. Din experienta anilor trecuti rezulta ca nu tot ce e fezabil e si viabil. In timpul ultimelor doua conduceri ale CJ, nota de plata pentru studii de fezabilitate atinge 5 miliarde de RON! Iar cele mai multe dintre proiectele pentru care s-au intocmit aceste studii costisitoare nu au asigurata finantarea nici acum. Deci, ramane de vazut daca si ceilalti bani se vor “evapora” tot pe visele mai marilor judetului. Laszlo Borbely: “Strategie clara!” Laszlo Borbely (ministru delegat pentru Lucrari publice si amenajarea teritoriului) a declarat, lamurindu-l parca si pe Marinel Kovacs: “Romania are nevoie de un concept strategic care sa evidentieze potentialul de dezvoltare, precum si actiunile care sa duca la recuperarea discrepantelor existente intre diferite zone ale tarii. Pentru dezvoltarea unor investitii in infrastructura, de exemplu, avem nevoie de o strategie clara. Numai asa putem stabili prioritatile de investitii. In plus, fara o strategie, fara proiecte foarte bine realizate, fara o colaborare foarte buna intre diferite institutii, nu vom putea absorbi fondurile structurale care vor veni din 2007, de la Uniunea Europeana. Pentru realizarea unei astfel de strategii este foarte importanta implicarea autoritatilor locale, a profesionistilor din domeniu.” Mircea CRISAN mircea@gazetademaramures.ro Ioana LUCACEL ioana@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.