• Facebook
  • Rss Feed
2°C la Baia Mare
Astăzi este Sambătă , 20 Iulie 2024

Curs valutar

Euro Euro
4.5680 RON
Dolar american Dolar american
4.0093 RON
Lira sterlină Lira sterlină
5.1744 RON
Forint unguresc Forint unguresc
1.4823 RON

Newsletter

Ultimele comentarii

Luni , 11 Iunie , 2007

4,3,2 ... si 1 Palme d’Or pentru Romania

Succes rasunator pentru Romania la Cannes! Pentru prima oara in istoria cinematografiei romanesti, un film de lung metraj castiga cel mai important trofeu al festivalului. Regizorul Cristian Mungiu a castigat premiul Palme d’Or la Festivalul de Film de la Cannes, pentru pelicula “4 luni, 3 saptamani si 2 zile”. Si nu este singurul premiu obtinut de Romania la cea de-a 60 editie a festivalului. „Dupa 12 zile, 22 de filme si 60 de ani de festival, juriul prezidat de Stephen Frears a dat verdictul duminica seara, decernand mult-ravnitul Palme d’Or lui Cristian Mungiu pentru «4 luni, 3 saptamani si 2 zile»”. Este numai unul dintre ecourile succesului fulminant pe care l-a avut Romania la cea de a 60-a editie a Festivalului de la Cannes. Filmul lui Mungiu a depasit toate asteptarile criticilor romani si a reusit sa devanseze productiile unor nume grele ca Quentin Tarantino, Emir Kusturica, Gus Van Sant si Wong Kar-wai, devenind astfel primul lung metraj romanesc care obtine acest trofeu. In schimb, pentru a doua oara, un regizor roman primeste acesta distinctie. In urma cu circa o jumatate de secol, Ion Popescu Gopo a primit premiul pentru scurt metrajul „Scurta Istorie”. Si filmul lui Mungiu este un fel de istorie, dar a epocii de aur. Concret, „Patru luni, trei saptamani, si doua zile” este prima parte a trilogiei „Amintiri din Epoca de Aur”. Pelicula prezinta povestea unei tinere (interpretata de Laura Vasiliu) care avorteaza un copil nedorit si suporta apoi consecintele inevitabile intr-o Romanie comunista. Filmul a primit inca doua distinctii la Cannes, dar in afara festivalului: primul din partea Federatiei Internationale a Presei Cinematografice, iar al doilea a fost acordat de Administratia Educatiei Nationale din Franta. Cristian Mungiu a primit trofeul din mainile legendarei actrite Jane Fonda, iar castigatorul a fost anuntat chiar de regizorul Stephen Frears, presedintele juriului. Dupa ce a ridicat prestigiosul trofeu, regizorul a declarat: „pentru mine e ca o poveste. Acum un an nici nu ne gandeam la acest proiect, acum sase luni nu aveam bani pentru acest proiect, apoi speram sa ajungem la Cannes indiferent la ce sectiune”. Mungiu a explicat ca trofeul va fi „o veste buna pentru toate filmele fara buget prea mare, pentru ca nu e nevoie de multi bani sau de mari vedete pentru a castiga un Palme d’Or”. Castigatorul Palme d’Or de la Cannes deschide si cea de-a sasea editie a Festivalului International de Film Transilvania (TIFF). Initial, filmul de deschidere a fost anuntat ca fiind „Restul e tacere”, cel mai recent lungmetraj al regizorului Nae Caranfil. Dar, din motive tehnice, filmul a fost retras din prima seara a TIFF. Premiul luat de Mungiu n-a fost insa singurul care i-a revenit Romaniei. Si regretatul Cristian Nemescu a castigat la sectiunea „Un Certain Regard”, cu primul sau lungmetraj, „California Dreamin’ ”. Laureatii Cannes 2007 - Palme d’Or: „4 Luni, 3 Saptamani si 2 Zile” (4 Months, 3 weeks and 2 days), Cristian Mungiu. - Marele Premiu al festivalului: „Mogari No Mori” (The Mourning Forest), Naomi Kawase, Japonia. - Premiul Juriului: „Persepolis”, Marjane Satrapi si Vincent Paronnaud, Iran - Franta; „Stellet Licht” (Silent Light), Carlos Reygadas, Mexic. - Premiul Aniversar 60 de ani: Gus Van Sant, „Paranoid Park”, Statele Unite ale Americii. - Cel mai bun regizor: „The Diving Bell and the Butterfly”, Julian Schnabel, SUA. - Cel mai bun actor: Konstantin Lavronenko, „The Banishment”, Rusia. - Cea mai buna actrita: Jeon Do-yeon, „Secret Sunshine”, Coreea de Sud. - Cel mai bun scenariu : „The Edge of Heaven”, Fatih Akin, Germania – Turcia. - Premiul Golden Camera (debut regizoral): „Meduzot”, Etgar Keret si Shira Geffen, Israel. - Cel mai bun scurtmetraj: „Ver Llover” (Watching it Rain), Elisa Miller, Mexic. Cristian Mungiu: “Despre avort, in general” Succesul lui Cristian Mungiu a avut ecouri puternice in presa internationala, care au continuat sa se faca auzite si dupa ce cea de-a 60-a editie a festivalului a luat sfarsit. Cotidianul britanic The Guardian a comentat ca printre celebritati ale lumii filmului si frivolitatile mondene ale lumii celei de-a saptea arte, un film al unui regizor cvasinecunoscut, cu actori tineri si neexperimentati, cu un buget infim comparativ cu alte productii concurente si care prezinta o atmosfera terna, cenusie, la antipozii stralucirii superproductiilor de la Hollywood, a reusit sa castige prestigiosul premiu Palme d’Or numai prin propriile sale merite. Sub titlul ‘’Realitatea dura in fabrica de vise’’, o alta publicatie britanica, The Finacial Times, a comentat intr-o nota usor ironica atmosfera de can-can si ‘’glamour’’ de la Cannes, care anul acesta a lasat loc manifestarii unei surprize de proportii: ‘’premiul Palme d’Or a fost castigat de un film care l-a si meritat din plin’’. Editorialistul publicatiei the Financial Times, Nigel Andrews, a apreciat justetea oferirii premiului Palme d’Or filmului lui Cristian Mungiu, dar trece la capitolul scapari impardonabile faptul ca cel de-al doilea mare favorit al competitiei, filmul ‘’No Country for Old Men’’, al fratilor Coen, nu a primit nici un premiu, la fel ca si productia ‘’Alexandra’’, a rusului Alecsandr Sokurov, iar actrita romanca Anamaria Marinca (‘’4 luni, 3 saptamani si 2 zile’’) nu a fost nominalizata pentru un Palme d’Or la categoria cea mai buna actrita, desi, adauga el, acest premiu a fost obtinut in mod corect de actrita coreeana Do-Yeon Jeon pentru rolul magistral jucat din ‘’Secret Sunshine”. Editorialistul sustine ca: “stilul de observatie apropiat practicat de Cristian Mungiu ii prezinta pe oameni exact asa cum sunt, goliti de stralucire, ca niste muste pe un perete. Intr-o societate dreapta reusim sa ne mentinem postura verticala atunci cand iesim la plimbare, in gandurile noastre, in sentimentele noastre si in alegerile noastre. Intr-o societate injusta insa nu suntem decat minuscule insecte ce incearca sa se ascunda pe la colturi in speranta ca vor gasi acele la fel de minuscule crapaturi in regim care sa le permita sa-si traiasca vietile, avand macar iluzia libertatii si a alegerilor personale”. Ioana LUCACEL ioana@gazetademaramures.ro

Comentariile celorlalți

Fii primul care adauga un comentariu in aceasta sectiune.

Comentează acest articol

Adaugă un comentariu la acest articol.